Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bedekte hoofden

• theo

Elders had ik deze vraag ook al gesteld (speciaal aan Elyahu) maar die heeft het wellicht over het hoofd gezien.

Wie heeft het antwoord?

Joodse mannen dragen een hoofddeksel om aan te geven dat er nog een hogere macht- God- is, dat ze hiermee aangeven dat er iets hogers is dan de man.

Weet jij waarom Paulus(zoals je weet ook uit de joodse traditie) vrouwen adviseert/beveelt om hun hoofd te bedekken tijdens de eredienst?

Waarom christenmannen met een hoed naar de kerk gingen/gaan maar hun hoed uit eerbied afzetten in een kerk?

• Danielle

Mag ik antwoord geven? (doe ik toch)

Vanwege het belachelijke feit dat de vrouw ondergeschikt is aan “het hoofd” de man. De man staat gelijk aan christus dus die mag zonder hoed. Rare gewoontes uit een lang vervlogen tijd, niet meer van deze tijd ;)

http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/H/Hoed%20op%20naar%20de%20kerk/310/

• Danielle

Maar elyahu zelf is ook niet van deze tijd….

• theo

Danielle Schreef:

——————————————————-

> Mag ik antwoord geven? (doe ik toch)

> Vanwege het belachelijke feit dat de vrouw

> ondergeschikt is aan “het hoofd” de man. De man

> staat gelijk aan christus dus die mag zonder hoed.

> Rare gewoontes uit een lang vervlogen tijd, niet

> meer van deze tijd ;)

>

> http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwerpen/H/Hoed

> %20op%20naar%20de%20kerk/310/

Mar waar komtdie rare gewoonte uit vervlogen tijd vandaan dat mannen hoeden dragen maar in de kerk afzetten .

Het christelijk geloof komt uit het jodendom vandaan waar mannen juist met een bedekt hoofd in de synagoge of tempel MOETEN verschijnen.

theo

• ¥ Lotje ­­¥

Bent u wel eens met vakantie in Israël geweest? Dan zal het u ongetwijfeld zijn opgevallen dat u allen bij het betreden van Joodse heiligdommen het hoofd moet bedekken terwijl het bij het betreden van christelijke heiligdommen precies tegenovergesteld is. De mannelijke bezoekers moeten eerst hun petjes er afhalen voordat zij bijvoorbeeld de geboortekerk in Bethlehem of de grafkerk in Jeruzalem binnen mogen, maar andersom staat er bij de klaagmuur juist een bak met kartonnen keppeltjes voor de toeristen die zelf geen eigen Kipa hebben. Hoe kan dat toch, dat de Joden uit eerbied en respect voor G’d hun hoofd bedekken en de Christenen in een vermeende vrijheid met onbedekt hoofd de heilige plaatsen betreden? Wat zegt de Bijbel hier over? Laten we maar kijken wat Moshe moest doen toen hij voor het eerst heilige grond betrad: “Moshe nu was gewoon de kudde van zijn schoonvader Yit’ro , de priester van Mid’yan, te hoeden. Eens, toen hij de kudde naar de overkant van de woestijn geleid had, kwam hij bij de berg G’ds, Chorev . Daar verscheen hem de Engel van Adonai als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. Moshe nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt. Toen de Eeuwige zag, dat hij het ging bezien, riep G’d hem uit de braamstruik toe: Moshe, Moshe! En hij antwoordde: Hier ben ik. Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond!” (tvm> Sh’mot 3:1-5). Niemand gaat de woestijn in zonder petje, hoed of hoofddoek, want er is geen schaduw en men staat bloot aan de brandende hitte van de felle zon. Daarom mogen wij er rustig van uit gaan, dat ook Moshe als herder in de woestijn een hoofddeksel droeg om zich daarmee te beschermen, want anders zou hij een zonnesteek oplopen. Maar moest hij zijn hoofddeksel weghalen toen hij heilige grond betrad? Neen! Zijn schoenen wel, maar zijn hoofddeksel niet! Hij stond dus met bedekt hoofd in G’ds tegenwoordigheid, en de Eeuwige heeft daar niets van gezegd, want het was naar Zijn wil! Hoe weten wij dat? Omdat er in de Bijbel talrijke voorbeelden staan dat niemand blootshoofds voor G’ds troon mag komen.

