Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Jakob vocht met God en overwon.

  • Richard II

    God is niet alleen in de tijd van Jezus mens geworden. Hij banjerde ook al rond in de Hof van Eden en smikkelde van de pannenkoeken van Sarah. Een curieus verhaal is dat hij als mens vocht met Jakob op de oevers van de Jabbok, een halve nacht lang, volgens de bijbel. Hij zou zelfs ondanks al zijn kracht en almacht van Jakob verloren hebben, al hield die er wel een mank been aan over. Dan vraag je je af of Jakob als winnaar de Here een bloedneus geslagen heeft, ribben gekneusd of blauwe plekken heeft bezorgd. Daar lezen we niets over. Hij had God ook dood kunnen slaan. Wat zou er dan gebeurd zijn? Wat moet je nou met zo'n raar verhaal?

  • Frederik D

    Het lijkt mij een psychologisch en symbolisch verhaal. Het is een symbolisch verhaal over de psychè van Jacob. (Een ja-kop die ook wel eens nee zei).

  • Richard II

    Maar waar zei hij dan “nee” tegen?

    Die Jakob is verder weliswaar een schurk, maar verder een alles slikkende gelovige zoals dominees en priesters ze het liefst in de kerk zien. (behalve Theo dan).

    Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het idee heb dat Jakob een enorme kans heeft laten liggen om God voor eens en voor altijd uit te schakelen.

    Wat jammer dat hij dat niet heeft gedaan!

  • Ellen-Josee

    Nou dat kon niet hoor… God doodslaan.

    Het is net zoiets als een volwassenen die gaat stoeien met een kind of een damspelletje doen, dan laat je hem op een gegeven moment ‘winnen’.

    Grappig natuurlijk, maar zo heb ik dat verhaal altijd al gezien.

    Zelfs roofdieren stoeien zo met hun jongen. Of een mens die met een klein hondje stoeit, die zet toch ook niet ineens zijn voet op dat beestje zijn strot en drukt door?

    Bovendien, het is eigenlijk net zoals de vele testen die wij allemaal krijgen m.b.t. overleven, relaties e.d.

    Je kan alleen winnen in geloof en vertrouwen, zelfs als atheist zijnde.

    Ellen

  • Ellen-Josee

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Het lijkt mij een psychologisch en symbolisch

    > verhaal. Het is een symbolisch verhaal over de

    > psychè van Jacob. (Een ja-kop die ook wel eens

    > nee zei).

    Een nee-kop dus. (alle kinderen hebben ook een periode dat ze zich van zichzelf bewust worden en almaar ‘nee’ zeggen)

    Maar hij heette daarna ook ineens Israël, dus alles bij elkaar geef ik je enigszins gelijk.

    Ellen

  • theo

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    Wat moet je nou met zo'n raar

    > verhaal?

    Wel, jij als nietgelovige bent ook regelmatig met Goddievolgensjounietbestaat in gevecht.

    Evenwel, gelovigen vechten ook wel eens met God met levensvragen.

    EN..sommige gelovigen vechten met anderen OVER God.

    Zo zie maar..als je even wat verder denkt kan zo'n verhaal zomaar een wending krijgen die je persoonlijk aangaat.

  • Eliyahu

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    > God is niet alleen in de tijd van Jezus mens

    > geworden. Hij banjerde ook al rond in de Hof van

    > Eden en smikkelde van de pannenkoeken van Sarah.

    > Een curieus verhaal is dat hij als mens vocht met

    > Jakob op de oevers van de Jabbok, een halve nacht

    > lang, volgens de bijbel. Hij zou zelfs ondanks al

    > zijn kracht en almacht van Jakob verloren hebben,

    Bs'd

    Jacob vocht niet met God, hij vocht met een engel.

  • Richard II

    > Wel, jij als nietgelovige bent ook regelmatig met

    > Goddievolgensjounietbestaat in gevecht.

    Dat valt wel mee. Het is slechts een spelletje, zoals je bij ganzenbord de gansjes verplaatst of de pionnen bij Mens-erger-je-niet.

    > Evenwel, gelovigen vechten ook wel eens met God met levensvragen.

    Welke levensvragen zijn hier dan aan de orde?

    Het maakt de indruk van een nutteloos gevecht, waar Jakob, hoewel winnaar, toch een manke heup aan over houdt.

    > EN..sommige gelovigen vechten met anderen OVER God.

    Maar hier vecht Jakob MET God.

    > Zo zie maar..als je even wat verder denkt kan zo'n

    > verhaal zomaar een wending krijgen die je persoonlijk aangaat.

    Ik zie nog niets…

  • Richard II

    > Jacob vocht niet met God, hij vocht met een engel.

    In de bijbel staat

    Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 3

  • Richard II

    Ook al laat God Jakob winnen, dan nog ontgaat mij het nut van een en ander hier.