Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

de vijgeboom

  • LeSage

    Hoe intepreteren jullie deze passage uit Mattheus?

    Wat wil jezus hiermee duidelijk maken?

    De vervloeking van de vijgeboom

    18 Des morgens vroeg, bij zijn terugkeer naar de stad, werd Hij hongerig. 19 En daar Hij een vijgeboom aan de weg zag staan, ging Hij erheen, doch Hij vond niets daaraan, dan alleen bladeren. En Hij zeide tot hem: Nooit groeie aan u enige vrucht meer, in eeuwigheid! En terstond verdorde de vijgeboom. 20 En toen de discipelen dat zagen, verwonderden zij zich en zeiden: Hoe is de vijgeboom zo terstond verdord? 21 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, indien gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgeboom is gebeurd, maar zelfs indien gij tot deze berg zegt: Hef u op en werp u in de zee, het zal geschieden. 22 En al wat gij in het gebed gelovig vragen zult, zult gij ontvangen.

  • Ellen-Josee

    Als je geen vrucht draagt, ben je vervloekt.

  • LeSage

    De laatste zin daarentegen suggereert juist dat je in het gebed gelovig wat vragen zult en dat je het dan ontvangt.

    Wat gebeurt er nou met je als je in het gebed gelovig (je weet wel: ik ben een zondaar maar Jezus is voor mij gestorven dus kan ik nu vrij tot God gaan) vraagt om geduld ……. maar het wordt je niet geschonken? Zulke (gebrek aan) antwoorden krijgt een mens wel eens.

    Is de mens dan niet gelovig genoeg geweest en wordt hij in het vuur geworpen? Wanneer ben je dan gelovig genoeg?

  • Richard II

    Ik denk dat Jezus hier volledig door de mand valt wat betreft zijn ware aard en bedoelingen.

    Hij zal wel iets bedoelen in de zin van ‘als je niet hard genoeg gelooft dan loopt het slecht met je af’.

    Dat is overigens op zich al een boodschap waar je vraagtekens bij kunt zetten. (Geloof of ik schiet)

    Wat in jouw citaat ontbreekt is dat het voor vijgenbomen het seizoen niet was om vrucht te dragen. De eis van Jezus dat er vijgen in die boom moesten hangen was dus volstrekt onredelijk en dan is het natuurlijk zeer onrechtvaardig om die boom te vernielen. Em zo iemand moet dan bij de eindtijd het laatste oordeel over ons gaan uitspreken…..

    Overigens maakt alleen Marcus gewag van het verkeerde seizoen. Mattheüs vond het kennelijk zo gênant dat hij dit detail niet overnam. Met die weglating misleidde hij dus de gelovigen. Hij geeft geen volledige informatie.

    Verder denk ik dat het zelfs ware gelovigen als Samuël, Boaz en Peri niet lukt ondanks de intensiteit en onwrikbaarheid van hun geloof een berg zich te laten verheffen en in zee te laten belanden. Dat is een gelovige nog nooit gelukt. Wat wel iets zegt over dat geloof, natuurlijk.

  • LeSage

    Ik weet dat van het verkeerde seizoen Richard, maar ik wil het in deze topic puur over het dogmatische aspect hebben dat je het juiste geloof moet hebben om je gebeden verhoord te krijgen.

  • Richard II

    Het is altijd al zo geweest dat als je tot Zeus of Baäl of isis bidt, het niet de Here is je gebeden zal verhoren.

  • Ellen-Josee

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > De laatste zin daarentegen suggereert juist dat je

    > in het gebed gelovig wat vragen zult en dat je het

    > dan ontvangt.

    > Wat gebeurt er nou met je als je in het gebed

    > gelovig (je weet wel: ik ben een zondaar maar

    > Jezus is voor mij gestorven dus kan ik nu vrij tot

    > God gaan) vraagt om geduld ……. maar het wordt

    > je niet geschonken? Zulke (gebrek aan) antwoorden

    > krijgt een mens wel eens.

    > Is de mens dan niet gelovig genoeg geweest en

    > wordt hij in het vuur geworpen? Wanneer ben je dan

    > gelovig genoeg?

    Mag ik bijbels antwoorden?

    Jesaja 65: 24 Ik zal hun antwoorden nog voor ze mij roepen, ik zal hen verhoren terwijl ze nog spreken.

    Mij is dat wel overkomen, maar ik deed niet mijn best om gelovig te zijn. Ik ben het gewoon. Het is volgens mij ook wel een kwestie van inzicht.

