Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

VERGEVING - betekenis voor het slachtoffer

• LeSage

Eén van de centrale geloofswaarheden van het christendom, is dat God ons onze zonden vergeeft.

God doet dat omdat een ander, Jezus, de straf droeg, die wij anders hadden moeten dragen.

——————————————————————————————————————————————–

Daar is veel over te zeggen. Ik begin echte met me af te vragen: Vergeving okay …….. maar dán?

NIETS van wat ooit gezegd of gedaan is kan nog ongedaan worden gemaakt. We kunnen de tijd nu eenmaal niet terug draaien. Zelfs God niet. Die kan de tijd hooguit even stil zetten zoals toen bij Ajalon. Maar terugdraaien - nee …..dat gaat niet.

Wat betekent het voor het slachtoffer van mijn daad, dat God mij mijn daad vergeven heeft?

• Gonnie

Wordt er van christelijke slachtoffers verwacht dat zij ook dan hun dader vergeven ?

Maar stel je kind wordt vermoord en de dader krijgt spijt,vraagt God om vergeving,God vergeeft het hem, voel zich door zijn schuld bevrijdt moet dan ook jij dan zijn schuld vergeven, dat lijkt mij als haast onmogelijk.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Eén van de centrale geloofswaarheden van het

> christendom, is dat God ons onze zonden vergeeft.

> God doet dat omdat een ander, Jezus, de straf

> droeg, die wij anders hadden moeten dragen.

> ————————————————–

> ————————————————–

> —————————————-

> Daar is veel over te zeggen. Ik begin echte met me

> af te vragen: Vergeving okay …….. maar dán?

> NIETS van wat ooit gezegd of gedaan is kan nog

> ongedaan worden gemaakt. We kunnen de tijd nu

> eenmaal niet terug draaien. Zelfs God niet. Die

> kan de tijd hooguit even stil zetten zoals toen

> bij Ajalon. Maar terugdraaien - nee …..dat gaat

> niet.

>

> Wat betekent het voor het slachtoffer van mijn

> daad, dat God mij mijn daad vergeven heeft?

Vergeving wil niet zeggen dat iets niet is gebeurt maar dat er geen (verdiende) straf aan vast zit. Jezus is gestorven voor alle zonden en iedereen heeft gezondigd.

• perihelium

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Wordt er van christelijke slachtoffers verwacht

> dat zij ook dan hun dader vergeven ?

> Maar stel je kind wordt vermoord en de dader

> krijgt spijt,vraagt God om vergeving,God vergeeft

> het hem, voel zich door zijn schuld bevrijdt moet

> dan ook jij dan zijn schuld vergeven, dat lijkt

> mij als haast onmogelijk.

Dan heeft die dader nog spijt maar kan je vergeven als een dader geen spijt zou hebben omdat die eigenlijk niet weet wat die doet? Het is normaal om wraakgevoelens te krijgen en vergelding kan je voor jezelf verantwoorden. Gelukkig maar dat de wet ons tegen onszelf in bescherming neemt..

• Sietse 45

Jezus is een fabel zoals hij in de bijbel beschreven staatX(

• Gonnie

Tussen niet kunnen vergeven en wraakgevoelens en vergelding ligt nog wel een groot verschil.

Daar moet je zeker een man voor zijn om daar aan te denken. Dat kwam niet in mij op.:S

• Sietse 45

http://www.somvid.com/video/ueBYKHsXunI/Een-moraal-zonder-god-prof-Etienne-Vermeersch-UGent.html

• perihelium

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Tussen niet kunnen vergeven en wraakgevoelens en

> vergelding ligt nog wel een groot verschil.

> Daar moet je zeker een man voor zijn om daar aan

> te denken. Dat kwam niet in mij op.:S

Nou Gonnie, dan heb je vast een zacht karakter want er zijn wat dat betreft ook vrouwen met meer ballen dan de gemiddelde man..

• perihelium

Sytse Kees Schreef:

——————————————————-

> Jezus is een fabel zoals hij in de bijbel

> beschreven staatX(

In de Bijbel staat dat Jezus is gestorven voor onze en ook jou zonden en dat er alleen in Hem hoop is.

• Frederik D

Nee, je spreekt jezelf tegen. Jezus stierf niet voor alle zondaren maar alleen voor halleluja-christelijke zondaren.