Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geloofsbelijdenis

• LeSage

(Gewijzigde titel ivm de vervelende reakties die de eerdere titel opriep)

Moeten Lutheranen anti-doopsgezinde artikelen uit geloofsbelijdenis schrappen?

De Lutherse Wereldfederatie maakte haar excuses voor de vervolgingen van Doopsgezinden waar Lutheranen in het verleden – met name in de zestiende eeuw – verantwoordelijk voor waren. Dat deed zij op 23 juli.

In de Augsburgse Confessie, die in 1530 in Duitsland werd opgesteld en de uiteengezette leer van Luther bevat, worden de volgelingen van Menno Simons op meerdere punten bekritiseerd. Dat resulteerde in de daaropvolgende jaren in bloedige vervolgingen van de Mennonieten door Lutheranen. Bij de Lutherse Wereldconferentie zijn ongeveer 70 miljoen christenen en 140 kerken aangesloten.

Ik vind het altijd een beetje vreemd als generaties van eeuwen later formeel excuses aanbieden voor wandaden van generaties eerder. Heeft dergelijke cross generation-verzoening zín? Wélke dan? Wat is daarvan de waarde en functie?

Wil deze conferentie de Nederlandse Lutherse broeders en zusters hiermee ook aansporen afstand te doen van artikel 18, 34 en 36 van de Nederlandse geloofsbelijdenis waarin ze dopers uitmaken voor ketters en dwalers - die vervolgd mogen worden (het zeer pijnlijke art 36)? Iemand tot ketter uitschelden klinkt nu als een vrij onschuldige rariteit, maar het was destijds iemand doodwensen, en daarbij alvast (!) een beroep doen op het juridisch argument…

Naar mijn weten houdt de hele Protestantse Kerk in Nederland (inclusief de lutheranen) deze belijdenis nog altijd in ere als actuele grondslag van haar belijden… Maar dan lees ik op de site van de Mennonite World Conference dat er wordt gesproken over tot tranen geroerde dopers.

Mijn eerste reactie doet dus geen recht aan mennonieten die wél ‘heling’ ervaren door het luthers berouw en verzoek om vergeving. Vergeving is kennelijk mogelijk, niet alleen tussen individuen, maar óók tussen gemeenschappen. Binnen de oecumenische relaties wordt het makkelijker samenwerken naarmate je het eens kunt worden over de juiste verhoudingen tussen goed en duister in de historie. Ook de felheid die het bij mij kennelijk oproept, zou bevestigen dat cross generation verzoening toch betekenis kan hebben.

Mijn stelling zou daarom zijn: nu de lutheranen hun excuses hebben aangeboden aan de mennonieten, zouden ook artikel 18, 24 en 36 van de Nederlandse geloofsbelijdenis moeten worden verworpen.'

Iris Speckmann, predikante van de doopsgezinde gemeente Almere

Geknipt en geplakt van http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?1=1&oId=75 Bron: dit opiniestuk verscheen eerder op Protestant.nl

• samuel

Weet je wat nu zo frappant is van dit stuk dat de lutheranen altijd als ketters worden omschreven door het rooms katholieke pontificaat, immers zij waren opstandig tegen de rooms katholieke leer en werden daarom ´protest´stant (Luther ging immers in protest) genoemd, dus een verdraaide woord keuze van deze katholieke (Jezuïtische) schrijver.