Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

We zijn vervreemd geraakt van onszelf

• Sietse 45

Joke Hermsen© Trouw

we zijn moe, vindt filosoof en schrijver Joke J. Hermsen. Ze ziet het bij ouders op het schoolplein, ze ziet het bij haar vrienden en ze ziet het op straat. Burgers zijn opgejaagd door de klopjacht van de klok, maar ze zijn te murw om het te beseffen.

Dat mensen niet klagen over de gejaagdheid van hun leven, verbaast Hermsen dan ook niet zo. „We zijn vervreemd geraakt van onszelf. Lege uren boezemen ons angst in. En dan te bedenken dat de kloktijd ooit alleen maar een praktische afspraak was om transport te regelen en zaken te doen. Het heeft weinig met onze persoonlijke ervaring van tijd te maken. Maar inmiddels zijn we terechtgekomen in een wereld waarin de economie de tijd regeert en daarmee ook ieders persoonlijke tijdservaring.”

Hermsen schreef onlangs het boek ’Stil de tijd, pleidooi voor een langzame toekomst’. In filosofische essays probeert zij een fundamentele kritiek te geven op de moderne tijdsbeleving. Haar uitgever De Arbeiderspers verwachtte niet al te veel van de verkoop. Maar in vier maanden tijd beleefde het boek al acht drukken.

Waarom denkt u dat mensen zich zo aangesproken voelen door het idee van een langzame toekomst? Uit onderzoek van de overheid blijkt dat mensen tevreden zijn met de manier waarop zij hun tijd indelen.

„Ja, maar aan de andere kant dreigen we wel massaal overspannen te worden door de toenemende tijdsdruk. De politieke boodschap over tijd is zó eenzijdig. Die gaat alleen maar over arbeidsparticipatie. Ik wilde een tegengeluid laten horen. Mensen zijn moe van de zogenaamde zegeningen van het neoliberalisme. Zij willen niet meer voortdurend als consument of productiefactor worden aangesproken. Maar met alleen de oproep tot consuminderen of onthaasten ben je er niet. We moeten ons realiseren dat we niet langer over onze eigen tijdervaring beschikken, dat we deze als het ware aan iets buiten ons uitbesteed hebben, hoewel de rust en de ervaring van innerlijke tijd juist de voorwaarden zijn voor reflectie en creativiteit. Willen we die niet verliezen, dan zullen we een nieuwe balans moeten vinden met de kloktijd.

We staan aan de vooravond van een klimaatcrisis en misschien ook wel van een politieke crisis. Beide geven aanleiding om de tijd te bevrijden van de economische dwangbuis waar we de tijd eigenhandig in hebben gestopt.”

Welke politieke crisis is volgens u veroorzaakt door die ’economische dwangbuis’?

„Als er onvoldoende tijd is om tot diepgaande reflectie te komen, raken mensen vervreemd van zichzelf én verliezen zij hun betrokkenheid. Dat er niemand in Den Haag en Almere is gaan demonstreren tegen het racisme van de PVV, komt voort uit moeheid. Vroeger gingen we voor minder de straat op. Maar we zijn murw geworden door onze drukke levens en onze volle agenda’s en denken dat het toch allemaal niets helpt. Cynisme en onverschilligheid liggen in het verlengde van de vervreemding van de mens ten opzichte van zichzelf. Daarom is het hoog tijd om rust, verveling en bezinning op de politieke agenda te zetten. Zonder deze voorwaarden voor reflectie kan het democratische gehalte van de samenleving niet gewaarborgd worden.”

Is vrije tijd nodig om in een democratie een goede burger te kunnen zijn?

„Ja, maar deze vrije tijd moet niet door activiteit worden ingevuld. Als we ’s avonds thuis komen, wachten televisie, computer en digitale netwerken om onze hersensen weer te prikkelen. Terwijl deze juist moeten ontspannen. Als onze geest dat niet kan, zal deze alleen dezelfde meningen en standpunten herhalen, totdat alles één groot cliché geworden is. Deze vervlakking is de prijs die we voor onze drukke levens betalen. Het zal uiteindelijk tot onverschilligheid en een massamens leiden, die niet meer nadenkt, maar alleen nog maar hetzelfde wil: consumeren en louter zijn eigen belang en vermogen vermeerderen.”

Dus we zouden eigenlijk toe moeten naar een kortere in plaats van een langere werkweek?

„Ja. Er staat dan weliswaar een kleiner bedrag op de salarisstrook, maar er wordt veel gewonnen. We kunnen minder consumeren, maar zullen ook minder vervuilen. Het werk zal – zeker in internationaal opzicht – eerlijker verdeeld worden en we zullen ons minder opgejaagd voelen. Er zal minder ziekteverzuim zijn en meer ’joie de vivre’. Maar bovenal zullen we meer mens worden, want minder vermoeid, minder onverschillig en meer betrokken op de wereld.”

