Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geneigd - een vraagje.

  • LeSage

    De theologie is duidelijk: mensen zijn geneigd tot alle kwaad. Voorbeelden te over.

    Toch denk ik wel eens ….. is het toch niet een kwestie van het glas is half leeg of het glas is half vol maar eigenlijk bedoelt men hetzelfde?

    En is het dan niet veel positiever om te stellen: de mens is geneigd tot alle goeds, maar heeft daar hulp bij nodig?

    Zelf kies ik voor het laatste.

    Voor mij zijn er net even meer voorbeelden van mensen die steeds weer proberen iets goed(s) te doen dan mensen die bewust bezig zijn kwaad te doen.

  • Eliyahu

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > De theologie is duidelijk: mensen zijn geneigd tot

    > alle kwaad. Voorbeelden te over.

    > Toch denk ik wel eens ….. is het toch niet een

    > kwestie van het glas is half leeg of het glas is

    > half vol maar eigenlijk bedoelt men hetzelfde?

    > En is het dan niet veel positiever om te stellen:

    > de mens is geneigd tot alle goeds, maar heeft daar

    > hulp bij nodig?

    >

    > Zelf kies ik voor het laatste.

    > Voor mij zijn er net even meer voorbeelden van

    > mensen die steeds weer proberen iets goed(s) te

    > doen dan mensen die bewust bezig zijn kwaad te

    > doen.

    Bs'd

    Dat laatste lijkt me nogal overduidelijk.

    De meeste mensen zijn goede mensen. Ze gedragen zich niet altijd even goed, maar dat is weer een ander verhaal. Dat heeft weer te maken met verkeerde opvoeding, hersenspoeling door de media met allerlei krankzinnige ideeen, en wat dies meer zij, maar over het algemeen zijn de mensen geneigd tot het goede.

    Echte teringlijers die echt kwaadaardig zijn, die zijn gelukkig heel zeldzaam.

  • LeSage

    Het lijkt me dat het jodendom van nature wat optimistischer naar de mens kijkt dan het christendom.

    maar toch.

    Hoe lees jij dan Psalm 14?

    En hoe denk jij over het idee dat al het kwaad uiteindelijk bij Adam en Eva vandaan komt?

  • Eliyahu

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Het lijkt me dat het jodendom van nature wat

    > optimistischer naar de mens kijkt dan het

    > christendom.

    > maar toch.

    > Hoe lees jij dan Psalm 14?

    >

    > En hoe denk jij over het idee dat al het kwaad

    > uiteindelijk bij Adam en Eva vandaan komt?

    Bs'd

    Mensen doen soms vreselijke dingen, en er zijn vreselijke mensen, maar, zoals ik al zei, de meeste zijn goede mensen, op het verkeerde been gezet door verleidingen, misleidingen, en andere oorzaken.

    En dan zie je soms toch een hele maatschappij vreselijke dingen doen, terwijl het toch individueel geen slechte mensen zijn.

    En ik geloof niet in de erfzonde, ik geloof ook niet in de duivel die verantwoordelijk is voor al het kwaad, ik geloof dat God de show runt, en dat alles precies volgens plan gaat.

    "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak de vrede, en schep het kwaad; Ik, J-H-W-H doe al deze dingen."

    Jes 45:7

  • LeSage

    je ontwijkt de vraag.

    Psalm 14 (NBG)

    2 De HERE ziet neder uit de hemel

    op de mensenkinderen,

    om te zien, of er één verstandig is,

    één, die God zoekt.

    3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;

    er is niemand die goed doet, zelfs niet één.

    Hoe lezen joden dit vers, Eliyahu? Ik zeg ronduit: dit klopt niet; het is op zin minst schromelijk overdreven. Als alles volgens Gods plan verloopt, hoe komt het dan dat er zoveel afgeweken wordt?

  • Eliyahu

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > je ontwijkt de vraag.

    >

    > Psalm 14 (NBG)

    > 2 De HERE ziet neder uit de hemel

    > op de mensenkinderen,

    > om te zien, of er één verstandig is,

    > één, die God zoekt.

    >

    > 3 Allen zijn zij afgeweken, tezamen ontaard;

    > er is niemand die goed doet, zelfs niet één.

    >

    > Hoe lezen joden dit vers, Eliyahu? Ik zeg ronduit:

    > dit klopt niet; het is op zin minst schromelijk

    > overdreven. Als alles volgens Gods plan verloopt,

    > hoe komt het dan dat er zoveel afgeweken wordt?

    Bs'd

    Persoonlijk zou ik dit niet letterlijk nemen.

    Of alleen toepassen op een beperkt gebied/bepaalde plaats.

    Mensen hebben vrije wil, het is niet Gods plan dat iedereen verplicht opzit en pootjes geeft. Als Hij dat gewild zou hebben, zou Hij ons geen vrije wil gegeven hebben.

  • LeSage

    hmmmm….meestal vind je argumenten heel logisch, maar in dit geval draai je erom heen.

    OF de mensen hebben een vrije wil, en dan maken ze er een zootje van waar God principieel niets aan wil doen, want dan blijft er van die vrije wil dus niks over….

    OF alles gebeurt volgens Gods plan, maar dan is God dus ook verantwoordelijk voor het zootje en hebben de mensen geen vrije wil

  • theo

    Soms furieus als anderen iets niet letterlijk nemen en DUS soms ozo gemakkelijk/gemakzuchtig als het je niet uitkomt.

    Tsja.

  • Eliyahu

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > hmmmm….meestal vind je argumenten heel logisch,

    > maar in dit geval draai je erom heen.

    Bs'd

    Ik zie het probleem niet.

    > OF de mensen hebben een vrije wil, en dan maken ze

    > er een zootje van waar God principieel niets aan

    > wil doen, want dan blijft er van die vrije wil dus

    > niks over….

    Het enige waar mensen een vrije wil in hebben, is of ze een goed mens willen zijn, of een slecht mens. Of ze een goede daad willen doen, of een slechte.

    Daar hebben ze vrije wil in.

    Al de rest wordt van boven geregeld.

  • theo

    N.a.v. een eerdere opmerking;

    Zie je wel dat je aan jouw gerichte opmerkingen die je in verlegenheid brengen domweg negeert?

    Of heb je mijn bericht van 19.54 uur niet op je schermpje?