Kleine religie
Religie is weer terug! Of je nu christen bent, moslim of boeddhist, religie wordt in dit land weer serieus genomen. Dat stemt hoopvol, maar we zijn er nog lang niet.
Ikzelf ben een zogenaamde hooischuurvogelaar. Ik geloof dat de hemel een grote hooischuur is die wordt bestuurd door een lichtgevende ekster die luistert naar de naam Peter. Ik kan niet uitleggen waarom, maar het is iets dat ik tot in het diepst van mijn ziel geloof.
Dat is ook de definitie van geloof. Het is niet te bewijzen, maar desondanks weet ik zeker dat Peter bestaat.
Toch vindt men het soms nodig om mij te kwetsen. Als ik in gezelschap voorzichtig over mijn verlosser begin, word ik regelmatig bespot. Het lijkt er bijna op dat mensen mijn geloof niet serieus nemen.
Dat doet pijn maar ik sta machteloos. Ik en de rest van onze geloofsgemeenschap (Beppie en Schele Henkie) hebben een boycot van Nederlandse producten overwogen, maar met zijn drietjes bereik je weinig.
Ook sturen we wel eens een boze ingezonden brief als er weer ergens een ekster wordt afgebeeld (verboden volgens de religie van de hooischuurvogelaars). Wanneer we al een reactie krijgen op zo’n brief is het vaak een zeer beledigende (’hahaha, sukkels’, etc.).
Zelfs de autoriteiten tonen geen begrip. Zo werd ik door de politie opgepakt toen ik op hooischuurmaandag met mijn aangeplakte vleugels de traditionele eksterdans uitvoerde op het Leidscheplein. ’Openbare dronkenschap’ was de aanklacht.
Toen ik de agenten wees op mijn godsdienstvrijheid kreeg ik te horen dat ik mijn snavel moest houden.
Mijn conclusie : als je in dit land bij één van de grote religies hoort, word je serieus genomen, maar als kleine groep hoor je er niet bij. Een kleine religieuze groep mag kennelijk wel onnodig worden gekwetst. Jammer, maar onze tijd komt nog wel.
We zijn momenteel nog geen machtsfactor, maar de zus van Beppie overweegt om zich bij ons aan te sluiten. Dan zijn we dus al met vier. Bovendien hebben wij de waarheid aan onze kant.
Men zal nog gek opkijken straks in het hiernamaals.
(Sander van Opzeeland, Column, in : Dag, 2 april 2008)
http://home.kpn.nl/maat0003/bldgd.htm#wie_is_god