Bs'd
Lees hier waarom JC niet de messias was: http://bergzion.freewebpage.org
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsJezus was niet de Messias
door Cees den Heyer
Is het erg als Jezus niet de Messias is?
Mijn antwoord op die vraag kan ondubbelzinnig zijn: het is in het geheel niet erg wanneer Jezus niet de Messias is. Ik wil nog een stap verder gaan: ik ben er zelfs van overtuigd dat hij het niet was en dat hij ook nooit gepretendeerd heeft het wel te zijn.
Ik begrijp dat ik de lezers een verklaring schuldig ben. Voor veel christenen staat het immers vast dat Jezus wel de Messias is en dat deze overtuiging het grote verschil is tussen christenen en joden. Ruim twintig jaar geleden begon ik langzamerhand te twijfelen aan deze christelijke zekerheid. Ter voorbereiding van een publicatie deed ik onderzoek naar de messiaanse verwachtingen in het Oude Testament en in de vroeg-joodse traditie. Al spoedig werd mij duidelijk dat de komst van de Messias in al die geschriften nergens centraal stond. Pas in een intertestamentair geschrift dat kort voor het begin van de jaartelling geschreven werd, de Psalmen van Salomo, is sprake van een ‘gezalfde van de Heer’, een zoon van David, die spoedig zal verschijnen en de vromen zal voorgaan in de strijd tegen de Romeinen en hun handlangers. Wie de evangeliën nauwkeurig leest, zal geen teksten tegenkomen die doen vermoeden dat Jezus als een dergelijke strijdvaardige Messias is opgetreden. Over zijn koninklijke afkomst bestaat in het Nieuwe Testament weinig of geen eenstemmigheid. Marcus zwijgt erover en Johannes wijst de gedacht zelfs nadrukkelijk van de hand. Jezus komt niet uit Betlehem, maar uit de hemel. Bovendien blijkt nergens uit dat Jezus bereid zou zijn geweest leiding te geven aan het gewapend verzet tegen de Romeinen. Naar enige vorm van heldhaftigheid zoekt men tevergeefs. Jezus overwint de vijanden niet, maar wordt hun slachtoffer. Nergens in de oudtestamentische en vroeg-joodse geschriften zijn verwijzingen te vinden naar een Messias die aan het kruis zou sterven. De realiteit van Jezus’ aanstootgevende dood was voor iemand als Paulus aanvankelijk de reden dat hij zich fel verzette tegen de christelijke verkondiging. Pas een visioen bracht hem tot andere gedachten. Hij kwam tot het inzicht dat de gekruisigde door God was opgewekt uit de dood: zo werd een vloek tot een zegen. Kortom, de term ‘Messias’ schept veel verwarring en het zou beter zijn wanneer hij uit het spraakgebruik met betrekking tot Jezus’ optreden verdween.
Jezus was niet de Messias. Hij trad op als een charismatische wonderdoener en een apocalyptische profeet die de spoedige komst van het koninkrijk van God aankondigde. Ook viel hij op door zijn creatieve uitleg van sommige geboden van de thora. Daarom trok hij de aandacht van velen, mensen die ontdekten dat hij een open oog had voor hun zorgen en behoeften. Zijn dood aan het kruis was het tragische einde van een goed mens. Hij stierf, maar het verhaal over hem blijft een bron van inspiratie en van nieuw leven.
Cees den Heyer is emeritus hoogleraar Bijbelwetenschappen
http://www.reliflex.nl/article.aspx?ArticleId=434
Deze was het in iedergeval ook niet B)-
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?