Ben Kok is een spreekbuis van orthodoxe christenen die huiveren voor moskeeën en minaretten. Vrijwel dagelijks plaatst de Amersfoortse voorganger op internet waarschuwende berichten over het ’gevaar’ van de islam. Nu heeft hij een film gemaakt: ’Islam en waarheid’. „Een godswonder.”
Terwijl in de gebouwen van de Tweede Kamer druk onderhandeld wordt over de formatie van de nieuwe regering, heeft zich buiten op het Plein in Den Haag een groep mensen verzameld. Ze zingen liederen over ’shalom’, sommige mannen dragen keppeltjes. Daar loopt ook Ben Kok, voorganger in Amersfoort en beheerder van een website die wil waarschuwen voor de islam.
„Ik heb met mijn vrouw een coalitie gesloten”, vertelde Kok (60) onlangs in het Reformatorisch Dagblad. „Eén stem gaven we aan de PVV, de andere ging naar de SGP.”
Met een Israëlische vlag om zijn schouders deelt Kok in Den Haag kartonnen hoesjes uit met daarin een dvd van zijn film ’Islam en waarheid’. „Shalom, ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt”, zegt hij tegen iedereen die de film aanneemt.
In de 50 minuten durende film confronteert Kok moslims en niet-moslims met ’haatverzen’ uit de Koran. Of hij nu een orthodoxe imam voor zich heeft of deelnemers aan een interreligieuze bijeenkomst, Kok verlangt uitleg: als er in de Koran verzen staan die oproepen tot het doden van ongelovigen, mag de islam dan wel ’tolerant’ en ’vredelievend’ genoemd worden?
De totstandkoming van zijn film noemt Kok ’een godswonder’. „Het kostte 50.000 euro. Heb ik dat? Welnee. En toch is de film er gekomen.”
U duidt zichzelf aan als ’joods-christelijk pastor’. Hoe word je zoiets?
„Jezus zegt in de Bijbel: Wie ernaar streeft te doen wat God wil, zal weten of mijn leer van God komt of dat ik namens mezelf spreek. Streven te doen wat God wil, de Tien Geboden volgen, dat noem ik christelijk. Of eigenlijk: joods-christelijk. De Bijbel is een Joods boek, Jezus was een Jood. Maar de kerken zijn anti-joods en over-christelijk geworden. Ik vergelijk het met een boom: het jodendom is de stam. Daaruit is een tak gegroeid, het christelijk geloof. De kerk heeft die tak doorgezaagd en is verheidenst. Ze is heidense feesten gaan vieren met een vleugje evangelie erdoorheen gemengd. Het Paasfeest is een vruchtbaarheidsfeest, Kerst is puur heidendom.”
Het jodendom kent toch ook ’onzuivere’ feesten? Chanoeka komt in de Thora niet voor.
„Dat klopt. Maar ik zie het joodse geloofsleven zoals de Tenach dat beschrijft en waar Jezus inhoud aan geeft, als de kern van de zaak.”
U bent voorganger in een ’joods-christelijke gemeente’ in Amersfoort?
„ Ja. Er zijn veel mensen die het in de kerk niet kunnen vinden. Die zijn teleurgesteld in het instituut. Net als ik.
Op een bepaald moment kreeg ik een e-mail van een familie die mij schreef: ’Wij hebben uw website gelezen. U beschrijft het geloof dat wij zoeken maar nergens kunnen vinden. Kunt u ons dopen?’ Een paar maanden later heb ik dat gedaan en we hebben toen een gemeente gevormd. We komen op zaterdagavond bij elkaar om sjabbat te houden. Uit Tilburg en Rotterdam, Meppel en Purmerend komen mensen naar Amersfoort.”
Wie is Ben Kok dat hij zomaar mensen doopt?
