Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

theologie, wat kan je ermee?

  • rob

    Dag mensen, ik ben rob en geinteresseerd in theologie en levensbeschouwing. Ik zelf ben niet religieus(volg geen religie), maar geloof wel degelijk. Alleen ik volg geen religie. Toch ben ik geinteresseerd in levensbeschouwing en nadenken erover? Kan je deze studie volgen, en is het praktisch als je geen religie aanhangt? Zo, ja wat kan jer praktisch mee doen?

    Kan iemand me meer vertellen, want deze studie is er wel een wat je bewust moet kiezen denk ik. Kan je hem ook deeltijd volgen?

  • Peggy

    Naast ontstellend veel evangelisch getinte cursussen heeft de PKN overal in den lande : “”theologie voor gewone mensen“”

    Een cursus zonder verplichtingen maar , voor zover mogelijk objectieve bijbelstudie hoewel die objectiviteit per regio wel verschillend is als u begrijpt wat ik bedoel.

    Daarnaast is er ook een HBO opleiding theologie, dat is dus een “'echte ”" studie.

    Ook kun je kiezen voor een (deeltijd) universitaire studie theologie natuurlijk.

    theo

  • Sandra

    Ik g Theologie en evensbeschouwing studeren in Tilburg, en zo zijn er meerdere op HBO en Uni… niveau, échte diploma's. Alhoewel HBO vaak de practische theologie is en de Uni vaak meer de theoritische versie.

    Ik ben zelf juist niet gelovig! In die zin, geloof is een aanname, je neemt aan dat wat je geleerd wordt of wat je is aangeleerd, dat DAT de waarheid is. Ik kijk verder en dieper en ben hierin zeer critisch, dus neem niet zomaar iets aan waarin ik het verfijnde niet van weet. Alhoewel ik wel relegieus ben, zo ervaren veelal andere mensen mij. Ik heb wel duidelijk een Godsbezef en ervaringen, maar ik kader dat niet in vanuit een bepaalde hoek of dump me ergens bij een gemeenschap. Ik ben een eenling, meestal volgen die zo hun eigen pad.

    Iedereen is welkom op die opleiding, zolang je wel serieus ben betreft de opleiding en deze ook wil uitoefenen! Dus geen hobby-cursusje!!!!!

    Liefs Sandra

  • J.Boone

    Ik bestudeer nu al een aantal jaren theologie als hobby, hoewel ik niet gelovig bent in de christelijke zin van het woord, in geloof in een hoger iets, een hogere macht, die sommigen God noemen. Ik heb niet alleen intresse in westerse theologie, maar over alle religies en levensbeschouwingen, met een voorkeur voor het oosten, vooral het boeddhisme. Ik heb eigenlijk best wel behoefte om met mensen van gedachten te wissellen, vooral mensen die een brede kijk op de wereld en het geestelijk leven hebben. Ook zou ik er graag serieus mee bezig gaan, bijv. een studie. Ik las een reactie van Sandra over een HBO opleiding, maar mijn vragen zijn ben ik niet te oud (45) en hoeveel kost het en hoe moet ik dat betalen van een bijstandsuitkering. Verder kan ik mij helemaal vinden in haar beschrijving. Ik zou graag willen weten welke hbo opleidingen er zijn. Verder hoop ik op deze manier weer wat meer te leren over verschillende aspecten van de theologie.Ik heb nog niet zo heel lang internet, en begin langzaamaan wel de weg te vinden, maar het is af en toe een overload aan info, ik zie soms door de bomen het bos niet meer a.h.w. Ik hoop dat deze reactie van mij er voor zorgt dat ik weer wat verder kom.

    Met vriendelijke groet, Jan

  • ZENODotus

    Hoi Rob,

    Op de theologische faculteit van Leuven wordt duidelijk benadrukt dat je geloof niet in vraag staat. Je wordt met andere woorden niet geexamineerd omtrent geloof.

    Het prachtige aan een hogere studie theologie vind ik de ondogmatische benadering van het geloof.

    Kijk, ik heb op vele prikborden gezeten wat geloof betreft en wat mij vaak opvalt is dat wat je zegt belangrijker is dan hoe je het zegt.

    En dat vind ik nu niet terug in een hogere opleiding. Je kan volledig afwijken in mening met een docent, maar toch goede argumenten hebben, en dat is het belangrijkste, dat je jouw standpunten kunt beargumenteren.

    Ook ik volg theologische modulen eerder uit een onderzoekend standpunt dan uit een religieus standpunt.

    Ik ben dan ook geen kerkganger of lid van eender welke religieuze organisatie. Wel heb ik simpathie voor ettelijke religieuze organisaties, vooral de kleine, al vind ik hen vaak dogmatisch in hun benadering; zo worden afwijkende meningen zelden geduld.

    Maar dat was pakwek tweehonderd jaar geleden in de katholieke kerk net zo.

    Wat je ermee kan? Theologie is net zo'n wetenschappelijke richting als wijsbegeerte. Dus het hangt volgens mij ook vaak van de richting af waarin je wilt gaan.

    Persoonlijk vind ik de richting van nieuw testamenticus de meest interessante.