    Waarom zou je God om geduld vragen en niet om de heilige Geest? Het verhoord worden terwijl je nog spreekt vergt toch ook geen geduld.

    Misschien wil God je helemaal niet geduldig, mogelijk wil hij dat je je haast.

    Nou hier heb je je antwoord en over in het vuur werpen heb ik het allang eens gehad.

    Groetjes, Ellen

  • Ellen-Josee

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik denk dat Jezus hier volledig door de mand valt

    > wat betreft zijn ware aard en bedoelingen.

    >

    > Hij zal wel iets bedoelen in de zin van 'als je

    > niet hard genoeg gelooft dan loopt het slecht met

    > je af'.

    > Dat is overigens op zich al een boodschap waar je

    > vraagtekens bij kunt zetten. (Geloof of ik

    > schiet)

    >

    > Wat in jouw citaat ontbreekt is dat het voor

    > vijgenbomen het seizoen niet was om vrucht te

    > dragen. De eis van Jezus dat er vijgen in die boom

    > moesten hangen was dus volstrekt onredelijk en dan

    > is het natuurlijk zeer onrechtvaardig om die boom

    > te vernielen. Em zo iemand moet dan bij de

    > eindtijd het laatste oordeel over ons gaan

    > uitspreken…..

    Wat een giller jij zeg! Misschien spaart God je wel omdat je zo vermakelijk bent.

    Het was trouwens niet de eerste keer dat er een boom verdorde en hier gaf God er de reden voor bij :D

    Jona 4

    5 Nadat Jona Nineve had verlaten, was hij aan de oostkant van de stad gaan zitten. Hij had er een hut gemaakt om in de schaduw af te wachten wat er met de stad zou gebeuren. 6 Nu liet God, de HEER, een wonderboom opschieten om Jona schaduw boven zijn hoofd te geven en zijn ergernis te verdrijven. Jona was opgetogen over de plant. 7 Maar de volgende morgen, bij het aanbreken van de dag, liet God de plant door een worm aanvreten, zodat hij verdorde. 8 En toen de zon opkwam, liet God een verzengende wind uit het oosten waaien; de zon brandde zo op Jona’s hoofd dat hij door de hitte werd bevangen. Hij bad om te mogen sterven: ‘Ik ben liever dood dan dat ik zo verder moet leven.’ 9 Maar God zei tegen Jona: ‘Is het terecht dat je zo kwaad bent over die plant?’ Jona antwoordde: ‘Ik ben verschrikkelijk kwaad, en terecht!’ 10 Toen zei de HEER: ‘Als jij al verdriet hebt om die wonderboom, waar jij geen enkele moeite voor hebt hoeven doen en die jij niet hebt laten groeien, een plant die in één nacht opkwam en in één nacht verging, 11 zou ik dan geen verdriet hebben om Nineve, die grote stad, waar meer dan honderdtwintigduizend mensen wonen die het verschil tussen links en rechts niet eens kennen,

    >

    > Overigens maakt alleen Marcus gewag van het

    > verkeerde seizoen. Mattheüs vond het kennelijk zo

    > gênant dat hij dit detail niet overnam. Met die

    > weglating misleidde hij dus de gelovigen. Hij

    > geeft geen volledige informatie.

    >

    > Verder denk ik dat het zelfs ware gelovigen als

    > Samuël, Boaz en Peri niet lukt ondanks de

    > intensiteit en onwrikbaarheid van hun geloof een

    > berg zich te laten verheffen en in zee te laten

    > belanden. Dat is een gelovige nog nooit gelukt.

    > Wat wel iets zegt over dat geloof, natuurlijk.

    Aangezien er geen enkele reden is om een berg in zee te laten storten doen we dat nog niet omdat we onze tijd beter kunnen besteden dan aan tekenen en wonderen.

    Ellen

  • LeSage

    Ik kan je antwoord niet echt een a twoord vinden. Zoveel mensen die gelovig biden, maar geen antwoord krijgen…..en jij haalt Jesaja erbij die zegt dat nog vóór zij roepen……

  • Ellen-Josee

    Misschien vind je een antwoord geen antwoord of ben je er niet tevreden mee. Of gaat het niet snel genoeg, gezien wat je over jezelf schrijft :)

    Ben je gewoon een beetje geagiteerd door alles wat je meegemaakt hebt en begrijp je het verband (tussen jouw leven en Gods Woord) niet.

    Ellen