Priesterlijk hoofdsieraad

Het hoofddeksel vormde een belangrijk onderdeel van de priesterkleding, want de Eeuwige sprak tot Moshe: “Gij dan, doe tot u naderen uw broeder Aharon, en zijn zonen met hem, uit het midden der Israëlieten, om voor Mij het priesterambt te bekleden: Aharon, Nadav en Avihu, El’azar en Itamar, de zonen van Aharon. Gij zult heilige klederen maken voor uw broeder Aharon, tot een prachtig sieraad. Gij zult zeggen tot allen die kunstvaardig zijn, welke Ik met een geest van wijsheid vervuld heb, dat zij de klederen van Aharon maken, om hem te heiligen, om voor Mij het priesterambt te bekleden. Dit nu zijn de klederen die zij maken zullen: een borstschild, een efod, een opperkleed, een onderkleed van bewerkte stof, een tulband en een gordel. Zo zullen zij heilige klederen maken voor uw broeder Aharon, en voor zijn zonen, om voor Mij het priesterambt te bekleden. Ook zult gij een plaat van louter goud maken en daarop graveren als zegelgraveerwerk: Heilig voor de Eeuwige. Gij zult haar aan een blauwpurperen snoer bevestigen, en zij zal zich bevinden op de tulband, aan de voorkant van de tulband.” (tvm> Sh’mot 28:1-4, 36-37). De priesters traden op als bemiddelaars tussen het volk en de Eeuwige en konden natuurlijk niet met gewone alledaagse kleren voor de Koning der koningen verschijnen. De Hogepriester was de man die G’ds aanwezigheid het dichtst naderde. Daarom droeg hij een speciale hoofdbedekking die in wezen eigenlijk een kroon was, namelijk een massief gouden band die hij moest dragen op het voorhoofd over de tulband. Op deze gouden diadeem stond een Hebreuwse tekst gegraveerd: hvhyl >dq Qodesh laAdonai . Het Hebreeuwse woord >vdq Qadosh dat doorgaans vertaald wordt met het woord “heilig” betekent eigenlijk “apart staan” of “apart gezet worden”. Deze tekst op de voorkant van zijn hoofddeksel diende echter niet alleen om daarmee aan te geven dat de Kohen haGadol heilig is voor de Eeuwige, maar tevens om alle Israëlieten eraan te herinneren

bron:BIJBELSTUDIE OVER HET HOOFDDEKSEL

ik weet wel dat vroeger toen ik nog geregeld naar de kerk ging 8-) mensen die hoedjes en hoeden op hadden . ze af zetten in de kerk ( Katholieke kerk )

Als ik nu naar de kerk zou gaan en had een hoedje op , zou ik het ook doen . , ik zie het zo als je ergens op visite gaat en je draag een hoedje . zet je het ook af bij binnenkomst .

• Danielle

Geen idee… ffies googlen ;)

• theo

Dank.

Over je laatste zin: In veel protestante kerken van wat zwaarder kaliber zijn vrouwen verplicht een hoofddeksel te dragen tijdens de kerkdienst.

theo

• ¥ Lotje ­­¥

ja waar dat aan lig , weet het ook niet . Tis net wat je schrijf . . hoed wel op, of af . .

Misschien ouderwets nog hoe het vroeger ging en met de tijd veranderd . Of bij sommige culturen nog wel . . Dan heb je nog verschil in geloven , bij de een wel bij de ander niet . zoals je schrijf bij protestante.

Ik zou op m,n eigen afgaan . En net wat ik de laatste zin schreef . ik zou het afzetten ,

En misschien door de jaren heen verbastert( in het geloof) met hoedje op of af.

• theo

Vergeet niet dat de reformatie terug naar de bijbel wilde en veel joodse gebruiken overnam.

Wel anders maar toch.

De zondag zag er bij ons thuis vroeger bijna hetzelfde uit als in een gelovig joods gezin op de sabbath.

Waarom is het bedekte hoofd van de man niet “”meegenomen“” ?

theo

• theo

Om het nog wat moeilijker te maken.

Paulus als joods gelovige en bekijk ver 7 en vers 13; gewoonte in de gemeente .

Gewoonte in de gemeente??

Dacht ik toch niet, een joodse gelovige man met een keppeltje en een vrouw met een hoofddoek !

De hoofdbedekking van de vrouw

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.