Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

as. Donner(dag) 19 april 20:00u in De Balie: Ruimte voor religie?

  • Theo Logisch

    Donner in De Balie: Ruimte voor religie?

    Piet Hein Donner over de seculiere samenleving

    do 19 apr aanvang: 20.00 uur TICKETS

    Er wordt vaak gezegd dat wij een seculiere samenleving zijn, maar zijn we dat echt? En hoe beoordelen we de huidige situatie? Hebben religieuze minderheden te veel invloed op onze politiek en op onze publieke ruimte? Of worden religieuze minderheden juist steeds meer bedreigd in hun vrijheid om religie volop te beleven en door te geven?

    Op de publieksavond van het congres Regimes of Religious Pluralism in 20th-Century Europe staat de vraag centraal welke ruimte religieuze minderheden tegenwoordig hebben en zouden moeten hebben in het Nederlandse publieke domein.

    Een jaar geleden deed de integratienota van het kabinet het nodige stof opwaaien. In de nota, opgesteld door toenmalig minister Piet Hein Donner, werd afscheid genomen van de multiculturele samenleving. Nederlandse normen en waarden zouden voortaan leidend moeten zijn. De vraag is dan, als we niet terug willen naar een verzuilde samenleving, hoe we dat gaan doen? Wat zijn onze normen en waarden als het gaat om de verhouding secularisme en religie, en wat is de plek van de nieuwe religies – van het Hindoeïsme tot het paganisme tot de Islam – hierin? Kunnen we één seculiere samenleving zijn, zonder geweld te doen aan historische Nederlandse normen en waarden zoals pluralisme, diversiteit en soevereiniteit in eigen kring? En hebben we daarbij meer te vrezen van orthodox religieuzen of van de ‘dwang van de meerderheid’?

    Tijdens ‘Donner in De Balie: Ruimte voor religie?’ gaan we opnieuw het gesprek aan over deze vragen.

    Programma:

    20.00 Opening

    20.15 Lezing Piet Hein Donner, vice-president Raad van State

    20.40 Reactie Shervin Nekuee, publicist

    21.00 Gesprek Donner en Nekuee o.l.v. moderator, eerst samen en vervolgens n.a.v. vragen uit de zaal

    22.00 Afsluiting

    "

    Maar is Donner (juist hij, nog los van z'n huidige functie, en - reden waarom het godslaster-artikel in het Strafrecht nog steeds van kracht is) wel de aangewezen persoon om hierover in debat te gaan?

    En hoezo: ruimte voor religie? Er is meer ruimte voor juist die richting tegen de stroom in van mensen die zich niet langer thuis voelen bij deze stroming(en).

    Waarom dan om ruimte vragen? Met welk doel, en wat voor ogen?

    Theo

  • holybol

    iedere seconde aandacht die deze farizeeèr krijgt is er één teveel. De man spoort voor geen meter.

  • ¥ breed ­­¥

    Marsmannetje:S

    Volgens mij hebben ze een sonde in je anus geplaatst hoor !

    :)

  • Boris

    breed Schreef:

    ——————————————————-

    > Marsmannetje:S

    > Volgens mij hebben ze een sonde in je anus

    > geplaatst hoor !

    >

    > :)

    Droom jij daarvan?

  • ¥ breed ­­¥

    Volgens mij droom ik niet bolis;)