Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Het materialisme weerlegd

• perihelium

Op de theologie startpagina staat bij de links Apologetiek de Stichting Europese Apologetiek met een interessant artikel van Bruno D. Sepamoi en Tjerk W. Muller.

Het artikel is misschien te lang om helemaal te bespreken maar ik heb er wat quotes uitgenomen die het ongelovig materialisme (het wetenschapisme, de zogenaamde verlossing door het vertwijfelende verstand) weerleggen.

In tegenstelling tot wat veel gedacht wordt, zijn de ontwikkelingen in de natuurwetenschap van de laatste tientallen jaren zeer gunstig voor het Christendom. Berekeningen tonen aan dat bij een kleine afwijking van natuurkundige constanten ten tijde van de geboorte van ons heelal, ons universum een levenloze woestenij zou zijn geweest of in elkaar gevallen zou zijn. Dit roept de vraag op wie het heelal dan zo vernunftig heeft afgestemd, dat wij vandaag kunnen bestaan, en er vragen over kunnen stellen.

Descartes en Kant, hebben er toe bijgedragen dat de Godsbewijzen in onmin zijn geraakt. Weinig mensen hebben echter door dat men de Godsbewijzen tegenwoordig veelal beoordeelt op grond van de eis van ondubbelzinnige bewijskracht. Een Godsbewijs, zo stelt men, moet alle twijfel wegnemen, moet absoluut overtuigend zijn, anders kan het niet als bewijs gelden. Daarin volgt men Descartes en Kant.

In de middeleeuwen golden ‘bewijzen’ echter vooral als ‘aanwijzingen’. Doorslaggevend voor de overtuigingskracht van de bewijzen was vooral de probabilitas, de waarschijnlijkheid. En daar schuilt grote wijsheid in.

…Al deze vooronderstellingen, over ons eigen bestaan, en van andere personen, van de juistheid van onze waarneming en onze herinnering, en van de betrouwbaarheid en échtheid van de werkelijkheid, zijn natuurwetenschappelijk onbewijsbaar, omdat het empirisch onderzoek juist op deze veronderstellingen rust. Het zijn aannames die men moet doen om überhaupt kennis over de werkelijkheid op te kunnen bouwen.

Niet alles valt spijkerhard te bewijzen. Vrijwel altijd voldoen sterke aanwijzingen.

Dat, wanneer iemand anders tegen mij praat, niet toevallige chemische processen dit veroorzaken, maar dat een persoon door die processen heen met mij tracht te communiceren bijvoorbeeld, kan ik niet bewijzen. Maar aannemelijk is het wel. Want die ander lijkt op mij, en ik heb ook weer sterke aanwijzingen die me toestaan mijzelf als een persoon te zien.

Christenen, joden en moslims gaan er vanuit dat het heelal door een Goede Schepper is ontworpen. Het denken over God leidde er toe dat men God niet alleen als stamgod of nationale God zag, maar als Schepper van de wereld. Dat komt in de Bijbel tot uiting in verschillende prachtige poëtische uitweidingen over Gods Scheppingswerk. Genesis 1, maar ook Psalm 8 zijn daar voorbeelden van. Sinds de jaren '80 van de 20e eeuw hebben wetenschappers in navolging van de dichters uit de Bijbel steeds meer oog gekregen voor de onvoorstelbare fijnzinnigheid waarmee ons heelal is opgebouwd.

Zo kwam uit de mond van, de beroemde wetenschapper Fred Hoyle, na onderzoek over de uitzonderlijke preciesheid die stoffen als helium, beryllium, koolstof en zuurstof moeten hebben in hun beginfase, wil leven kunnen ontstaan:

“(..) een superintellect heeft gedokterd met de fysica, en tevens met de chemie en de biologie” (Hoyle, “The Universe: Past and Present Reflection,” p.16)

Paul Davies schrijft over de natuurwetten: “De wetten zelf (…) lijken het produkt te zijn van steeds ingenieuzer ontwerp.” (Paul Davies, “Superforce” p.243)

Hoe komen volkomen ongelovige fysici als Hoyle en Davies tot zulke uitspraken? Welke adembenemende getallen met betrekking tot de fijnheid waarmee het universum is gecreëerd doen natuurwetenschappers in ontzag de sterrenhemel gadeslaan?

De disclaimer van die site is serieus grappig:

Algemene disclaimer

Hiermee bent u, bezoeker van deze site, erop attent gemaakt dat de pagina's en de links op deze site, u kunnen confronteren met kritische meningen. Het is geheel uw eigen verantwoording als u ervoor kiest om verder te gaan kijken en de stichting stelt zich hiervoor niet aansprakelijk.

• Frederik D

Hoe durf je ?! Ik heb al die onzin al meerdere malen weerlegd en je plaatst met droge ogen weer die stupiditeiten.

Materie bestaat. Punt. De vraag is nu: kun je op grond van het harde gegeven dat het stoffelijke bestaat, besluiten dat het onstoffelijke bestaat? Bovendien, onstoffelijk, wat is dat? Welke eigenschappen heeft het onstoffelijke in tegenstelling tot het stoffelijke?

Probeer eerst die vragen op z\innige wijze te beantwoorden voordat je opnieuw met je stupiditeiten aankomt.

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Hoe durf je ?! Ik heb al die onzin al meerdere

> malen weerlegd en je plaatst met droge ogen weer

> die stupiditeiten.

>

> Materie bestaat. Punt. De vraag is nu: kun je op

> grond van het harde gegeven dat het stoffelijke

> bestaat, besluiten dat het onstoffelijke bestaat?

> Bovendien, onstoffelijk, wat is dat? Welke

> eigenschappen heeft het onstoffelijke in

> tegenstelling tot het stoffelijke?

>

> Probeer eerst die vragen op z\innige wijze te

> beantwoorden voordat je opnieuw met je

> stupiditeiten aankomt.

Materie bestaat. Punt? En dat durf je ook nog het harde gegeven te noemen? Hoe kom je aan zo'n rotsvast vertrouwen in waarnemingen dat je het niet eens kunt onderbouwen en geen argumenten nodig denkt te hebben?