De Gezegende Maagd Maria was de moeder van Jezus Christus. Naast haar Bijbelse biografie bestaan er drie primaire doctrines die de Rooms-Katholieke Kerk over Maria onderwijst: (1) De Onbevlekte Ontvangenis, (2) Maria als mede-bemiddelaar met Jezus Christus, en (3) De Tenhemelopneming.
Gezegende Maagd Maria: De Doctrine van de Onbevlekte Ontvangenis
De doctrine van de Onbevlekte Ontvangenis stelt dat de Gezegende Maagd Maria zonder oorspronkelijke zonde werd geboren. Ze was een maagd toen ze zwanger werd van Christus, geïmpregneerd door de kracht van de Heilige Geest. In 1854, vier jaar voor de verschijningen van Maria in Lourdes, definiëerde Paus Pius IX het Dogma van de Onbevlekte Ontvangenis dat stelde dat “de meest Gezegende Maagd Maria, op het eerste moment van haar ontvangenis, door een unieke gratie en een uniek privilege dat door de Almachtige God werd gegund, in het licht van de verdiensten van Jezus Christus, de Verlosser van het menselijke ras, gespaard werd van alle smet van de Oorspronkelijke Zonde.” De Bijbel leert ons dat alleen Jezus Christus, de laatste Adam, zonder oorspronkelijke zonde werd geboren, en dat alle andere mannen en vrouwen geboren worden in de oorspronkelijke zonde, die een erfgoed is van Adam (Romeinen 5:12).
Verder onderwijst de Rooms-Katholieke Kerk dat Maria gedurende haar hele leven een maagd bleef. En toch noemt Matteüs, een Jood die voor Joden schreef, Jezus “haar eerstgeboren Zoon” (Matteüs 1:25, Statenvertaling ‘77), een uitdrukking die door Joden alleen werd gebruikt als er nog andere kinderen na de eerstgeborene werden geboren; in andere gevallen zou “de enige zoon” zijn gebruikt. Schriftgeleerden geloven dat Matteüs zijn evangelie ongeveer 35 jaar na de geboorte van Christus schreef en hij wist klaarblijkelijk dat Maria nog meer kinderen had nadat Jezus werd geboren. De Bijbel noemt specifiek dat Jezus broers had en Matteüs geeft ons zelfs hun namen: “Maria is toch zijn moeder, en Jakobus en Josef en Simon en Judas, dat zijn toch zijn broers? En wonen zijn zusters niet allemaal bij ons?” (Matteüs 13:55-56). Rooms-Katholieke schriftgeleerden beweren dat Matteüs, Lucas en Paulus (1 Korintiërs 9:5) niet echt ’broer' bedoelden toen zij ‘broer’ zeiden, maar dat zij ‘neef’ bedoelden. Dit standpunt is gebaseerd op het Griekse woord “adelphos” dat als “broer” of als “neef” vertaald kan worden. Maar in een poging om de geldigheid van Zijn bediening in twijfel te trekken vergeleken de Joden Jezus met Zijn gewone broers; het zou veel minder overtuigend zijn geweest om Jezus met Zijn neven te vergelijken.
Gezegende Maagd Maria: De Doctrine van Maria als een mede-bemiddelaar met Jezus Christus
De meest zorgwekkende doctrine kent de Gezegende Maagd Maria een plaats toe als mede-bemiddelaar samen met Jezus Christus. Om met de woorden van Paus Johannes Paulus II te spreken: “In eenheid met Christus en in onderwerping aan hem, werkte zij met hem samen in het veilig stellen van de genade der verlossing voor de hele mensheid… In God's plan is Maria de ‘vrouw’ (zie Johannes 2:4 in de Statenvertaling, en Johannes 19:26), de Nieuwe Eva, verenigd met de Nieuwe Adam in het herstellen van de mensheid tot zijn oorspronkelijke waardigheid. Haar samenwerking met haar Zoon gaat tot in de eeuwigheid door in het universele moederschap, welke zij in de orde der genade geniet. Laten we ons, vertrouwend op deze moederlijke samenwerking, tot Maria wenden en haar hulp in onze behoeften aanroepen.”
In de schriftteksten kan geen basis worden gevonden voor het beschouwen van Maria als een mede-bemiddelaar voor de kerk op aarde. De woorden van Christus waren op dit gebied ook erg duidelijk: “Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.'” (Johannes 14:6). De doctrine van Maria als een mede-bemiddelaar werd nooit door een paus uitgesproken wanneer deze “ex cathedra” sprak, oftewel onder de mantel van onfeilbaarheid. Er bestaat op dit moment enige druk binnen de Katholieke Kerk op de Heilige Stoel om een dergelijke verklaring uit te schrijven. Maar de verontwaardiging van het Protestantisme zou de funderingen van het Christendom over de hele wereld doen schudden, en dit zou gelijk staan aan het afvuren van een raketaanval door het Vaticaan op de Oecumenische (Christelijke eenheid) beweging.
Gezegende Maagd Maria: De Doctrine van de Maria-Tenhemelopneming
De Tenhemelopneming is een doctrine die stelt dat de Gezegende Maagd Maria naar de hemel werd opgenomen, zowel lichaam als ziel. Dit proces wordt in de Bijbel “translatie” genoemd en er bestaan twee bekende voorbeelden in de schriftteksten: Enoch (Hebreeën 11:5) en Elia (2 Koningen 2:11). Tijdens het Concilie van Chalcedon in 451 na Christus, toen bisschoppen vanuit het hele Middellandse Zee-gebied in Constantinopel bijeen kwamen, vroeg Keizer Marcianus de Patriarch van Jeruzalem om de relieken van Maria naar Constantinopel te brengen zodat deze aldaar in het capitool zouden kunnen worden bijgezet. De patriarch legde aan de keizer uit dat er geen relieken van Maria bestonden in Jeruzalem, dat “Maria in de aanwezigheid van de apostelen was gestorven; maar haar graftombe, toen die later werd geopend… werd leeg aangetroffen en dus concludeerden de apostels dat het lichaam naar de hemel was weggevoerd.” Er bestaat in de schriftteksten geen bewijs om de toepassing van deze doctrine op Maria te ondersteunen of te ontkennen.
Gezegende Maagd Maria: Model voor Geloof, Geen Afgod voor Aanbidding
Als de bewondering voor de Gezegende Maagd Maria verder gaat dan haar te gebruiken als een model voor ons geloof in God de Vader, dan begeven Rooms-Katholieken zich op gevaarlijk theologisch territorium. De neiging om haar tot een positie met goddelijke status te verheffen is alarmerend. Maria kan een model voor ons geloof zijn (zoals Paulus of Petrus), maar zij is niet goddelijk en zij is ook niet in staat om in onze verlossing te voorzien. Alleen Jezus Christus is God en Hij is de enige persoon die in staat is om de verlossing van de hele mensheid tot stand te brengen. Het Woord van God is zeer helder over dit onderwerp.
——————————–
http://www.allaboutreligion.org/Dutch/gezegende-maagd-maria.htm
Hoe zou je als theoloog over Maria kunnen en moeten denken?