Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Predikanten plegen verraad

• Frederik D

Veel PKN-dominees hebben niets met calvinistische theologie

DO 04 mrt 2010 | 12.09

Twee op de drie protestantse predikanten kunnen zich niet meer goed vinden in de calvinistische theologie zoals die wordt verwoord in de Dordtse Leerregels. Op de vraag of dit onderdeel van de protestantse belijdenisgeschriften gemist kan worden, zijn de predikanten iets gematigder.

Dat blijkt uit een onderzoek onder predikanten uit de Protestantse Kerk in Nederland, uitgevoerd door Kerknieuws.nl. In totaal 1000 predikanten uit de breedte van de kerk werden aangeschreven. 400 van hen vulden de vragenlijst in.

2009 was het Calvijnjaar en in 2010 wordt stil gestaan bij de dood van Arminius. Deze twee theologen kunnen worden gezien als elkaars tegenpolen. In 1618/19 zetten de nazaten van Calvijn met de Dordtse Leerregels (de artikelen tegen de remonstranten) de nazaten van Arminius (remonstranten) uit de gereformeerde kerk. Kerknieuws.nl wilde zien hoe actueel die artikelen nu nog zijn.

De artikelen van de remonstranten behandelen voornamelijk de uitverkiezingsleer (is de mens vrij in zijn geloof?). Uit het onderzoek blijkt dat de meeste predikanten zich niet meer goed in de orthodox-calvinistische opvattingen hierover kunnen vinden. Deze opvattingen houden in dat de mens niet vrij is: het geloof komt van God. Wat niet verwonderlijk is, is dat vooral predikanten uit de orthodoxe hoek van de kerk (voornamelijk de Gereformeerde Bond) nog wel veel waarde hechten aan de inhoud van de artikelen.

PKN-predikanten kunnen zich veel meer vinden in het arminiaanse standpunt over de uitverkiezingsleer (God geeft het geloof, maar de mens kan het weigeren). Er kan worden gezegd dat twee van de drie predikanten veel meer arminiaans is dan calvinistisch. Zo wordt het orthodox-calvinistische idee dat Jezus Christus enkel is gestorven voor de uitverkozen mensen, door het merendeel van de predikanten niet meer geaccepteerd.

Het onderzoek onderzocht ook de status van belijdenisgeschriften. Vrijwel alle predikanten (90 procent) zien belijdenisgeschriften als menselijke geschriften die ter discussie gesteld mogen worden. De remonstranten werden in de 17e eeuw nog verketterd omdat zij vroegen om een herziening van de Nederlandse geloofsbelijdenis. Wat deze resultaten extra verwonderlijk maakt is dat belijdenisgeschriften van oudsher een hoge status hebben in de Hervormde Kerk.

Het betekent echter niet dat ook tweederde van de predikanten voor afschaffing van de artikelen tegen de remonstranten is. Dit is te verklaren omdat veel predikanten de artikelen zien als één van de fundamenten waarop de gereformeerde kerk is gebouwd; ze maken onderdeel uit van de geschiedenis van de kerk, maar hoeven niet meer letterlijk genomen te worden. Toch geeft de helft van de predikanten aan dat de artikelen niet onmisbaar zijn.

Slechts één op de tien dominees meent dat een kerk zonder vastomlijnde geloofsbelijdenissen kan. Het zijn voornamelijk vrijzinnige predikanten die dit zeggen.

Bron: IKON-E.J. Tillema

—————————–

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=17497

Het kan verkeren, zei Bredero al.

• theo

Waarom vind je dat verraad?

Het geloof der vaderen en moederen MOET gevolgd worden?

Dan hadden Calvijn en Luther en Zwingli ook geen kans mogen hebben?

Star geloof wordt dood geloof.

theo

• Frederik D

Wel, als geloof veranderlijk is, wat is dan geloof? Blijkbaar mist geloof een echte inhoud, een vaste, duidelijke inhoud, dus een echte betekenis. En zodoende is geloof in wezen betekenisloos.

Als een reisgids over Japan handelt maar bij nader inzien over China en bij weer nader inzien over Lapland, dan handelt dat boek in wezen over geen enkel echt land en is als reisgids onbruikbaar.

• theo

Is het je gewoonte om appels met peren te vergelijken??

Filosofie- psychologie- biologie en welke ogien dan ook mogen veranderen maar theologie niet?

theo

• Frederik D

Wetenschap verandert niet maar groeit. Het oude wordt opgenomen in het nieuwe. Newton is nog steeds geldig. En één plus één is nog steeds twee. De nieuwe wetenschap bouwt op de oude wetenschap voort.

Zo zou ook theologie behoren te groeien zonder wezenlijk te veranderen. Maar theologie is veranderlijk en is dus geen wetenschap. Theologen roepen maar wat.

En dat veel filosofie op theologie lijkt, is een grote smet van de filosofie. Maar dat terzijde.

• Richard II

Calvinistisch: “dat de mens niet vrij is: het geloof komt van God.”

