Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bidden

• theo

Op theologie startpagina, stat ook een kolommetje nieuws.

De bovenste: Vrijheid is geen recht maar een roepin.

Nou zou dat ook best zo kunnen zijn maar de volgende zinnen vielen mij bijzonder op;

Citaat:

Iedere dag begint met een „dynamisch gebed.” „U wordt hierbij geprikkeld om gedurende de dag meer van God te verwachten. Door een afwisseling van zingen en verschillende gebedsvormen kunt u deze bidstonden zeer dynamisch noemen. Wilt u uw eigen gemeentebidstonden nieuw leven inblazen, dan heeft u nu de kans om te ervaren wat onder andere een stereogebed, popcornpraise en Koreaans gebed inhoudt.”

Einde citaat.

Wat vinden jullie nou van zulke uitspraken?

theo

• perihelium

Popcorn doen wij soms ook. Gelijk als mais dat popt, pop je het ene naar de andere gebed of praise.

theo Schreef:

——————————————————-

> Op theologie startpagina, stat ook een kolommetje

> nieuws.

>

> De bovenste: Vrijheid is geen recht maar een

> roepin.

>

> Nou zou dat ook best zo kunnen zijn maar de

> volgende zinnen vielen mij bijzonder op;

> Citaat:

> Iedere dag begint met een „dynamisch gebed.”

> „U wordt hierbij geprikkeld om gedurende de dag

> meer van God te verwachten. Door een afwisseling

> van zingen en verschillende gebedsvormen kunt u

> deze bidstonden zeer dynamisch noemen. Wilt u uw

> eigen gemeentebidstonden nieuw leven inblazen, dan

> heeft u nu de kans om te ervaren wat onder andere

> een stereogebed, popcornpraise en Koreaans gebed

> inhoudt.”

> Einde citaat.

>

> Wat vinden jullie nou van zulke uitspraken?

>

> theo

• theo

Steven Schreef:

——————————————————-

> Popcorn doen wij soms ook. Gelijk als mais dat

> popt, pop je het ene naar de andere gebed of

> praise.

>

>

Hoe verzinnen ze het.

Is dat nou opleuken ?? Pooulisme? Mee willen doen met de “”wereld“” om mensen te trekken?

Ik begrijp er niks van.

Of komt dat omdat ik nog steeds gereformeerde trekjes heb?

theo

• Frederik D

Ik begrijp er ook niets van.

Maar het zal wel om een soort christelijke pretcultuur gaan, de vertrossing van het geloof. En zou God Engels beter verstaan dan Nederlands?

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik begrijp er ook niets van.

>

> Maar het zal wel om een soort christelijke

> pretcultuur gaan, de vertrossing van het geloof.

Jawel.

> En zou God Engels beter verstaan dan Nederlands?

Natuurlijk, maar daar heb ik het al eens over gehad met steven.

theo

• CU

Ach, Theo, je neemt dat toch niet serieus, dat popcorngebed.

Staat nergens in de bijbel. Men loopt er vast en zeker God mee voor de voeten.

1 Corinthiërs 14:33: ‘Want God is geen God van wanorde, maar van vrede.’

Dus doe maar gewoon, doe je al gek genoeg.

• theo

Maar, zoals de schriver meent: de prikkeling om iedere dag meer van God te kunnen verwachten dan?

• LeSage

Bidden is eigenlijk gebaseerd op het voortdurende samenzijn met God.

Normaal bedoelen we met bidden een reeks zinnen die je uitspreekt en die de bedoeling hebben om het oor van God te bereiken.

Te denken dat het zó werkt, is volslagen onzin. God ‘zit’ niet ergens linksboven in het plafond of zo - hij bevindt zich in het diepste centrum van je geest, omdat GodZelf een geestelijk wezen is. Het heeft dus geen enkele zin om zinnen en woorden te prevelen, naarbuiten je lichaam te sturen, en al hélemáál niet als het óók nog eens voorgeschreven zinnen zijn zoals bv bij rituele gebeden.

Vanuit de erkenning van de innerlijke aanwezigheid van God ontstaat er een soort van een gezamenlijke basis waarop je, vaak zonder dat je je dat echt bewust bent met God communiceert. vaak woordeloos en vaak onbewust. De weerslag daarvan, een innerlijke rust, zekerheid, opgewektheid, vriendelijkheid, en goedheid zijn de eerste duidelijke kenmerken van dit samenspel met God. En dat samenspel, dát is nu juist het werkelijke gebed. Met díe vorm van bidden is bedoeld wat wel eens is gezegd: nog voor wij bidden heeft God ons gehoord.

Is het dan verkeerd om met woorden te bidden?

Nee dat is het zeker niet. Uiteindelijk heeft Jezus ons geholpen met het overbekende Onze Vader. Maar laten we duidelijk voor ogen houden dat het gebruik van woorden een nut moet hebben lós van de gedachte dat God die woorden zou horen want dat doet God in principe niet. Het ‘inzetten van’ woorden is bedoeld om makkelijker tot een geestelijke concentratie te komen binnen de baaierd van geluiden, beelden, en impulsen die voortdurend op ons afkomen, en die het ons niet altijd makkelijk maken om innerlijk stil te zijn, een basishouding voor gebed, die nodig is om de eerder genoemde vruchten van werkelijk gebed ervaarbaar te maken.

De ontwikkeling van dat samenspel, God-en-jij samen-in-het-gebed, kan uiteindelijk leiden tot de openbaring van Christus in jou.

En dat is de uiteindelijke bedoeling - van het gebed.

• CU

De schrijver kan me wat.

Er zijn in de bijbel niet zo heel erg veel voorbeelden van bidden, maar als je denkt beter te weten zoals de club van Steven met hun popcorngebed, ga je echt de fout in.

Ik zie het niet bij de volgende lijst met bidsoorten staan:

Jes. 51:1,4 - Ps. 22:2-6 - II Kron. 5:13 - II Kron. 7:14 - Neh. 1:4-11 - Ps. 50:23 - Matt. 18:18 - Matt. 28:9 - Marc. 10:16 - Luc. 17:15 - Hand. 16:25 - 1 Cor. 14:15 - Ef. 6:18 - Ef. 5:20 - Col. 4:12 - Luc. 19:41 .

Misschien weet je nog meer voorbeelden te staan. maar popcorn staat er echt niet bij en heeft de smaak van een dwaalleer.

• CU

Zo, dat zet je wel uitgebreid neer. Nooit eens het gevoel dat bidden zinloos is?

In Mattheüs 6:8b staat: “God uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt”.

Dan is je bidden een bezigheidstherapie. Meer niet.