Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Veel belangstelling voor de godsvraag

  • Boris

    De Protestantse Kerk in Nederland geeft samen met Boekencentrum BV twee boekjes uit rond het ‘spreken over God’. Over dat onderwerp verschijnen de komende tijd meer boeken.

    Het gaat om een Pastorale handreiking, de integrale uitgave van het synoderapport dat in november door de Generale Synode, de hoogste kerkvergadering van de Protestantse Kerk, wordt besproken. In de handreiking wordt ingegaan op vragen als: hoe weten we van God? Hoe spreken we over God en hoe kunnen we God ervaren? Er wordt ook aandacht gegeven aan het belijdend spreken over God.

    De landelijke kerkvergadering van de Protestantse Kerk besloot eerder dit jaar het ‘spreken over God’ op de agenda te zetten vanwege de hernieuwde belangstelling voor religie in de samenleving, ‘waardoor God niet langer een taboe-onderwerp is’. Tegelijkertijd was er nogal wat verwarring en discussie rond het boek Geloven in een God die niet bestaat van ds. Klaas Hendrikse. Hij zegt dat God ‘gebeurt’, maar niet bestaat. Er kwam geen tuchtprocedure tegen Hendrikse, zo besloot de classis (regionale kerkvergadering) Zierikzee. De leiding daarvan - het moderamen - vond wel dat er binnen de kerk een gesprek over het onderwerp nodig was.

    Lees verder in het Friesch Dagblad

    http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18390

  • theo

    EN….wat vind je ervan?

    theo

  • Boris

    Als atheïst ben ik het eens met ds. Klaas Hendrikse die zegt dat God “gebeurt”, maar niet bestaat.

  • theo

    En …gebeurt God ook bij jou?

    theo

  • Boris

    Op die vraag kon ik wachten natuurlijk :D Nee, bij mij gebeurt God niet.

  • Frederik D

    Wat betekent “God gebeurt”? Bedoelt Hendrikse ermee dat iemands geloof tot daden en ervaringen kan aanzetten? Ik zou dan zeggen dat geloof gebeurt, dat geloven een activiteit is. Ik vind het taalgebruik van Hendrikse zeer wollig, geitenwollig.

    Bovendien is het zo dat of God bestaat of hij bestaat niet. Zeggen dat God niet bestaat maar gebeurt, is zuivere taalvervuiling. Wat niet bestaat, kan ook niet gebeuren.

    Maar Hendrikse is niet de enige theoloog die taalo vervuilt. Theologie is berucht om haar taalvervuiling.

  • theo

    EN….het verkoopt goed.

    Terwijl je niks nieuws hebt te melden ?? !!

    Toch?

    theo

  • Frederik D

    In de religieuze wereld wemelt het van irrationele hypes.

    Een van de onnozelste mensen in Nederland is Annemieke Schrijver, die relipresentatrice. Zij beveelt dat boek van Hendrikse aan. Als ik religieus zou zijn, dan zou ik dat boek dus nooit kopen.

    Maar wat betekent volgens jou dat God niet bestaat maar gebeurt?

    En wat voor vergezichten heeft Hendrikse geopend?

  • theo

    Kuitert schreef dat alles wat over God gezegd en geschreven wordt van beneden komt en Hendruks schrijft dat God niet bestaat maar gebeurt.

    Sinds de verichting hebben veel theologen hetzelfde gedacht en geschreven in andere woorden.

    Ik heb een boekje van een vrijzinnige predikant uit de dertiger jaren waar het over hetzelfde gaat maar een betje anders en wel hetzelfde.

    Als jij of ik zo'n boekje hadden geschreven was er niet eentje van verkocht maar als min of meer beroemd theoloog zoiets schrijft staat de geloofswereld een beetje op z,n kop.

    Er is niks nieuws onder de zon.

    theo