Tekstfragmenten Willi Massa
Rijpen, opvoeden, stilte en vervuld leven horen bij elkaar. Karlfried Graf Dürckheim, de grote voorvechter van de terugwinning van de spirituele potenties van de mens, schrijft: “Ook in onze tijd is de oer-ervaring van de mens nog niet volledig verloren gegaan, dat hij altijd, wanneer hij werkelijk gelukkig is, stil wordt, en dat omgekeerd daar, waar hij in staat is werkelijk stil te worden, het ware geluk pas aan hem verschijnt.”(In: “O komm Gewalt der Stille”, pag.33 ff.)
* * *
Willi Massa
(vertaald uit: ‘Meditation’, m.n. pag.3 t/m 7)
Inhoudsopgave
ANTHONY DE MELLO:
DE STILTE ACHTER DE WOORDEN SPREEKT VAN GOD
“Elk woord, elk beeld dat men gebruikt voor God is eerder een verdraaiing dan een beschrijving.”
“Hoe moet men dan over God spreken?”
“Met Stilte.”
“Waarom gebruikt u dan woorden?”
De Meester begon hartelijk te lachen. Hij zei: “Wanneer ik praat, mijn beste, luister dan niet naar de woorden. Luister naar de Stilte.”
1. Lawaai vernietigt het leven
Lawaai is neurologisch schadelijk voor het lichaam. Vegetatief: bij jarenlang lawaai gevolgen voor bloeddruk, suikergehalte en hormoonhuishouding. Gevaar hartinfarct, psychosomatische storingen.
Gevolgen van lawaai voor ziel en geest: het ervaringsvermogen stompt af, zodat de mens zichzelf niet meer waarneemt en niet tot zichzelf kan komen. Er ontwikkelt zich een onbewuste aggressie tegenover de anderen die mijn rust verstoren, en daardoor eenzaamheid.
Het uitwendige lawaai zet zich vast in ons lichaam, zodat wij door voordurende onrust gedreven worden. Geduld en/of rustig waarnemen zijn onmogelijk geworden.
Soms zijn onrust/lawaai juist een verslaving geworden, worden als afleiding gezocht, omdat men angstig is met zichzelf geconfronteerd te worden.
Ernstigste gevolg: geestelijk vermogen/orgaan om zin waar te nemen gaat verloren => ervaring van zinloosheid.
2. Stilte geneest
Stilte geneest
a) Genezende stilte begint bij oefening van rustige opmerkzaamheid voor wat ons omgeeft (wat we voelen, ruiken, zien, horen, aanraken) en voor ons eigen organisme (warmte, gewicht ledematen, puls, adem, gedachten, gevoelens).
Zo omschakeling van haast naar gelatenheid, van buiten-zijn naar bij-zich-zijn, van doen naar bezinnen. Het hele organisme wordt rustig: zenuwen, spieren en geest ontspannen zich.
b) Fase van in-zich-zijn. Wanneer we zo onze krachten gebundeld hebben, onszelf verzameld, kan aandacht gericht worden op iets dat genezend werkt. Dit kan van alles zijn, als het zich maar volgens zijn structuur heeft kunnen ontvouwen: e.g. dingen uit of aspecten van de natuur, Jezus (als héle mens), mandala, ikoon, mantra. Verschil qua onderwerp leidt tot de verschillende soorten meditatie.
Geestelijk is dit een fase van integratie: tot dan toe gebonden energieën komen vrij, symbolen gaan spreken, gevoelens van oervertrouwen, geborgenheid, hoop en moed komen vrij. Individuatie.
c) Opengaan voor een omvattende Werkelijkheid. Deze fase volgt na verloop van tijd heel natuurlijk op de vorige. Gewaarworden van en luisteren naar een innerlijke Stem, je geliefd en gezien daardoor weten. Overgave aan onze Oorsprong. “Zwijgen voedt de liefde tot God”; “Zie, Ik zal haar (Israël) naar de woestijn lokken, en daar zal ik tot haar hart spreken” (Hos.2,14/16).
d) Gevolgen: fundamenteel ja op héle werkelijkheid: ja op eigen bestaan (personale dimensie), ja op deelname aan het universele zijn (godsdienstpedagogische dimensie) en ja op solidair met anderen samen bestaan (sociale dimensie). Mensen die uit de stilte leven zijn gemeenschap stichtende mensen.
