Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

blind toeval

  • Theo Logisch

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > Overigens Albert Einstein was een agnost!

    Albert Einstein heeft Europa (mbt ontwikkelingen in Nazi-Duitsland, en het opkomende Derde Rijk) moeten verlaten vanwege zijn Joodse afkomst.

    Hij sprak ook niet voor niets over een dobbelende god etc …

    Theo (die het beter weet) :)

  • Eliyahu

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik weet het,ik schreef het al, het maakt niet uit

    > wat ik schrijf… wat ik schrijf is allemaal

    > geleuter volgens jou.

    Bs'd

    Nee Theo, het is gewoon een feit dat je grote moeite hebt met het beantwoorden van simpele vragen.

  • Frederik D

    Volgens mij ging het inderdaad over de Kopenhagen interpretatie.

    Maar ik weet niet uit mijn hoofd uit welk boek dat citaat van Einstein stamt.

    Er is ook kans dat het stamt uit zijn latere leven waarin hij maar raak leuterde om journalisten tevreden te stellen.

  • Frederik D

    De God van Einstein was een symbolische God, een symbool voor natuurwetten.

    Einstein kan zich niet voorstellen dat de natuurwetten statistisch waren in plaats van strikt.

  • Theo Logisch

    breed Schreef:

    ——————————————————-

    > samuel Schreef:

    > ————————————————–

    > >

    > > Helemaal mee eens, of niet?

    >

    > Mee eens, God laat niets aan `t toeval over.

    LOL

    En dus daarom bedacht hij (god - die niet bestaat) het woord ‘toeval’ omdat den gr/christen dat dan wel in z'n woordenboek kan zetten, maar er lekker toch niets mee kan?!! :)

    Theo

  • Theo Logisch

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > De God van Einstein was een symbolische God, een

    > symbool voor natuurwetten.

    >

    > Einstein kan zich niet voorstellen dat de

    > natuurwetten statistisch waren in plaats van

    > strikt.

    Frederik, blind toevallig ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hubble's_law

    "

    Cosmological constant abandoned

    Main article: Cosmological constant

    After Hubble's discovery was published, Albert Einstein abandoned his work on the cosmological constant, which he had designed to modify his equations of general relativity, to allow them to produce a static solution which, as originally formulated, his equations did not admit. He later termed this work his “greatest blunder” since it was his incorrect presumption of a static universe that had caused him to fail to accept what could be seen in his concepts and equations of general relativity: the fact that general relativity was both predicting and providing the means for calculating the expansion of the universe, which (like the bending of light by large masses or the precession of the orbit of Mercury) could be experimentally observed and compared to his theoretical calculations using particular solutions of the equations of general relativity as he had originally formulated them.

    Einstein made a famous trip to Mount Wilson in 1931 to thank Hubble for providing the observational basis for modern cosmology.

    The cosmological constant has regained attention in recent decades as a hypothesis for dark energy.

    … "

  • theo

    Volgens Jezus of als je dat liever hebt volgens Lucas bestaat toeval wel degelijk.

    Het verhaal van de barmhartige Samaritaan naar Lucas 12 ;31 in drie vertalingen.

    31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een boog om hem heen.

    31 En bijgeval kwam een zeker priester dien weg af, en hem ziende, ging hij tegenover hem voorbij.

    31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij.

  • Theo Logisch

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Volgens Jezus of als je dat liever hebt volgens

    > Lucas bestaat toeval wel degelijk.

    >

    > Het verhaal van de barmhartige Samaritaan naar

    > Lucas 12 ;31 in drie vertalingen.

    >

    >

    > 31 Toevallig kwam er een priester langs, maar toen

    > hij het slachtoffer zag liggen, liep hij met een

    > boog om hem heen.

    >

    > 31 En bijgeval kwam een zeker priester dien weg

    > af, en hem ziende, ging hij tegenover hem

    > voorbij.

    >

    > 31 Bij geval daalde een priester af langs die weg;

    > en deze zag hem, doch ging aan de overzijde

    > voorbij.

    ?? Wat raar, theo ! ;)

    Kortom, de conclusie: “ God laat niets aan `t toeval over. ” slaat dus helemaal nergens op, zoals zelfs blijkt uit de (bijbel) voorbeelden die je aan haalt. Waarvoor dank overigens.

    Het ‘mee eens’ (van breed) kent dus niet langer het belangrijkste draagvlak.

    Theo

  • theo

    Mee eens van breed ????

  • Theo Logisch

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Mee eens van breed ????

    idd. breed schreef immers: Mee eens, God laat niets aan `t toeval over.

    En jij (theo) gaf hier (uit de losse pols, zo neem ik aan) wel even 5 voorbeelden die dat argument volledig onderuit haalt.

    Theo