God is niet liefdevol, Gonnie.
Het enige (en dat is een citaat van een joods mysticus) dat je met enige zekerheid van God kunt zeggen, is dat God niet niet-bestaat. En daar sluit ik me bij aan.
Zodra je met kwalificaties als ‘goed’, ‘slecht’, ‘liefdevol’, ‘barmhartig’, gaat strooien, ben je verkeerd bezig. Als je A zegt, moet je nl. ook B zeggen. Zeg je dat God barmhartig is, dan is God dus niet wreedaardig. En dat is niet zo, want zelfs een kind kan bijbelteksten vinden waarin God óók als wreed wordt neergezet.
Zeg je dat God een Vader is, dan is Hij dus geen Moeder. Als je zegt God is dít, dan is God dus niet dát. Je maakt daarmee een vast omlijnd beeld van God, en dat is niet alleen een zonde tegen het eerste gebod, maar het verhindert God ook nog eens om buiten onze (behalve die van Frederik D. dan - alhoewel, misschien toch ook weer wel) grenzen te treden.
Over die bijstand van God, zou ik toch wel het volgende willen zeggen.
Als je gelooft dat er na de dood een eeuwig leven is als je het juiste geloof aanhangt, en het is geen reincarnatie, dan ben je een gelukkig mens, ook in lange gevangenschap. Want wat is pakweg 70 jaar op de eeuwigheid? En reken maar dat je die eeuwigheid bij Gods Troon waardeert als je de ellende van die gevangenschap heb moeten doorstaan.