Mag de overheid zich eigenlijk wel bemoeien met zoiets persoonlijks als tijdsindeling?

„Tijdens Paars-II werd aan de toenmalige minister van Vrom, Jan Pronk, voorgesteld om aan zijn ministerie ook het fenomeen ’tijd’ toe te voegen. Volgens het kabinet heerste er namelijk een permanente tijdschaarste en zelfs tijdarmoede. Maar Pronk weigerde dit omdat hij vond dat de tijd aan de persoonlijke levenssfeer van de mensen toebehoorde. Mooie woorden, maar helaas niet de werkelijkheid. De persoonlijke levenssfeer heeft zich volledig naar de van buitenaf opgelegde tijd gevoegd.

De overheid moet zich zeker met tijd gaan bemoeien, maar niet alleen vanuit de economie. Zij moet ophouden het onderwijs op middelbare scholen, hogescholen en universiteiten onder steeds scherpere tijdsdruk te zetten. De gezondheid van een democratie is afhankelijk mensen die kritisch hebben leren nadenken. Dat kost tijd. Die tijd valt niet in economisch nut uit te drukken, maar als je die tijd niet geeft, zul je de erfenis hiervan gepresenteerd krijgen. We komen terecht in een cynische, onverschillige en steeds onmenselijker wereld. Er is kortom tijd nodig om tot beschaving te komen.”

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/filosofie/article3020116.ece/_rsquo_We_zijn_vervreemd_geraakt_van_onszelf_rsquo__.html

• Danielle

WE??? Wie we??? Die Joke mag wel eens voor zichzelf gaan spreken in de ik-vorm ipv de wij-vorm. Ik zie dat toch heel anders. Bij kortere werkweek en minder salaris op loonstrook ben ik afgehaakt :D Bang voor lege uren? Mensch, durf te leven :D. Vaag stukje…

• LeSage

Sytse Kees Schreef:

——————————————————-

> Joke Hermsen© Trouw

> we zijn moe, vindt filosoof en schrijver Joke J.

> Hermsen. Ze ziet het bij ouders op het

> schoolplein, ze ziet het bij haar vrienden en ze

> ziet het op straat. Burgers zijn opgejaagd door de

> klopjacht van de klok, maar ze zijn te murw om het

> te beseffen.

>

>

> Dat mensen niet klagen over de gejaagdheid van hun

> leven, verbaast Hermsen dan ook niet zo. „We

> zijn vervreemd geraakt van onszelf. Lege uren

> boezemen ons angst in. En dan te bedenken dat de

> kloktijd ooit alleen maar een praktische afspraak

> was om transport te regelen en zaken te doen. Het

> heeft weinig met onze persoonlijke ervaring van

> tijd te maken. Maar inmiddels zijn we

> terechtgekomen in een wereld waarin de economie de

> tijd regeert en daarmee ook ieders persoonlijke

> tijdservaring.”

>

> Hermsen schreef onlangs het boek ’Stil de tijd,

> pleidooi voor een langzame toekomst’. In

> filosofische essays probeert zij een fundamentele

> kritiek te geven op de moderne tijdsbeleving. Haar

> uitgever De Arbeiderspers verwachtte niet al te

> veel van de verkoop. Maar in vier maanden tijd

> beleefde het boek al acht drukken.

>

> Waarom denkt u dat mensen zich zo aangesproken

> voelen door het idee van een langzame toekomst?

> Uit onderzoek van de overheid blijkt dat mensen

> tevreden zijn met de manier waarop zij hun tijd

> indelen.

>

> „Ja, maar aan de andere kant dreigen we wel

> massaal overspannen te worden door de toenemende

> tijdsdruk.

Hoe komt zij hierbij? Overspanning komt door werkdruk. Niet door tijdsdruk. De prestatie -eis en -dwang zijn de boosdoeners. De tijdsdruk speelt een ondergeschikte rol.

> De politieke boodschap over tijd is zó

> eenzijdig. Die gaat alleen maar over

> arbeidsparticipatie. Ik wilde een tegengeluid

> laten horen. Mensen zijn moe van de zogenaamde

> zegeningen van het neoliberalisme. Zij willen niet

> meer voortdurend als consument of productiefactor

> worden aangesproken. Maar met alleen de oproep tot

> consuminderen of onthaasten ben je er niet. We

> moeten ons realiseren dat we niet langer over onze

> eigen tijdervaring beschikken, dat we deze als het

> ware aan iets buiten ons uitbesteed hebben, hoewel

> de rust en de ervaring van innerlijke tijd juist

> de voorwaarden zijn voor reflectie en

> creativiteit. Willen we die niet verliezen, dan

> zullen we een nieuwe balans moeten vinden met de

> kloktijd.

het zal eerder moeten gaan om het nemen van beslissingen voor jezelf. Beslissingen om ook in tijden van hektiek jezelf te blijven. Zulke beslissingen neem je uiteindelijk zlf, ook al héb je het gevoel dat ze je opgelegd worden.

