Frederik D Schreef:
——————————————————-
> Getuige jouw sneren naar bijvoorbeeld het
> multiversum-idee hou je niet van verder onderzoek,
> dus van wetenschap.
Bs'd
Het multiversum idee is geen wetenschap maar totale kolder, alleen al omdat er totaal absoluut helemaal geen greintje bewijs is voor die andere heelallen.
Omdat het antropisch principe, de fijnafstelling van het heelal op het mogelijk maken van leven, op zich onweerlegbaar bewijs is van intelligent design.
Iemand die zegt dat dat toeval is, die is net zo gek als degene die voor het vuurpeleton stond:
Er staan 10 man voor hem met een geweer, op een afstand van 10 meter.
Hoe groot is de kans dat iemand op die afstand met een geweer mis schiet? Wel, misschien als de schutter de avond er voor een feestje gehad heeft, en last heeft van een zware kater, daarbij nog hoge koorts heeft en het een erg hete dag is, dan zou hij misschien wel eens mis kunnen schieten.
Laten we de kans op een misser zetten op 1 op de 100.
En hoe groot is de kans dat gelijktijdig een tweede man in het vuurpeleton ook mis schiet? Die is dan 1 op 100 x 100 = 1 op 10.000.
En hoe groot is dan de kans dat ze allemaal tegelijk mis schieten? Die is dan 1 op 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 x 100 = 1 op 100.000.000.000.000.000.000 = 1 op 10^20.
En dan schiet het vuurpeleton, en, wonder boven wonder, de veroordeelde is ongedeerd.
Hebben ze allemaal per ongeluk mis geschoten? De kans daarop is 1 op 10^20. Wat zegt de veroordeelde dan? "Ja, het was stom toeval dat ze mis schoten. De kans daarop is wel extreem klein, maar ik denk dat er gewoon 10^20 vuurpeletons waren die allemaal schoten, en dan is de kans 1 op 1 dat er in één van al die vuurpeletons één bij zit waar ze allemaal mis schieten. En dat ene vuurpeleton, dat was gewoon net degene waar ik voor stond.
Ik snap dat 10^20 vuurpeletons een beetje moeilijk is, temeer daar er maar 6 miljard = 6 x 10^9 mensen op aarde zijn, maar ik denk dan ook gewoon dat er op andere planeten ook nog vuurpeletons voorkomen, om aan een totaal van 10^20 vuurpeletons te komen."
Als iemand met zo'n redenering komt, wat zeggen we dan? We zeggen dan dat ie helemaal van 't pad af is, en dat natuurlijk er opzet in het spel was, en dat het vuurpeleton opzettelijk mis geschoten heeft.
Toeval is belachelijk in zo'n geval.
Nog veel belachelijker is het er bij verzinnen van vuurpeletons op andere planeten om maar aan zijn toeval te kunnen blijven vasthouden.
Mensen die de multiversum theorie aanhangen, maken zich schuldig aan dezelfde redenatie als de veroordeelde die voor het vuurpeleton stond.
Ze verzinnen een bijna oneindig aantal universums waar niet het geringste bewijs voor is, om maar aan hun “toeval” te kunnen blijven vasthouden.
De feiten zijn duidelijk: Het is geen toeval.
Het kan geen toeval zijn, want de wet van Borel zegt dat iets wat een kans op gebeuren heeft van minder dan 1 op 10^50 nooit zal gebeuren.
Het antropisch principe is Gods handtekening in het universum.