Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Om over na te denken.....

• Frederik D

Al hun goud? Lijkt mij overdreven. Maar je suggestie van diefstal komt sterk over. Zou best kunnen. Geroofd tempelgoud. Misschien onder meer een geroofd gouden kalf.

Je kritiek op mijn verhaal over parallellen klinkt gezond. Op zich ben ik er wel mee eens. Maar toch, zoveel parallellen zijn wel opvallend.

• CU

Het is niet overdreven en geen suggestie;

Ex 3,22

iedere vrouw moet dan van haar buurvrouw en van haar huisgenote zilveren en gouden voorwerpen vragen en klederen, die gij uw zoons en dochters te dragen geeft; zo zult gij de Egyptenaren beroven.

Het is simpel de opdracht van God, destijds. De tijd vóór de geboden.

• LeSage

Er moet wel een ontwikkeling plaats gevonden hebben, anders zou Jezus zelf op een aantal plaatsen neit zo stellig over een hiernamaals gesproken hebben.

Toch is niet echt bekend HOE die ontwikkeling gelopen heeft, en dat bedoel ik te zeggen. Anders gezegd, leuk om de verhalen van de Makkabeëen en de spreuken van Jezus Sirach te lezen, maar het vertelt niet echt veel over de theologische inzichten van de laatste eeuwen voor Christus' optreden.

• LeSage

Ik vind dat je toch wel wat willekeurig bent met je voorbeelden. Eerder signaleerde ik dat al in een andere draad en nu zie ik het weer mbt het kenschetsen van het OT. Ik kan en wil niet zeggen dat sex en wildplassers model staan voor de grote lijn van het OT. Net zo goed als ik ook niet kan zeggen dat de plotselinge dood van Ananias en Saffira model staat voor het NT.

En volgens mij weet jij trouwens wel beter.

• CU

Ik toonde alleen maar aan dat juist jij onvolledig bezig bent de zaak voor te spiegelen. Te simplistisch zogezegd.

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Er moet wel een ontwikkeling plaats gevonden

> hebben, anders zou Jezus zelf op een aantal

> plaatsen neit zo stellig over een hiernamaals

> gesproken hebben.

—————————————————————

Gepost door: LeSage ()

Datum: 06 augustus 2010 11:53

In de tijd van Jezus en daarvoor was er eigenlijk geen echt geaccepteerd geloof in het hiernamaals. Pas in Jezus' tijd begon men na te denken over hemel en hel na de dood

————————————————————————————-

En ik schreef daarna dat er vóór Jezus al sprake geweest moest zijn van ….. ontwikkeling van……

> Toch is niet echt bekend HOE die ontwikkeling

> gelopen heeft, en dat bedoel ik te zeggen.

Aha.

>Anders

> gezegd, leuk om de verhalen van de Makkabeëen en

> de spreuken van Jezus Sirach te lezen, maar het

> vertelt niet echt veel over de theologische

> inzichten van de laatste eeuwen voor Christus'

> optreden.

Klopt.

theo

• Frederik D

Wel vind ik dat wildplassen een opmerkelijk verhaal. Blijkbaar waren er toen regels waar je mocht plassen. Blijkbaar niet overal.

• LeSage

En daarmee zijn we dus weer terug bij het begin: waar komen die inzichten toch vandaan?

• Frederik D

Inzichten? Visies, zou ik zeggen.

En die veranderde visies hebben wellicht, zij het deels, te maken met het hellenisme, de Griekse cultuur van onder meer de Platoonse bovenwereld. De gesloten Joodse gemeenschap werd opengebroken, mede door de Romeinse bezetting.

• ¥ Lotje ­­¥

mannen die dood moesten omdat ze tegen een stadsmuur plassen!

Tja hadden ze in die tijd toiletten???;)