Lieve broeders en zusters, geachte neven en nichten, beste lesbo's en buren en hallo alle aanwezigen en latere lezers.

Waarom supranaturalisme? Waarom een geestelijke, bovennatuurlijke wereld claimen achter de gewone stoffelijke, natuurlijke wereld waarin wij geboren worden, leven en sterven. Ja, sterven … Zo ben je geboren en zo ben je dood. Het leven is kort en kunst duurt ook niet erg lang. Vita brevis, ars non longa. Ja, ik ken mijn klassieken (zodat ik erop durf te variëren) en ik ken Latijn (oftewel Latijns volgens iemand die geen Latijn kent). Maar zoals ik al zei, het leven is tragisch. Laten we eerlijk zijn, het leven is tragisch. Je dierbaren gaan dood en zelf ga je ook dood. En als de dood even met vakantie is, dan is er wel ander leed en onrecht.

Supranaturalisme is een rebellie tegen de menselijke tragiek. Een nee tegen de dood, een nee tegen het lijden. Het geloof dat er een betere, geestelijke, onstoffelijke wereld achter deze stoffelijke wereld is, is uiterst menselijk en valt zeer goed te begrijpen.

Maar is het waar? Is het waar dat er achter deze tragische, stoffelijke wereld een betere, geestelijke, onstoffelijke wereld is?

Helaas moet ik velen van u teleurstellen. Neen, achter deze stoffelijke wereld is geen geestelijke wereld. Jammer maar dood is dood en de uiteindelijke gerechtigheid bestaat niet.

Zoals u misschien wel weet, komt bewustzijn in gradaties voort. Soms ben je je bewuster dan op andere tijd en honden zijn minder bewust dan mensen maar wel bewuster dan muggen om maar wat te noemen. Maar het stoffelijke bestaat niet in gradaties. Iets is stoffelijk of het bestaat helemaal niet. Bewustzijn is een afgeleide van materie, bewustzijn is een vorm van materie. Denken en voelen zijn stoffelijke processen.

Voorts bestaat geen enkele software zonder hardware. Geen enkele geest bestaat zonder stoffelijke onderbouw. U denkt met uw stoffelijk brein, niet met uw onstoffelijke ziel want die bestaat niet. En als er gaten in uw stoffelijke brein vallen, vallen er gaten in uw persoonlijkheid. U bent uw stoffelijk brein. U bent stof.

En tenslotte is het absurd om de wereld in twee delen op te delen, in het stoffelijke en het onstoffelijke.

Natuurlijk, ja, natuurlijk en niet bovennatuurlijk, zijn er massa's mensen die roepen dat zij bewijzen hebben dat er wel een bovennatuurlijke wereld is. Maar ze spreken de onwaarheid. Al hun zogenaamde bewijzen en hun mogelijke overige zogenaamde bewijzen zijn onderzocht en te licht bevonden. Hun zogenaamde bewijzen zijn wilde wensdromen, geloof in sprookjes, hopen tegen beter weten in en krakkemikkige argumentaties.

Lieve toehoorders en lezers, hierbij laat ik het. Want ik hou van korte preken. En ik heb begrepen dat jullie ook van bondige kortheid houden. Als u wilt kunt u geld storten op mijn rekening en zelf op youtube een mooi lied met of zonder woorden uitkiezen.

Tot een volgende keer.