„Wie was Johannes de Doper dat hij het zomaar deed? Wie waren de discipelen dat ze het zomaar deden? Het is bijbels om als gelovige een ander mens te helpen in zijn geloof. En ik heb een theologische opleiding gehad. Eerst aan de bijbelschool van het Leger des Heils, waar ik officier ben geweest. Daarna heb ik nog deelstudies gedaan, ook aan de universiteit van Utrecht. Daar ben ik niet zoveel wijzer van geworden, hoor. Wat kennis van de oude talen en wat kerkgeschiedenis en zo, maar verder kwam ik alleen maar medestudenten tegen die geen persoonlijk geloof hadden. De legitimatie van wat voor een voorganger verantwoord is, ligt in zijn persoonlijke geloofsleven. Een studie is niet zaligmakend – verre van.”
U manifesteert zich ook politiek. U loopt voorop bij pro-Israël-demonstraties en hebt nu een anti-islamfilm gemaakt.
„De eerste christelijke gemeenten waren ook maatschappelijk actief. Ze hielpen bijvoorbeeld de armen. Over politieke activiteiten lees je niet veel in Handelingen, maar het hoort voor mij bij het leven van nu.”
Uw sympathie ligt duidelijk bij Israël. Welke boodschap heeft u voor onderdrukte Palestijnse christenen?
„Tegen hen zeg ik: laten we eens kijken of jouw bezwaren tegen de Joden terecht zijn. Palestijnen zeggen: ’Wij stammen af van de oorspronkelijke bewoners van dit land, dat de Joden hebben afgepakt.’ Maar dat is een leugen. Gewoon een leugen. Je kunt ook niet zeggen dat er ooit een Palestijns volk was. Het is geen volk, het is een samenraapsel.”
Palestijnse christenen zijn toch uw geloofsgenoten?
„Dat zijn ze niet. Ze kunnen wel zeggen dat ze christen zijn, maar daarmee zijn we nog geen geestverwanten. Een etiket van gereformeerd, katholiek of Palestijns-christelijk zegt heel weinig. Er zit veel kaf onder het koren.”
Wanneer is iemand voor u een christen?
„Als hij aanvaardt dat Jezus onze schuld tot de dood heeft gedragen.”
Palestijnse christenen belijden dat toch?
„Dat is nieuw voor mij.”
Hoe leidt uw sympathie voor de Joden tot een anti-islamfilm?
„Een paar jaar geleden kregen mijn buurtgenoten en ik een brief van de gemeente Amersfoort dat die toestemming wilde verlenen voor de bouw van een moskee in onze wijk.
We werden uitgenodigd voor een informatieavond. Ik dacht: daar moet ik naartoe. Soms moet iets in je eigen achtertuin gebeuren voordat je doorhebt wat er gaande is.
De mensen van die moskee hebben toen tegen mij gelogen. Ze zeiden dat ze graag met de buurt in gesprek wilden, maar een afspraak kwam er maar niet. Ook zeiden ze dat het een moskee voor 500 bezoekers zou worden, maar uit de bouwtekening die ik heb gezien, bleek dat er 2500 mensen in kunnen. Toen ik uiteindelijk na een jaar een gesprek kreeg met de moskeebestuurders, zeiden ze: we hebben respect voor je, dat je in het hol van de leeuw durft te komen. Dat vond ik een merkwaardige opmerking. Waarom moet ik me in een moskee in het hol van de leeuw wanen?
Ik vroeg de moskeebestuurders: hoe moet ik in de Koran Soera 9 en dat soort haatverzen over niet-moslims begrijpen? Ze antwoordden dat ze dat niet wisten, dat ze geen islamoloog of imam waren maar bestuurders. Dat vond ik een flutantwoord. Ik wil de verschillen tussen de islam en het christendom duidelijk hebben. We moeten niet net doen alsof het gelijkwaardige religies zijn. De islam is een uitermate kwalijk totalitair systeem. De profeet Mohammed is een moordenaar, een terrorist en een polygamist. Om dat duidelijk te maken, ben ik een website begonnen. En ik heb mijn film gemaakt.”
