Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mij dorst

• LeSage

Johannes 19:28

28 Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat zure wijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest.

De tekst trof mij omdat Jesus hier, vlak voordat hij de geest gaf, door Johannes wordt neergezet als iemand die de mens iets te melden heeft. Totaal anders als bij Marcus en Mattheus die melden dat Jezus een klacht heeft over El. Dáár heeft Jezus verdriet over het zich door El (God) verlaten voelen en wordt dat vervolgens totaal verkeerd begrepen door de omstanders. Híer, bij Johannes zegt hij tot de mensen om zich heen dat hij dorst heeft en vraagt zo impliciet om wat te drinken.

Wie wil hier wat over zeggen?

• Gonnie

Jezus zal zich wel heel ontchoogeld door God gevoeld hebben, zo als heden te dagen mensen nog altijd door het leven zich ontgoogeld voelen en daarom dat

Jezus zei Mij dorst.?

• LeSage

jouw uitleg zou ook een mooie band tussen het ene evangelie en het andere evangelie kunnen zijn:)

• Sietse 45

Dat ondervind je hier al op kleine schaal:S

• LeSage

leg es uit, SK?

• Sietse 45

Zie de tegenstellingen onder elkaar hoeft verder geen uitleg bij lijkt me,

elk profileert zijn eigen geloof, de ene meer dan de ander lijkt me dat je dat zelf al hebt ondervonden.

Er is er eentje zelfs die een eigen godje heeft, dus wat moet ik er verder aan toevoegen.

• CU

Je schreef:

-Híer, bij Johannes zegt hij de mensen om zich heen dorst te hebben en vraagt zo impliciet om wat te drinken.-

Is dit op een juiste manier geschreven door je? Ik lees eruit dat jij beweerd dat Jezus van mening is dat de mensen dorst hebben?

Moet in v.29 het woordje “alles” eigenlijk worden vervangen door “niet alles” omdat er nog even snel wat gedronken moet worden om werkelijk alles te hebben volbracht?

Zou op het hoogtepunt van zijn foltering Jezus niet explisiet aan zichzelf hebben gedacht en het drinken voor de broodnodige afleiding hebben gezorgd?

En dan nog wat; waar in de schrift, het OT, staat dat het drinken van Jezus net voor zijn dood de schrift in vervulling laat gaan?

• LeSage

CU Schreef:

——————————————————-

> Je schreef:

> -Híer, bij Johannes zegt hij de mensen om zich

> heen dorst te hebben en vraagt zo impliciet om wat

> te drinken.-

>

> Is dit op een juiste manier geschreven door je? Ik

> lees eruit dat jij beweerd dat Jezus van mening is

> dat de mensen dorst hebben?

Je hebt gelijk. Ik heb de redaktie aangepast. Hopelijk wordt Gonnie er niet boos om.

>

> Moet in v.29 het woordje “alles” eigenlijk worden

> vervangen door “niet alles” omdat er nog even snel

> wat gedronken moet worden om werkelijk alles te

> hebben volbracht?

Als ik zo the Passion van Mel Gibson heb gevolgd, denk ik niet dat het iets heeft uitgemaakt….

>

> Zou op het hoogtepunt van zijn foltering Jezus

> niet explisiet aan zichzelf hebben gedacht en het

> drinken voor de broodnodige afleiding hebben

> gezorgd?

>

> En dan nog wat; waar in de schrift, het OT, staat

> dat het drinken van Jezus net voor zijn dood de

> schrift in vervulling laat gaan?

Ik zou het niet weten. eb jij een idee?

• CU

Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.