Arminiaans: “God geeft het geloof, maar de mens kan het weigeren.”

Vrij vertaald staat er: “Sprookjes komen van God. We zijn wel of niet vrij om die sprookjes te geloven.”

Van Grimm en Andersen zeggen we dit toch ook niet?

Als predikant moet je helemaal gek worden als je dit soort flauwekul iedere zondag weer in de kerk verkoopt. En als het blijft knagen en je er helemaal niet meer uitkomt, dan zeg je dat gelovigen deze stellingen niet letterlijk hoeven te nemen. Jaja.

Wat een diepe, ellendige treurigheid is het christelijk geloof toch.

• Eliyahu

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Calvinistisch: "dat de mens niet vrij is: het

> geloof komt van God."

> Arminiaans: "God geeft het geloof, maar de mens

> kan het weigeren."

>

> Vrij vertaald staat er: "Sprookjes komen van God.

> We zijn wel of niet vrij om die sprookjes te

> geloven."

>

> Van Grimm en Andersen zeggen we dit toch ook

> niet?

>

> Als predikant moet je helemaal gek worden als je

> dit soort flauwekul iedere zondag weer in de kerk

> verkoopt. En als het blijft knagen en je er

> helemaal niet meer uitkomt, dan zeg je dat

> gelovigen deze stellingen niet letterlijk hoeven

> te nemen. Jaja.

>

> Wat een diepe, ellendige treurigheid is het

> christelijk geloof toch.

Bs'd

En wat dacht je van het sprookje van de kikker die in een prins veranderde waarmee de jeugd gehersenspoeld wordt en wat verkocht wordt onder de naam “wetenschap” met behulp van leugens die al 100 jaar geleden achterhaald zijn?

Wat een diepe, ellendige, treurigheid is het “wetenschappelijk” establishment toch.

• Michiel...

Beste Frederik D.,

De scheuringen binnen de christelijke kerken uit het verleden zijn een schande en tegen de wil in van Jezus zelf. Hij bad om eenheid, niet om verdeeldheid.

Het zou mooi zijn als er eindelijk eens schoon schip gemaakt zou kunnen worden. Alle onzin en flauwekul de kerk uit en een eensgezinde, desnoods dan maar een zeer kleine kerk, overhouden. Maar dat zal wel altijd een utopie blijven.

Uiteindelijk zou de kerk moeten draaien om Jezus en nergens anders om. Maar vaak gaat het om allerlei bijzaken die alleen maar de aandacht van Jezus en Zijn woorden en opdracht voor ons afleiden.

Als wij Jezus echt serieus zouden nemen zou er een kerk dienen te ontstaan in mijn ogen die op dit moment nog niet op de wereld fysiek te vinden is. Wel geestelijk. Want in mijn ogen hebben alle bekende christelijke kerken en hun leren in het verleden en ook nog heden ten dage gedwaald en Jezus niet volledig serieus genomen. Als je Jezus werkelijk wilt volgen zonder voorbehoud ben je voor de wereld waarin wij leven en waarbij steeds water bij de wijn gedaan moet worden om de lieve vrede maar te bewaren volledig verloren. Jezus is niet van deze wereld. Jezus is van een totaal andere wereld. Maar wij zijn vaak volledig van deze wereld. Wij vinden de wereld en onze positie daarin vaak het belangrijkste. Voor mij zijn de pausen, Luther en Calvijn uit het verleden niet De voorbeelden. Voor mij is er maar 1 voorbeeld - Jezus Christus. En alle pausen en figuren als Luther en Calvijn waren niet meer dan zondige mensen die fouten maakten zoals wij allemaal fouten maken. Als ik al een mens als voorbeeld zou moeten nemen uit onze geschiedenis zou dat veel eerder iemand zijn als Franciscus of moeder Theresia omdat dat voorbeelden zijn van mensen die Jezus uiterst serieus hebben genomen.

Ik begrijp verder ook wel dat mijn mening hierover de mening van een eenling is en dat de toenadering tusssen de christelijke kerken gedurende mijn leven niet meer plaats zal vinden. Maar ik zal mij nooit meer rooms-katholiek, luthers, gereformeerd, calvinistisch of wat dan ook noemen. Die hokjes laat ik aan andere over die er zich goed in thuis voelen - ik heb niets meer met die hokjes. Ik ben gewoon een christen die alleen maar gelooft dat Jezus uit de hemel kwam met een opdracht en die de wereld verlost heeft door te lijden aan het kruis en op te staan uit te dood. En verder geloof ik dat Hij wil dat wij God en elkaar liefhebben. En vanuit die gedachte probeer ik te leven. En soms lukt dat en heel vaak lukt dat niet. En dat is alles wat er bij mij is, verder is er niets. That's all there is folks. Alle verdere opsmuk en rituelen doen mij niets (meer). En daarmee plaats ik mij buiten veel geloofsgemeenschappen. Maar de Heer zelf is ook wel eens eenzaam geweest op geestelijk gebied.

Met een groet,

Michiel…