We hadden toch al ’Submission’ van Ayaan Hirsi Ali en ’Fitna’ van Geert Wilders?
„De werkelijkheid over de islam heb ik nog nergens goed verwoord gezien. Dus ik wilde een poging doen. Samen met een filmmaker heb ik in korte tijd heel veel kunnen doen. Een interview met imam Sheik Fawaz Jneid van de As-Soennah moskee in Den Haag, bijvoorbeeld, en een gesprek met Ayaan Hirsi Ali. Dat er zo veel mogelijk bleek, zie ik als een zegen van God. De film is bedoeld om uit liefde voor mensen een fout systeem te ontmaskeren. Ik geloof dat dat bijbels is. Pas toen die moskee in mijn achtertuin werd gebouwd, gingen mijn ogen open. Ik had het al veel eerder moeten snappen. Maar niemand heeft me er ooit op gewezen.”
De islamdiscussie woedt al jaren. Denk aan Frits Bolkestein, Pim Fortuyn.
„Ik heb dat niet doorgehad. Dat is mijn tekort.”
Aan het eind van uw film houdt u met uw ene hand een bijbel omhoog, waarbij u zegt ’Dit is goed’, en met uw andere hand een koran, waarvan u zegt dat die slecht is. Wat denkt u daarmee te bereiken?
„De Koran is gewoon gif. Iemand omschreef de islam eens als het meesterwerk van de duivel. Dat vind ik schitterend verwoord. De Bijbel stelt duidelijk dat er een duivel is, dat er allerlei geestelijke machten zijn. Allah is gewoon een duivelse manifestatie. Daarom ben ik begaan met moslims die er een weg uit proberen te vinden. Want o wee als je ex-moslim wordt. Als je een boek schrijft, zoals Salman Rushdi.”
Of een film maakt, zoals Ben Kok.
„Ik geloof in Gods bescherming en genade.”
U wijst op ’haatverzen’ in de Koran. Maar ook in de Bijbel staat: ’Wie de naam van de Heer lastert moet ter dood gebracht worden’.
„De Bijbel zegt niet dat je alle ongelovigen moet doden. Alleen iemand die God lastert. Dat is iets anders. God heeft die regels preventief gegeven, om duidelijk te maken dat we bepaalde dingen niet moeten doen. In het Nieuwe Testament nuanceert Jezus die straffen. Bij een steniging zegt hij: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.”
Maar zo’n nuancering geldt alleen voor wie Jezus en het Nieuwe Testament erkent. Dus niet voor Joden.
„Het is de makke van de Joden dat zij Jezus niet erkend hebben. Maar ik heb sympathie voor Joden, omdat ze eeuwenlang vervolgd zijn, door christenen en door moslims. Ze hebben het niet verdiend om zo verschrikkelijk behandeld te worden.”
Zou het kunnen dat door uw film moslims in Nederland ook zo behandeld zullen worden?
„Dat mag nooit gebeuren. Moslims zijn onze medemensen, maar de islam als systeem is fout.”
Zou u dan voorstander zijn van een wijziging van de Grondwet, zodat de islam niet meer vrijelijk beleden kan worden in Nederland?
„In Duitsland hebben ze een bepaling dat er niet meer een soort nazipartij kan worden opgericht. Daar zijn wetten voor. Prima. Het nazisme was ook zo’n totalitair systeem, waarvan we er pas laat achter kwamen hoe kwalijk het is.”
Uw film is af. Wat gaat u nu doen?
„Die film is niet mijn levensvervulling. Mijn doel is te verkondigen dat God bestaat en in Jezus Christus tot uitdrukking komt. Jezus komt terug om de aarde te regeren. Daar leven we naartoe.”
Kok heeft geprobeerd zijn film ’Islam en waarheid’ uitgezonden te krijgen op televisie, maar geen enkele omroep bleek geïnteresseerd.
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/article3138744.ece/_rsquo_De_Koran__is_gewoon_gif_rsquo__.html?part=1