Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tribunaal

  • Frederik D

    Ik weet niet wat ik zie. Bezoekers op dit prikbord. Maar ik vraag me af of het allemaal theologen zijn. Hopelijk zijn het geen chatters, dus geen mensen die babbelen om het babbelen en zo het hele prikbord ondersmeren met hun oeverloos en achterlijk gebabbel. Zelf ben ik een theoloog, een amateurtheoloog weliswaar maar wel dus een mens met diepe interesse in de theologie.

    Als theoloog wil ik gaarne een rechtszaak tegen God beginnen. En wel vanwege de vele misdaden van God tegen de mens(elijk)heid. Ik noem maar een voorbeeldje. God had Sebrenica kunnen voorkomen maar heeft het niet voorkomen en is dus schuldig aan genocide.

    Bij een rechtszaak zijn er aanklagers maar ook verdedigers. Ik heb de aanklacht tegen God geformuleerd. Misschien zijn er mensen die God willen verdedigen. En met verdedigen bedoel ik: verdedigen met veronderstelde feiten en argumenten, niet met vroom maar onnozel gebabbel.

  • theo

    Ik waag een poging.

    Dus laat je geformuleerde aanklacht maar zien.

    theo

  • ¥ Lotje ­­¥

    ben benieuwd . laat maar zien.

    Lotje

  • Tijd

    Ten eerste welke god bedoel je, de god van de Islam daar er in Srebrenica moslims zijn vermoord, of de god van de Serviërs die over het algemeen katholiek zijn!

    Dit is wel van enige importantie gezien je voornemen.

  • CU

    Zo te lezen wil je onnozel gebabbel.

    En nog wat: feiten zijn feiten en niet veronderstelde feiten.

    Nou, daar leen ik me niet voor.

  • Douce.

    Babbelaars zijn toch een soort Zeeuwse botersnoepjes? Ben ik eerlijk gezegd in de Bijbel nog niet tegengekomen.

    Douce

  • Frederik D

    Volgens mijn theologische boeken is God almachtig en alwetend. Maar is hij ook algoed? Volgens sommigen wel. Maar hebben ze wel gelijk? Laten we die vraag nader bestuderen.

    Als God alwetend en almachtig is, dan weet hij dat er leed gebeurt, en dan is hij in staat om dat leed te voorkomen. Om de vreemde slogan van Hendrikse te variëren: leed gebeurt en dus bestaat er leed.

    Maar God voorkomt geen leed.

    Mensen sterven aan vreselijke ziektes. Dat er geneeskunde bestaat, ligt trouwens niet aan God maar aan de mens. Voorts zijn er natuurrampen waarbij mensen omkomen. En dan is er geweld van mens tegen mens. In al deze drie gevallen grijpt God niet in.

    God is dus schuldig aan al het leed. Hij kan het leed voorkomen maar doet het niet. En dus is hij schuldig. Zeer schuldig.

    We zouden daarom God ter dood moeten veroordelen.

    Nu babbelen sommige theologen: maar God wil geen leed. O nee, wil God geen leed? Waarom laat hij dan leed gebeuren en grijpt hij niet in? Hij is toch almachtig en alwetend?

    God is dus wel alwetend en almachtig maar niet algoed. Integendeel, God is eerder alslecht.

    Maar ik pleit voor een tribunaal. Dus men mag God verdedigen.

    Het mooiste zou zijn als de aangeklaagde, God dus, zichzelf zou verdedigen. Maar ik heb de recente berichten op dit prikbord nog even doorgenomen maar geen enkel bericht van God zelf. Daarom is de vraag gerechtvaardigd: bestaat God überhaupt wel?

  • theo

    Als je echt een tribunaal wilt dan vind ik het wat zwak allemaal.

    Het lijkt me fair dat je dan eerst met bijbelteksten komt waaruit blijkt dat God alwetend, algoed en almachtig is.

  • Frederik D

    Nee, waarde CU, ik wil geen onnozel gebabbel.

    Wat betreft je opmerking over veronderstelde feiten heb je daarentegen wel gelijk, tenminste als je het strikt logisch bekijkt en op zich is er met strikte logica niets mis. Maar wellicht begrijp je wat ik met veronderstelde feiten bedoelde.

    Ben jij een prominent lid van de CU? Voel jij iets voor het gedachtengoed van de CU?

  • Dr A Matisch

    Met God bedoel ik de almachtige en alwetende God in het algemeen en niet één of ander ethnisch of sektarisch godsbeeld. Ik kijk dus als het ware achter de specifieke godsbeelden naar het algemene godsbeeld.

    Theologie is dus tamelijk abstract.