baldu Schreef:
——————————————————-
> Steven Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Vaak is de vraag tijdens gesprekken over de
> > waarheid of er bewijs is voor wat Christenen
> > geloven. Het antwoord is ja, er is bewijs voor
> het
> > Christelijke geloof. Dat wil natuurlijk niet
> > zeggen dat iedereen het bewijs zal accepteren,
> hoe
> > goed dat bewijs ook is.
>
> ‘goed’ is hiet niet het juiste woord Steven
> het bewijs dat christenen aandragen is door het
> intellect namelijk
> gemakkelijk te verwerpen, omdat dit bewijs voor
> het verstand van de mens niet objectief is, maar
> subjectief
Een goed bewijs wil zeggen dat het boven alle waarschijnlijkheid aantoont dat het zo is. Dat is dus wat anders dan zeggen dat het met alle zekerheid waar is.
>
> we hebben niets van doen met waarin mensen willen
> geloven en waarin niet
> en bewijzen aanleveren voor wat iemand gelooft is
> hetzelfde als bewijzen dat je bepaalde gevoelens
> hebt
> die zijn alleen voor jouzelf relevant, en niet te
> peilen voor anderen daar deze gewoon eigen
> gevoelens heeft
Dat is waar empathie in het spel komt. We kunnen meevoelen met de ander, op een gezonde maar ook op een ongezonde manier.
>
> > Meestal wil men weten of je met 100 % zekerheid
> > kan zeggen of dat wat je gelooft waar is. Het
> > antwoord is nee, niet 100 % zeker.
>
> ik wil daarop zeggen dat er voor het verstand iets
> zeker kan lijken,
dat is geen bewijs.
> maar dat niets zeker
> kan zijn wat door het verstand als zekerheid
> gezien kan worden
Als je dit als zekerheid ziet dan ben je er niet zeker van? Dat is in tegenspraak met zichzelf.
> zekerheid willen hebben geeft een behoefte aan, en
> tegelijkertijd daarmee eveneens een grote twijfel
> zelfs onze waarnemingen geven ons geen enkele
> zekerheid, daar ze gebaseerd zijn op aangekweekte
> vertalingen vanuit een impuls ingegeven door de
> zintuigen
Geen zekerheid maar wel realiteit. Door (oa) wat we zien kunnen we angst hebben of blij zijn bijvoorbeeld.
>
>
> > Sommigen denken
> > dat die nee een gelijk geeft aan hun ongeloof.
> Het
> > probleem echter is een misverstand over de
> natuur
> > van bewijs.
>
> God, bewijst zichZelf, onophoudelijk, door er te
> Zijn, in geopenbaarde vorm
> Mensen die dit erkennen, zien dit, herkennen dit,
> echter zijn nochtans nooit zeker ervan
Wat is een bewijs waar je niet zeker van kan zijn? Geen bewijs lijkt me maar een aanwijzing. God is meer dan een aanwijzing, Hij is het doel.
> of hetgeen ze zien en erkennen ook de
> werkelijkheid is
> Dat wat ware zekerheid biedt, is gelegen in het
> hart.
Niet met wat volgens de Bijbel uit het hart komt.
> Contact maken hiermee, geeft de Essentie van waar
> Geloof weer
Hiermee? De essentie van het geloof is antwoorden op Gods genade (die is in Jezus Christus).
> Toch kan het verstand er weer veel van stuk maken,
> beperken eigenlijk, daar het verstand
> geneigd is alles te vertalen naar een ‘werkbare’
> verpakking
> En zo gebeurt het dat alles wat in het hart als
> zekerheid weerklinkt, door het verstand betwijfeld
> wordt
De Bijbel leert ons dat we ook met het verstand zekerheid kunnen hebben. Dat is iets anders dan op ons verstand vertrouwen.
> immers, elk concept is NIET de Waarheid, en de
> Waarheid is NIET een concept.
Ik geloof dat de Bijbel op Zich het concept is van de Waarheid.
>
> > De sleutel is niet een perfecte of absolute
> > zekerheid zoals sommigen geloven, maar een
> > standaard van bewijs dat optelt tot een morele
> > zekerheid of de zaak boven een redelijke
> > waarschijnlijkheid zet.
>
> Theologie
Dat is logica met een vleugje kansberekening en een oprecht (dat is net wat anders dan objectief) verlangen naar de waarheid.
>
> > Dat is de standaard toegepast historisch gezien
> in
> > rechtbanken.
> > In landen met een jury in de rechtbank
> instrueert
> > de rechter om te beslissen op basis van
> > waarschijnlijkheid en niet op basis van
> zekerheid.
>
> KLopt
>
> > Veel mensen schijnen absolute zekerheid te
> eisen
> > in religieuze zaken terwijl ze dezelfde
> standaard
> > van absolute zekerheid in al het andere in hun
> > leven niet hanteren.
>
> Klopt, want dezelfde mensen die bewijzen willen
> hebben die hen zekerheid biedt,
> kunnen zichzelf aan anderen niet eens bewijzen op
> een manier die zekerheid biedt
Ik geloof wel dat de ander bestaat, ook als die daar niet met bewijs voor komt.
>
> > De atheïst kan niet 100 %
> > zeker zijn van het geloof dat er geen God is.
>
> da's waar
>
> > Aan hen buiten het Christelijke geloof kan het
> > Christendom uitgedragen worden met de zekerheid
> > dat het steunt op stevig bewijs en dat het een
> > hoge kans van waarschijnlijkheid heeft voor
> zijn
> > claims op de waarheid.
>
> Lijkt me niet Steven
Waarom niet?
>
> > Het probleem met ongeloof is dat het niet een
> zaak
> > is van "Ik kan het niet geloven omdat de feiten
> > dat me niet toelaten“ maar meer van ”het maakt
> > niet uit wat voor een bewijs er is, ik geloof
> het
> > niet".
>
> Het probleem met ongeloof is het probleem met
> geloof, immers;
> geloof bevestigt ongeloof, en ongeloof bevestigt
> geloof
> de oplossing is ‘weten’
Wat ik ervan begrijp ben ik het niet mee eens. Ons weten is beperkt.
>
> > Johannes 7:17-18
> > Wie ernaar streeft te doen wat God wil, zal
> weten
> > of mijn leer van God komt of dat ik namens
> mezelf
> > spreek. Wie namens zichzelf spreekt, is uit op
> > zijn eigen eer, maar wie uit is op de eer van
> wie
> > hem gezonden heeft is betrouwbaar; hij bedriegt
> > niemand.
>
> Door zo'n uitspraak is het ook gebeurt dat velen
> zeggen:
> ‘ik spreek namens de bijbel’, of
> ‘ik spreek namens Christus’
Daar heb je deze uitspraak of de Bijbel niet voor nodig om dat te zeggen. De vraag is of het op waarheid berust. Hoe meet jij dat, mede gezien de grote waarschijnlijkheid ipv 100% zekerheid?
>
> in feite liegen die mensen, want zij spreken
> slechts namens hun eigen idee van hoe of wat iets
> is volgens hen
>
> Baldu
Wie wat doet is niet aan ons om op te wijzen lijkt me. Namens welk idee spreek jij? Wat is jouw bewijs als je de Bijbel niet als standaard neemt?