Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wie is Jezus van het Thomas evangelie?

  • Sietse 45

    Wie is de Jezus van het Thomas evangelie?

    In de eerste plaats willen we natuurlijk weten: wie is de Jezus van het Thomas evangelie? Dat is ook de vraag die Salomé stelt in logion 61 van het Thomas evangelie:

    ‘Mens, wie ben jij?’

    Salomé geeft zelf al een voorlopig antwoord:

    ‘Het lijkt alsof je namens iemand komt.’

    Het is voor haar net alsof hij niet zichzelf is, maar als een soort ambassadeur zichzelf wegcijfert om namens een superieur te spreken, namens God bijvoorbeeld, zoals de joodse profeten. Misschien is Jezus ook wel een profeet.

    Maar Jezus maakt meteen duidelijk dat het zo niet is. Hij zegt:

    ‘Ik kom namens een gelijke.’

    Een gelijke! Dat is nogal wat voor Joodse oren van die tijd.

    Profeten zijn geen God, ze zijn niet Gods gelijke. Ze zijn slechts spreekbuis van het goddelijke.

    Deze Jezus is geen spreekbuis. Hij is wezensgelijk aan het goddelijke, zegt hij.

    Nu zal dat voor traditionele christenen niet vreemd klinken. Natuurlijk, Jezus is zelf God. Zo staat het namelijk ook in de geloofsbelijdenis van Nicea:

    ‘Ware God uit ware God, één wezen met de Vader’.

    Dus tot zover is er wat Thomas betreft nog niets nieuws te melden.

    Het werkelijk andere staat pas in logion 108. Jezus zegt daar:

    ‘Wie uit mijn mond drinkt zal zijn zoals ik en ik zoals hij.’

    Kan het nog duidelijker?

    Het zou al duidelijk genoeg zijn geweest als hij had gezegd ‘Wie uit mijn mond drinkt zal worden als ik’. Maar hij voegt daar nog eens ten overvloede aan toe: ‘En ik als hij.’

    Je kunt dus als mens gelijk worden aan Jezus. En dat is precies wat deze Jezus wil.

    Dat is een heel andere Jezus dan die waaraan we misschien gewend zijn geraakt. Of beter gezegd: als het beeld van hem waaraan we gewend waren geraakt in het christelijke westen. Deze Jezus is niet verheven boven de mensen. Hij wil dat mensen aan hem gelijk worden.

    Dat is wat we daarom steeds voor ogen moeten houden als we Thomas lezen: alles wat Jezus over zichzelf zegt, geldt altijd ook voor elk van ons. Er is tussen Jezus en ons geen wezenlijk verschil.

    Hoe treffend is in dit opzicht het antwoord van Jezus op een uitroep van Petrus in Johannes 13:8:

    ‘O nee,’ zei Petrus, ‘míjn voeten zult u niet wassen, nooit!’ Maar toen zei Jezus: ‘Als ik ze niet mag wassen, kun je niet bij mij horen.’

    Wie Jezus boven zichzelf plaatst, zoals Petrus, maakt zichzelf daarmee ongelijk aan Jezus, en zal daardoor niet worden als Jezus en Jezus dus ook niet als hij.

    Het is met andere woorden dezelfde betekenis als het antwoord van Jezus op een opmerking van Thomas in logion 13:

    ‘Meester, mijn mond staat mij niet toe te zeggen op wie je lijkt.’

    Jezus zei: ‘Ik ben jouw meester niet.’

    Je kunt veel van de Jezus van het Thomas evangelie leren. Hij is een leraar, zeker weten. Maar hij is niet wezenlijk anders dan jij en ik. Hij heeft als mens onder de mensen iets ontdekt, en hij wil ons laten weten dat wij diezelfde schat, die hij als mens gevonden heeft in zichzelf, ook allemaal met ons meedragen, niemand uitgezonderd.

    In het kerkelijk christendom wordt gewoonlijk beleden dat Jezus twee naturen had. Hij was mens én God. Die twee naturen van Jezus waren een heftig twistpunt bij het concilie van Nicea in 325 waarbij de grondtrekken van het kerkelijk christendom werden vastgelegd. Onder tegenstand van de monofysieten, zij die meenden dat Jezus alleen goddelijk, of alleen menselijk was, dus maar één natuur had, werd besloten dat Jezus zowel God als mens was, dus twee naturen had.

    Thomas zou het daar helemaal mee eens geweest zijn, maar met dien verstande dat hetzelfde geldt voor iedereen, en niet alleen voor Jezus. Ook daarin zijn we als mens gelijk aan Jezus en hij aan ons.

