Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Om over na te denken.....

  • LeSage

    In de tijd van Jezus en daarvoor was er eigenlijk geen echt geaccepteerd geloof in het hiernamaals. Pas in Jezus' tijd begon men na te denken over hemel en hel na de dood. Voor zijn dood lees je er in de heilige boeken van toen weinig interessants over. We kunnen er dus vanuit gaan dat mensen onder het OT niet voor de keus stonden: de wil van God doen; anders ga je naar de hel.

    De keus was anders: aan het eind van Deuteronomium wordt de verantwoordelijkheid voor wat je aan goed of kwaad doet niet zozeer bij het individu gelegd, maar bij het volk. Het verlaten van God had als gevolg dat je als volk in ballingschap ging. Voor individuen lag dart naders. We kennen voorbeelden van individuen die om de een of andere reden achterbleven in Juda, en niet mee weggevoerd werden. Hun gelovigheid was daarbij geen kriterium.

    Sowieso was gelovigheid geen issue. het maakte niet echt uit wat je geloofde, als je je maar hield aan de ge- en verboden van de godsdienst. En over eeuwige hel en verdoemenis werd niet gesproken.

    Toen kwamen Jezus en de apostelen, en het beeld veranderde totaal.

    Het ging niet meer om essentiele zaken als besnijdenis, wonen in Kanaän, en je houden aan de wet. Het ging ineens veel meer om jouzelf als individu. Warrige denkbeelden -totaal vreemd aan het oude geloof- ontstonden: de tempel deed er minder meer toe (ofschoon Paulus tot ver na zijn roeping nog de tempel bezocht), je moest opnieuw geboren worden en je vorige persoonlijkheid voor gestorven houden, je werd ergens van verlost, en vrijwel alle ge- en verboden werden afgeschaft, ofschoon Jezus met dat laatste behoorlijke moeite had.

    Wat heeft het christendom eigenlijk voor wortels?

    Wat heeft het eigenlijk te maken met ‘de wet en de profeten’? Helemaal niets toch?

  • Danielle

    Precies! Met andere woorden, alles is dus verzonnen door de mensen. Dank voor deze woorden :D

  • wie gebruikt dit ip?

    Danielle Schreef:

    ——————————————————-

    > Precies! Met andere woorden, alles is dus

    > verzonnen door de mensen. Dank voor deze woorden

    > :D

    Stomme Danielle, alles is geschreven door mensen die gezien hebben wat ze schreven.

    Je bent een blerend schaap wat achter vieze kontjes aanloopt.

    groetjes,

  • theo

    De periode tussen het OT en het NT dan?

    In het OT is er inderdaad nauwelijks sprake van een hiernamaals maar de gesprekken die we kunnen lezen over Jezus en Saduceeen en Farrizeeen en schriftgeleerden.?? !!

    Zo plotseling veranderde dat beeld over een hiernamaals niet met of dankzij Jezus.

    theo

  • LeSage

    We hebben daar weinig gegevens over, over die periode tussen OT en NT.

    De gesprekken tussen Jezus en de theologen van zijn tijd gaan eigenlijk vooral over de manier waarop je de wet houdt.

  • theo

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > We hebben daar weinig gegevens over, over die

    > periode tussen OT en NT.

    Jawel, helaas wel.

    > De gesprekken tussen Jezus en de theologen van

    > zijn tijd gaan eigenlijk vooral over de manier

    > waarop je de wet houdt.

    Mee eens maar onderstaande teksten ( nou ja eigenlijk maar één enkel geval beschreven bij drie evangelisten) tonen aan dat er inmiddels toch wel over het hiernamaals werd nagedacht, sterker nog, sommigen of veel geloofden wel in een hiernamaals anders zou het niet zo nadrukkelijk zijn vermeld in onderstaande teksten.

    We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat er tussen het OT en NT een ontwikkeling heeeft plaatsgevonden rond dit onderwerp.

    Toch ?

    1. Mat 22,23

    Op die dag kwamen enige Sadduceeën tot Hem, die beweren, dat er geen opstanding is, en zij ondervroegen Hem,

    2. Mar 12,18

    En er kwamen Sadduceeën tot Hem, die beweren, dat er geen opstanding is, en zij ondervroegen Hem en zeiden:

    3. Luc 20,27

    En tot Hem kwamen enige der Sadduceeën, die ontkennen, dat er een opstanding is, en zij ondervroegen Hem,

  • Frederik D

    Ten tijde van het OT waren er wellicht ook wel andersdenkenden. Vergelijk de vele vervloekingen van de “afgoderij” door de profeten.

    Daarnaast kun je denken aan de invloed van het hellenisme tussen het OT en NT. Wellicht was het hellenisme individueler dan het OT.

    Wat ik maar wil zeggen: de Bijbel, het OT, biedt natuurlijk geen realistisch beeld.

  • CU

    Wel een beetje lief gezegd van je. Wel wat vergeten te noemen in de verschillen tussen OT en NT?

    In het OT gaat het zeer veel over sex en barbaarse bloederigheid, gepaart met sprookjes oa. over een 7x hetere oven waar drie mannen ongeschonden uit komen, iemand die drie dagen en nachten in de buik van een grote vis zit en er levend uitkomt, iemand die een sprekende ezel blijkt te hebben en over mannen die dood moeten omdat ze tegen de stadsmuur plassen.

    Het NT gaat ook oa. over hel en verdoemenis met vuur, en ook over het opstaan uit de dood, over een hemelvaart en over een berg waarvan je alle koninkrijken van de aarde zien kan.

    Al deze naïve zaken moet je als gelovige geloven, anders, je raadt het al, ga je na je dood eerst naar de hemel en daarna naar de hel.

  • Frederik D

    Er zijn ook vele overeenkomsten, vele parallellen tussen OT en NT.

    Jij zelf gaf al een voorbeeldje: Jonas drie dagen in de vis, Jezus drie dagen in de dood.

    En zo zijn er meer parallellen:

    Het volk Israel in Egypte, Jozef en Maria in Egypte.

    De twaalf stammen, de twaalf apostelen.

    Je kunt je dus afvragen of sommige verhalen in het NT die parallel lopen met verhalen in het OT, geen verzonnen constructies zijn.

    Maar wellicht is dit iets voor een nieuw topic.

  • CU

    Niet te ver zoeken hoor.

    Want als ik drie dagen en nachten uit logeren gaat, is dat ook als een parallel uit te leggen.

    Als ik een lange vakantie in Egypte neem, is dat dan ook een parallel? Nee, natuurlijk niet. Het zou pas een paralel zijn als ik daar ondertussen de Egyptenaren zou beroven van al hun goud, zoals dat geprezen volk van God wel deed. Waarom denk je anders dat de farao het volk van God achterna ging.