Hoi Rob,
Op de theologische faculteit van Leuven wordt duidelijk benadrukt dat je geloof niet in vraag staat. Je wordt met andere woorden niet geexamineerd omtrent geloof.
Het prachtige aan een hogere studie theologie vind ik de ondogmatische benadering van het geloof.
Kijk, ik heb op vele prikborden gezeten wat geloof betreft en wat mij vaak opvalt is dat wat je zegt belangrijker is dan hoe je het zegt.
En dat vind ik nu niet terug in een hogere opleiding. Je kan volledig afwijken in mening met een docent, maar toch goede argumenten hebben, en dat is het belangrijkste, dat je jouw standpunten kunt beargumenteren.
Ook ik volg theologische modulen eerder uit een onderzoekend standpunt dan uit een religieus standpunt.
Ik ben dan ook geen kerkganger of lid van eender welke religieuze organisatie. Wel heb ik simpathie voor ettelijke religieuze organisaties, vooral de kleine, al vind ik hen vaak dogmatisch in hun benadering; zo worden afwijkende meningen zelden geduld.
Maar dat was pakwek tweehonderd jaar geleden in de katholieke kerk net zo.
Wat je ermee kan? Theologie is net zo'n wetenschappelijke richting als wijsbegeerte. Dus het hangt volgens mij ook vaak van de richting af waarin je wilt gaan.
Persoonlijk vind ik de richting van nieuw testamenticus de meest interessante.