    De kern van de spirituele boodschap van het Thomas evangelie is dan ook dat elk mens, niemand uitgezonderd, diezelfde twee naturen heeft als Jezus, mens én God ineen.

    Dat is toch wel heel anders dan in het niceense christendom.

    Maar dat is niet alles. Het is niet genoeg dat te weten. Het gaat er om die twee naturen, mens en God, in onszelf één te maken, met elkaar te verbinden. Het Thomas evangelie roept op tot die eenwording in onszelf. Dat is de spirituele ontwikkelingsweg die Thomas schetst.

    http://www.gnostiek.nl/thomas/thomasbetekenis.html

  • Sietse 45

    http://il.youtube.com/watch?v=Rd5xzA6vJGo&feature=related

  • LeSage

    Sytse Kees Schreef:

    ——————————————————-

    > Het werkelijk andere staat pas in logion 108.

    > Jezus zegt daar:

    > ‘Wie uit mijn mond drinkt zal zijn zoals ik en

    > ik zoals hij.’

    > Kan het nog duidelijker?

    > Het zou al duidelijk genoeg zijn geweest als hij

    > had gezegd ‘Wie uit mijn mond drinkt zal worden

    > als ik’. Maar hij voegt daar nog eens ten

    > overvloede aan toe: ‘En ik als hij.’

    > Je kunt dus als mens gelijk worden aan Jezus. En

    > dat is precies wat deze Jezus wil.

    misschien is de bedoeling van de tekstschrijver uit het evangelie om duidelijk te maken dat datgene wat Jezus bewoog en datgene wat ons ten diepste beweeg, hetzelfde en uitwisselbaar is?

  • Frederik D

    Wat ons beweegt? Spreek voor jezelf.

    Ik neig niet ten diepste tot nonsense.

  • Sietse 45

    Daarom lijkt het mij dat jezus een gewoon mens was en geboren is uit man vrouw en niet zo als het beschreven staat in de bijbel.

    Het was een persoon die spiritueel veel in zijn mars had en een knappe kop had, en daar tegenover in de bijbel vele fantastische verhalen staan en mooi verzonnen zijn.

  • LeSage

    Stijlfiguur. Wel eens van gehoord, Frederik?

  • LeSage

    Dat denk ik ook wel.

    Maar de dogmatiek rond de maagdelijke geboorte haalt een basisdogma van het christendom omver, nl. dat Jezus volkomen mens is geweest. Zoals wij dat zijn.

    Een halfgod is nu eenmaal niet met dezelfde zwakheden als ons (uitgezonderd Frederik D natuurlijk die ik niet tot ‘ons’ mag rekenen) behept.

    Als halfgod is het een stuk makkelijker om voor God onberispelijk te zijn, dan voor een 100% mens.

  • Sietse 45

    LeSage Schreef:

    ——————————————————-

    > Dat denk ik ook wel.

    >

    > Maar de dogmatiek rond de maagdelijke geboorte

    > haalt een basisdogma van het christendom omver,

    > nl. dat Jezus volkomen mens is geweest. Zoals wij

    > dat zijn.

    > Een halfgod is nu eenmaal niet met dezelfde

    > zwakheden als ons (uitgezonderd Frederik D

    > natuurlijk die ik niet tot ‘ons’ mag rekenen):D

    > behept.

    > Als halfgod is het een stuk makkelijker om voor

    > God onberispelijk te zijn, dan voor een 100% mens.

    En zo blijven ze hangen in hun eigen dogma, en sommigen

    in hun ingedoctrineerde dogma's.

  • Frederik D

    En heb jij wel eens van slechte stijlfiguren gehoord, Lesage?

    Men moet zeer voorzichtig filosoferen over De Mens. Maar theologen doen dat helaas vaak niet.

    Om terug te grijpen op Allard Pierson, jij bent een “realist” (in middeleeuwse zin; jij verleent abstracta realiteit), ik ben een nominalist (abstracta zijn slechts nomina, namen, dus geen realiteiten).

  • LeSage

    Wie bedoel je precies met “men”? Iedereen in zijn algemeenheid, of iedereen in zijn algemeenheid behalve Frederik D? Het spreekt vanzelf dat we (iedereen behalve jij begrijp ik) daar voorzichtig mee moeten zijn.

    Slecht of niet, in het taalgebruik is deze stijlfiguur nu eenmaal ontstaan en ontwikkeld, en kunnen we (sorry, jij niet natuurlijk) daar ons voordeel mee doen.

    Ik hoop dat jijzelf je in je stukjes daar dan ook aan houdt door je konskekwent zelf uit te zonderen, mocht je zelf deze stijlfiguur eens gebruiken.

    Sterkte ermee, Frederik D.