Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrouw en zaad

• Frederik D

Ik citeer:

De Messias zal voortkomen uit het zaad van de vrouw

Genesis 3:15; vervuld in Galaten 4:4

Bron: http://www.jesussaves.nl/index.php?content=89

Bovenstaande site is lekker dom, dus een bezoekje waard.

Maar hoe zit het met dat zaad van een vrouw? Kijk, mannen hebben zaad. Maar vrouwen? Maar wat staat er in de grondtekst?

Het gaat om een voorspelling. En Jezus zou die voorspelling hebben vervuld. Wel, als met zaad ook eicelletjes wordt bedoeld, dan gaat het om een “voorspelling” van lik me vestje, dus om een pure pseudovoorspelling. Want zowat elke vrouw heeft eicelletjes.

Maar als het om een echte voorspelling gaat, dus om een uitzonderlijke situatie, in dit geval om een vrouw met sperma, dan is dus Maria niet zozeer de moeder van Jezus als wel de vader en dan zou God dus eerder de moeder van Jezus zijn dan diens vader.

• LeSage

Dat is nou zoiets als wat ik je probeer uit te leggen in die draad over het doden.

Je kunt je verbazen over het biologische onbenul want hoe kan een vrouw nu zaad hebben?

Maar na je meewarige glimlach zou je eens verder na kunnen denken. Als het absurd is om bij vrouwelijk zaad aan sperma of zo op zijn vrouwelijks te denken - wat zou het dan kunnen betekenen? Misschien datgene wat de vrouw voortbrengt?

En dan doel ik niet direct op de mens Jesus maar op de zachte kanten in de mens wat we in zijn algemeenheid -vooral in de westerse cultuur- als vrouwelijk betitelen.

Denk aan zorg, zachtheid, liefkozing, emotie, schoonheid.

Zou dat ook kunnen gelden als ‘zaad van de vrouw’?

• Frederik D

Zou kunnen. Maar ik denk dat die door jou geopperde interpretatie toch een over-interpretatie is, een anachronisme.

Hoe het zij, God drukt zich vaag, al te vaag uit.

• LeSage

Zou kunnen. het geeft ons des te meer vrijheid, en dat valt te waarderen.

Toch?

• theo

Dit is voor mij de eerste keer dat ik deze uitleg hoor.

theo

• CU

Een man geeft zaad aan de vrouw. Dan heeft de vrouw toch zaad?

• LeSage

Voor mij is het de eerste keer dat ik daarop kwam….:)

Uiteraard is het ook makkelijk door te redeneren naar het koninkrijk der hemelen en de zaligsprekingen.

• theo

In ieder geval beter dan achter iedere struik in het OT Jezus neer te zetten.

theo

• Eliyahu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik citeer:

>

> De Messias zal voortkomen uit het zaad van de

> vrouw

> Genesis 3:15; vervuld in Galaten 4:4

>

> Bron:

> http://www.jesussaves.nl/index.php?content=89

> Bovenstaande site is lekker dom, dus een bezoekje

> waard.

>

> Maar hoe zit het met dat zaad van een vrouw? Kijk,

> mannen hebben zaad. Maar vrouwen? Maar wat staat

> er in de grondtekst?

Bs'd

In de grondtekst staat “zaad”, maar dat woord wordt vaak gebruikt voor “nageslacht”.

Zo ook in Gen 16, waar de engel tegen Hagar de slavin zegt dat haar “zaad” (zie staten vertaling) zeer vermenigvuldigd zou worden.

Dus ook daar hebben we een vrouw met “zaad”, en er zijn er meer te vinden.

• perihelium

Zaad staat voor nageslacht.

Aan Eva is in Gen.3:15 de komst beloofd van iemand die Gods plan zal uitvoeren en de satan zijn macht zal ontnemen. Daar staat dat het zaad van de vrouw, dat is Christus, de kop van de slang zal vermorzelen. Er wordt ook gezegd dat het zaad van de slang, dat is satan, Hem de hiel (Statenvertaling.: verzenen = polsen en hielen) zal vermorzelen, namelijk door de spijkers bij de kruisiging. Omdat vanaf Adam Gods plan via de mens zal worden uitgevoerd (ook Gods zoon werd mens), kan hier ook van twee soorten mensen worden gesproken:

*

het zaad van de vrouw: mensen die God aannemen, die God geloven;

*

het zaad van de slang: mensen die God afwijzen, die God niet geloven.

Vanaf het moment van de belofte van het zaad, is in de Bijbel sprake van twee lijnen:

*

de lijn van het zaad van de vrouw, dit is de lijn van de Zonen Gods en die begint bij Seth

*

de lijn van het zaad van de slang, dit is de lijn van de mensen en die begint bij Kaïn.

http://www.hetwoordvangod.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=4