Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Liefdevolle God.?

• Gonnie

Hoe kunnen mensen in godsnaam in een goede god geloven zolang er mensen onschuldig levenslang onschuldig veroordeeldt worden hun halve leven in de gevangenis zitten en hun leven voor eeuwig naar de knoppen zijn. Dat gebeurd elke keer G.V.D. weer.

Zij worden eerst gemarteld zo dat zij uit wanhoop zogenaamd maar bekennen en uit eindelijk na jaren hebben de rechters het echte bewijs dat zij geen daders zijn.

En dan wordt er gesproken over dat God je altijd bijstaat.

• Frederik D

God laat mensen in de steek. Of zou hij gewoon niet bestaan?

• LeSage

God is niet liefdevol, Gonnie.

Het enige (en dat is een citaat van een joods mysticus) dat je met enige zekerheid van God kunt zeggen, is dat God niet niet-bestaat. En daar sluit ik me bij aan.

Zodra je met kwalificaties als ‘goed’, ‘slecht’, ‘liefdevol’, ‘barmhartig’, gaat strooien, ben je verkeerd bezig. Als je A zegt, moet je nl. ook B zeggen. Zeg je dat God barmhartig is, dan is God dus niet wreedaardig. En dat is niet zo, want zelfs een kind kan bijbelteksten vinden waarin God óók als wreed wordt neergezet.

Zeg je dat God een Vader is, dan is Hij dus geen Moeder. Als je zegt God is dít, dan is God dus niet dát. Je maakt daarmee een vast omlijnd beeld van God, en dat is niet alleen een zonde tegen het eerste gebod, maar het verhindert God ook nog eens om buiten onze (behalve die van Frederik D. dan - alhoewel, misschien toch ook weer wel) grenzen te treden.

Over die bijstand van God, zou ik toch wel het volgende willen zeggen.

Als je gelooft dat er na de dood een eeuwig leven is als je het juiste geloof aanhangt, en het is geen reincarnatie, dan ben je een gelukkig mens, ook in lange gevangenschap. Want wat is pakweg 70 jaar op de eeuwigheid? En reken maar dat je die eeuwigheid bij Gods Troon waardeert als je de ellende van die gevangenschap heb moeten doorstaan.

• Gonnie

Bij groot onrecht en daardoor ook de machteloosheid er bij wat zou het niet geweldig zijn dat de Almachtige zich laat gelden,maar helaas het is wat dat aangaat een chaos.

Het leven moet niet zo zijn dat je alleen mag verheugen wat eventueel na dit leven zal zijn.

• theo

Je worsteling met dit voor jouw zo groot probleem.

Want je komt hier wel vaker mee in andere bewoordingen en je bent waarachtig niet de enige.

Kun jij je niet voorstellen dat er gelovigen zijn die ondanks alle verdriet en ziekte en dood van dierbaren ( want dat gaat werkelijk geen mens voorbij , hoewel het soms lijkt dat er mensen zijn die wel ontzettend veel op hun dak krijgen) TOCH geloven in een God die op de een of andere manier hun troost, die ze ervaren, die hun nabij is ONDANKS alles?

theo

• LeSage

Zo moet het leven inderdaad niet zijn, Gonnie, maar ik heb dan ook niet beweerd dat ik wil dat iedereen levenslang gevangen zit vóór hij sterft.

• Frederik D

Ik kan me dat best wel voorstellen. Maar ik kan me heel veel voorstellen. Maar waarschijnlijk omdat ik me zoveel kan voorstellen, gooi ik al die voorstellingen door de zeef van de ratio.

Bij mij wint de ratio het wat betreft God, bij jou de emotie.

Sommige mensen geloven in kaboutertjes en vinden in dat kaboutergeloof troost. Hoe ga jij met kaboutergelovigen om?

• Marjorie

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Zo moet het leven inderdaad niet zijn, Gonnie,

> maar ik heb dan ook niet beweerd dat ik wil dat

> iedereen levenslang gevangen zit vóór hij

> sterft.

Jij hebt natuurlijk niets te willen.

Maar mag je levenslang gevangen zitten nadat je sterft=

• Gonnie

Het ging hier over in Chicago heeft een man 25 jaar waar van 11 in een dodencel gezeten,en achteraf kwamen zij er achter dat deze man onschuldig was.

Nooit en te nimmer mag men als er geen harde bewijzen zijn iemand veroordelen en bij twijfel helemaal niet.

Trouwens hier in Nederland gebeurd het ook geregeld onlangs nog met Lucia de B.

• Gonnie

Theo er zijn evenzoveel mensen die God niet ervaren in hun ellende, en al is dat wel zo het is geen troost want daarvoor zijn wij niet voor op de wereld om dat te ondergaan.