Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hemel voor heidense zoekers

  • M*j*r**

    Ik zag onderstaand bericht op de theologie.startpagina staan. En om even voort te borduren op het bericht of de bijbel nut heeft…..dit bericht druist in tegen de uitleg van vele christenen.

    DO 29 jul 2010 | 11.44

    God kan het oprecht zoekend geloof van een niet-christen rekenen tot een rechtvaardigend geloof. Deze mening bracht drs. Robert Doornenbal gisteren naar voren tijdens de zomerconferentie van New Wine in Biddinghuizen. De conferentie, die gehouden wordt op het terrein van Walibi World, begon zaterdag en duurt tot en met morgen.

    Doornenbal is docent theologie aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

    In zijn optiek moet het ‘sola fide’ ('geloof alleen') van de Reformatie breder worden opgevat dan tot nu toe gebeurt. Doornenbal concludeerde dat God het oprecht zoeken van een niet-christen kan rekenen tot een rechtvaardigend geloof. Het gaat om een oriëntatie op God, een vertrouwen op genade en het verlangen naar een ontmoeting met Hem. “Deze houding tref je ook aan bij niet-christenen”, zei hij. Wel voegde hij eraan toe dat hij niet weet hoe God zal oordelen.

    Lees verder in het Reformatorisch Dagblad

    Tis me toch wat :)

  • LeSage

    Geloof op zich is überhaupt niet rechtvaardigend. Jakobus maakt heel duidelijk dat het gaat om ‘de werken’.

    Oprecht zoekend geloof maakt niet uit, of iemand nu christen is of niet.

    het gaat erom wat iemand is. Daaruit vloeit zowel voort wat hij gelooft als wat hij doet. Een massamoordenaar kan geen heilige zijn, en andersom ook niet.

  • M*j*r**

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Geloof op zich is überhaupt niet rechtvaardigend.

    > Jakobus maakt heel duidelijk dat het gaat om 'de

    > werken'.

    Juist. Uit je werken blijkt je geloof.

    > Oprecht zoekend geloof maakt niet uit, of iemand

    > nu christen is of niet.

    Ik vraag me eigenlijk af wat hij daarmee bedoelt. M.i. geloof je “iets” of niet. En als je iets gelooft kan je verder zoeken of je verdiepen in je geloof. Geloof op zich zoek je niet, tenzij het een of andere kerkelijk richting is.

    > het gaat erom wat iemand is.

    Ik zou eerder zeggen "het gaat erom wie iemand is.

    > Daaruit vloeit zowel

    > voort wat hij gelooft als wat hij doet. Een

    > massamoordenaar kan geen heilige zijn, en andersom

    > ook niet.

    Gr. Majorie

  • LeSage

    M*j*r** Schreef:

    ——————————————————-

    > LeSage Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Geloof op zich is überhaupt niet

    > rechtvaardigend.

    > > Jakobus maakt heel duidelijk dat het gaat om

    > 'de

    > > werken'.

    >

    > Juist. Uit je werken blijkt je geloof.

    >

    > > Oprecht zoekend geloof maakt niet uit, of

    > iemand

    > > nu christen is of niet.

    >

    > Ik vraag me eigenlijk af wat hij daarmee bedoelt.

    > M.i. geloof je “iets” of niet. En als je iets

    > gelooft kan je verder zoeken of je verdiepen in je

    > geloof. Geloof op zich zoek je niet, tenzij het

    > een of andere kerkelijk richting is.

    >

    > > het gaat erom wat iemand is.

    >

    > Ik zou eerder zeggen "het gaat erom wie iemand

    > is.

    waarom? Wat maakt het uit of iemand de premier van Nederland is, of een bedelaar in Bangla Desh?

  • M*j*r**

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > M*j*r** Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > LeSage Schreef:

    > >

    > ————————————————–

    >

    > > —–

    > > > Geloof op zich is überhaupt niet

    > > rechtvaardigend.

    > > > Jakobus maakt heel duidelijk dat het gaat om

    > > 'de

    > > > werken'.

    > >

    > > Juist. Uit je werken blijkt je geloof.

    > >

    > > > Oprecht zoekend geloof maakt niet uit, of

    > > iemand

    > > > nu christen is of niet.

    > >

    > > Ik vraag me eigenlijk af wat hij daarmee

    > bedoelt.

    > > M.i. geloof je “iets” of niet. En als je iets

    > > gelooft kan je verder zoeken of je verdiepen in

    > je

    > > geloof. Geloof op zich zoek je niet, tenzij het

    > > een of andere kerkelijk richting is.

    > >

    > > > het gaat erom wat iemand is.

    > >

    > > Ik zou eerder zeggen "het gaat erom wie iemand

    > > is.

    >

    > waarom? Wat maakt het uit of iemand de premier van

    > Nederland is, of een bedelaar in Bangla Desh?

    Ik geloof niet dat je me helemaal begrijpt. Wie ben je ? Antw. Jan Peter Balkenende. Hij zou nog kunnen zeggen. "Is maar een naam hoor, maar in feite ben ik een kind van God. En wat ben je? Antw. Ik ben premier.

    Ik maak geen onderscheid tussen mensen of ze nou premier of bedelaar zijn. Vandaar dat ik het over wie heb en niet over wat ze zijn.

  • LeSage

    Op die manier.

    Toch maakt de bijbel steeds onderscheid tussen mensen. uiteindelijk gaat het er om wie blijkt waard te zijn de nieuwe hemel en de nieuwe aarde te mogen bewonen.

    Ze worden geoordeeld.

    En dan gaat het er m.i. niet om wie ze zijn. Maar wat ze gedaan hebben. Of zie je dat anders?

  • Sietse 45

    Zou God onderscheid maken wie wat voor mens het is dacht het niet,

    mensen maken dat, de ene nog meer dan de ander.

    Kijk maar om je heen zie maar naar die domme kerk gebouwen hoeveel

    verschillende geloven er wel niet zijn, en ze geloven allemaal in een God of wat dan ook maar.

    En elk meent dat zijn geloof het waarachtige is, hoe gek moetje al niet wezen om in iets onnatuurlijks te geloven.

  • LeSage

    Mee eens.

  • M*j*r**

    Ik zie nu pas dat dit bericht al eerder is geplaatst.

  • Boris

    Dat klopt ;)