Tekstfragmenten Willi Massa
Rijpen, opvoeden, stilte en vervuld leven horen bij elkaar. Karlfried Graf Dürckheim, de grote voorvechter van de terugwinning van de spirituele potenties van de mens, schrijft: “Ook in onze tijd is de oer-ervaring van de mens nog niet volledig verloren gegaan, dat hij altijd, wanneer hij werkelijk gelukkig is, stil wordt, en dat omgekeerd daar, waar hij in staat is werkelijk stil te worden, het ware geluk pas aan hem verschijnt.”(In: “O komm Gewalt der Stille”, pag.33 ff.)
* * *
"De vruchtbaarheid van het stil worden behoort tot de oerervaringen van de mensheid.
Benedictio vacui, de zegen van het vrij zijn van de dingen en hun lawaai, behoort tot het kostbaarste erfgoed van de spirituele traditie. ‘Wat groeit, maakt geen lawaai.’ Lawaai, bedrijvigheid en haast, zowel uiterlijk als innerlijk, stoppen groei, zowel de ichamelijke als die van de ziel en de geest; ze storen de groei van de mens in zijn heelheid…
Het lawaai valt niet alleen ons lichaam aan, maar dringt ook binnen in het subtiele verweven-zijn van ziel en lichaam. Het stompt het ervaringsvermogen af, maakt de mensen niet alleen organisch doof, maar ook in hun ziel. Zo verhindert het dat de mens zichzelf waarneemt en tot zichzelf komt. Het lawaai van buiten maakt dat we onze omgeving als een aanvaller beleven, als een verstoorder van ons leven…
De grootste schade richt deze lawaaivergiftiging aan aan het gevoeligste orgaan van de mens: zijn geestelijke vermogen zin waar te nemen."
Daarom heeft meditatie, waarin men zich inlaat op de stilte, zo'n genezende werking. "De genezende stilte begint met de inoefening van rustige aandacht…
Zo schakelen we om van gejaagdheid naar naar gelatenheid, van buiten-zijn naar bij-zichzeIf-zijn; van scheppen naar bezinnen. Rust grijpt in het gehele organisme om zich heen, zenuwspanning neemt af, spieren worden losser, de geest wordt rustig. De mens komt tot zichzelf.
Wie tot zichzelf gekomen is, heeft zijn krachten uit de verstrooiing bijeen gebracht, verzameld en gebundeld. Nu is hij klaar om zich op een genezende werkelijkheid te richten. Genezend werkt op de mens mens alles wat zich volgens zijn struktuur heeft kunnen ontplooien.“ Dit kan van alles zijn, variërend van een steen tot een gedicht of gebed. ”Alles geneest, wat zich volgens het principe van heel-heid heeft kunnen vormen, wanneer het via rustige aandacht op ziel en geest inwerken kan. Daarom is het verwijlen bij een genezend element het centrum van iedere vorm van meditatie.“ Uiteindelijk kan dit er toe leiden dat de mens zich opent voor het Transcendente. ”Elke godsdienstpedagogie moet beginnen bij het vermogen de stem van de zwijgende Godheid te horen en het woordloze spreken van de Geest te vernemen. Is dit innerlijke oor doof, dan klinken alle uitspraken over God hol en leeg. Stilte en zwijgende aandacht stemmen het instrument waarop een ander zijn lied wil laten klinken; zij reinigen de spiegel waarin een Ander zijn Licht wil laten vallen."
Willi Massa
http://www.spiritualiteit.net/stilte.php#2. Stilte geneest