Anderzijds is het soms spannend en uitdagend om juist wél in het probleem wat de schrijfster schetst mee te gaan. Wie kent niet de bevrediging van het voltooien van een zware opdracht binnen een beperkte tijd?

>

> We staan aan de vooravond van een klimaatcrisis en

> misschien ook wel van een politieke crisis. Beide

> geven aanleiding om de tijd te bevrijden van de

> economische dwangbuis waar we de tijd eigenhandig

> in hebben gestopt.”

>

Dat nou juist níet.

Als er iets dujidelijk is aan de klimaatcrisis, is dat we ons nu juist wél dienen af te vragen wáár onze economische prioriteiten liggen (denk mn aan de energievoorziening)

tot hier maar even - dit geeft voorlopig vodoende stof tot overwegen

• Sietse 45

Als ambtenaar heb ik nooit ondertijdsdruk gestaan mocht in die tijd ook niet ook niet trouwens

kon je baan kosten.:D

Verder ben ik me altijd mezelf gebleven heb we weinig van anderen aan getrokken gezin stond voorop,

en dat doe ik nu nog steeds zoveel mogelijk zelf je eigen dingen bepalen, en niet laten beinvloeden door anderen zoals familie.

• Frederik D

Overbevolking, dat is HET probleem.

Minder mensen, meer natuur, dus ook meer zelfherstellingsvermogen van de natuur.

Maar het bevolkingsvraagstuk schijnt een verboden onderwerp te zijn, ook in de milieubeweging.

Dus ik pleit voor demografische theologie: blijf thuis en vermenigvuldig je niet. :)

• Sietse 45

Ben ik ook niet meer van plan:D

• LeSage

Ook geen goede oplossing want dan gaan mensen thuis in hun eentje allerlei rare dingen zitten bedenken :D

• Frederik D

Wel eens van internet, boeken en hobbies gehoord? En alsof cafébezoek niet tot slechtigheid kan aanzetten?

Maar jij denkt dat eenlingen slechter zijn dan massamensen? (Overigens, ik ben een eenling, :) .)

• baldu

Zolang we oorzaken van dergelijke dingen buiten onszelf zoeken, ervaren we onszelf als slachtoffer

dan krijg je van die uitspraken: ‘ik kan er ook niets aan doen, ze willen het zo’

De volgende stap is die van aanklager, dat is het slachtoffer dat zich totaal geen raad meer weet met de situatie, en uiteindelijk gewoon naar daders zoekt en die aanklaagt: zij/jullie zijn het schuld dat ik ziek ben geworden

En zo blijven velen in kringetjes draaien, of in de impasse.

Zonder in de gaten te hebben dat we allemaal een keuze hebben, en voortdurend die keuzen kunnen veranderen zelfs

maar zeg je dat, dan krijg je te horen: ja maar, ik kan toch niet zomaar dit of dat niet meer doen……….. ik zal wel moeten

Dan zit men alweer in die rol van hulpeloze, onmachtige, wilsonbekwame mens, en er gebeurt niets

We hebben elke dag tientallen, misschien wel honderdtallen keuzen te maken, als we ons daar bewust van gaan worden zien we hoeveel we gewoon doen op de automatische piloot, omdat de anderen het zo doen, of omdat we het zo gewend zijn, of zelfs denken niet anders te kunnen.

Dan kan er bewustwording ontstaan, die ons confronteert met onze eigen verantwoordelijkheden, of men stopt het weg, uit angst die verantwoordelijkheid te moeten nemen, door de keuze te herzien.

Kortom, velen denken een vrije wil te hebben, maar niets is minder waar. Die wil van mensen is zwaar aan banden gelegd, gevangen genomen. Door wie? Door in de 1e plaats ons geloof niet anders te kunnen etcetera, want al heel vroeg zijn mensen ons van alles gaan wijsmaken over 'dit moet zo, en dit moet zus, en als je dit doet, dan krijg je dat, en als je dat nalaat dan krijg je dit, enzovoort. Ik heb het hier over overgedragen conditioneringen, geloofsovertuigingen, en noem maar op.

Wie is verantwoordelijk, is altijd de primaire vraag.

Ik zelf, ben verantwoordelijk voor

- wat ik denk

- wat ik voel

- wat ik vertel

- wat ik doe

- wat ik nalaat

- welke gewoonten ik heb

- welk karakter

- welke bestemming hieruit voortkomt

Zoek naar wie verantwoordelijk is, en vind degene die scheppen en herscheppen kan, opbouwend of destructief

Vind in de allereerste plaats jezelf, de volgende die je ontdekt ben jijzelf ook, en tot en met de laatste, blijf jij alleen over

Baldu

Baldu