Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gelovigen kunnen beter verschillen vieren dan eenheid zoeken

• Sietse 45

Gelovigen kunnen beter verschillen vieren dan eenheid zoeken

21

jun

De zoektocht naar een gemeenschappelijke kern (een minimale belijdenis) om zo eenheid te vinden tussen verschillende gelovigen, leidt vaak tot hergroepering en bepalen van nieuwe grenzen. Verschillen worden vooral zichtbaar als gelovigen hun eigen ‘wezenlijke kern’ verwoorden.

Toen Jezus zijn leerlingen gebood om één te zijn gaf hij hen geen opdracht om een minimale gemeenschappelijke belijdenis te schrijven, maar om in liefde met elkaar te leven. Dat veronderstelt verschillen. Daarom doen gelovigen er goed aan manieren te vinden om de verschillen te vieren.

Deze week is het wandelen van het Pionierspad met tochtgenoten zo’n manier. De metafoor van reizen en pelgrimeren is een hele oude. In Handelingen heten christenen ‘mensen van de weg’. Wie de ander als tochtgenoot ziet, omarmt de verschillen en heeft reden om zich te verheugen in het anders-zijn van de ander.

Boele Ytsma voor Protestant.nl

Alleen zal hij niet zijn, de Groninger internetpastor Boele P. Ytsma. Hij gaat vanaf zondag 20 juni acht dagen te voet over het Pionierspad. Het begon als een ludieke actie rond zijn nieuwe boek; het werd een wandelend statement. Tientallen mensen zullen de pastor vergezellen – waaronder bekende namen: kerkleiders, schrijvers, TV-makers, dominees, vertegenwoordigers van organisaties en zelfs een kluizenaar.

Op zijn weblog noemt hij het een ‘oecumenisch statement’: dat mensen die elkaar in de kerk soms moeilijk vinden, nu toch allemaal hun plaats hebben gevonden in de voettocht van het Pionierpad. ‘Het laat zien dat we, hoe verschillend we ook zijn, toch allemaal tochtgenoten zijn’, licht Ytsma toe. ‘We kunnen wel doen alsof we het alleen wel redden, maar als het eropaan komt, hebben we elkaar toch nodig!’

http://www.tochtgenoten.nl

http://www.protestant.nl/actueel/gelovigen-kunnen-beter-verschillen-vieren-dan-eenheid-zoeken

• theo

Om over na te denken ??

Om over na te denken !!

theo

• Sietse 45

(tu)(tu):)-D:D

• LeSage

Ik vind het een heel leuk idee. Is ook bekend welke route het nu concreet wordt?

• Sietse 45

Wordt hier wel geplaatst lijkt me:D

• Frederik D

Als ik jou was, zou ik op een verschillende dag een verschillende route nemen. Of hou je wel van eenheidsworst?