Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een schitterende synthese

• Frederik D

Volgens de creationisten, of beter de jonge-aardecreationisten, schiep God 6.000 jaar geleden de hemel en aarde met alles drop en draan. Maar volgens de objectieve wetenschap ontstond de aarde 4.500.000.000 jaren geleden en ontstond het leven via de blinde evolutie.

Is er een compromis mogelijk? Ja, er is een mooie combinatie van die twee met elkaar in strijd zijnde theorieën mogelijk. En dat compromis is het volgende.

God schiep zesduizend jaar geleden binnen zes dagen de ganse rataplan. O, zul je zeggen, dat is geen compromis maar puur creationisme en dan nog wel creationisme van het slechtste soort. Maar wacht even. Ik ben nog niet klaar. God schiep niet alleen de hemel, de aarde, de plantjes, de diertjes, de mensjes en de dodelijke virusjes maar ook de jaarringen van de bomen, de fossielen, de fossiele brandstoffen en de rest van een miljarden jaren lange voorgeschiedenis. God schiep zes duizend jaar geleden een miljarden jaren lange voorgeschiedenis.

Een maf, mal idee? Nee, dat idee van een geschapen voorgeschiedenis is minder mallotig dan een creatie zonder voorgeschiedenis. En bovendien is dat idee niet in strijd met de wetenschap. Het idee valt weliswaar niet te bewijzen maar zeker niet te weerleggen tenzij je uiteraard de theorie dat God bestaat, weet te weerleggen.

De door mij voorgestelde synthese is niet door mijzelf verzonnen. In tegenstelling tot de creationisten ben ik geen groot verzinner. Maar ik ben wel een homo legens, een lezende mens. Ik las het idee bij de grote schrijver Borges en die had het weer van Philip H. Gosse.

Ik citeer van een internetsite:

————————-

Ten tijde van Charles Darwin schreef Philip H. Gosse het boek Omphalos, navel. Een van de vragen die hij stelde was of Adam een navel had. Als eerste mens heeft hij geen moeder en dus geen navelstreng gehad, maar zonder navel zou hij anders zijn dan andere mensen. Net zo’n vraag: Aan de jaarringen van bomen kan je zien hoe oud ze zijn. Hadden de bomen in het paradijs ook jaarringen? Gosse meende van wel: God heeft de bomen geschapen met jaarringen en Adam met een navel; God heeft de werkelijkheid geschapen met alle sporen van een langer verleden. De oplossing is logisch sluitend …

—————————

http://www.kennislink.nl/publicaties/creationisme-en-evolutie

En ik citeer verder:

———————

Het creationisme is een afwijzing van de wetenschap, en daarmee ook een afwijzing van Gods gaven, zowel de gaven van de menselijke nieuwsgierigheid en intelligentie als ook van de wereld met haar wetmatigheden en toevalligheden. Zo’n geloof wijst de schepping zoals wij die via de natuurwetenschappen hebben leren kennen, af.

————————–

Maar gelukkig is er voor de fanatieke gelovigen een mooi compromis: Gods creëerde het hele boeltje zesduizend jaar geleden maar compleet met een miljarden jaren oude voorgeschiedenis van Big Bang en evolutie.

Hopelijk omarmen de meer zinnige creationisten die schitterende synthese. In elk geval heb ik mijn best gedaan om hen te bevrijden van de fnuikende zielestrijd tussen objectieve wetenschap en het al te subjectieve naieve creationisme.

• theo

Nou vooruit, omdat jullie dit zo'n ontzettend boeiend onderwerp blijken te vinden.

God heeft het zo gemaakt dat dino's etc. in onze tijd worden gevonden om christenen te beproeven.

Wetenschappers kunnen wel beweren dat de gevonden restanten miljoenen jaren oud zijn maar dat is enkel en alleen door God zo “bedacht” dat de echte gelovigen stand zullen houden en dat op die manier de ware en de nepgelovigen onderscheiden kunnen worden.

Bovenstaande lijkt hilarisch maar het is werkelijk een opvatting vaan een aantal christenen.

Toen ik dit ooit zei tegen een theologiedocent keekdie alsoftie water zag branden, hij had het nog nooit gehoord en meende eventjes dat IK het zo meende maar van die gedachte heb ik hem snel afgeholpen.

theo

• Frederik D

Ja, God stopte fossielen in de aarde om christenen te beproeven. En zo zijn er meer fraaie theorieën. Zoals dat de man een rib (eentje maar? geen twee?) minder heeft dan de vrouw.

• samuel

Er is geen enkele wetenschappelijke theorie die een verklaring geeft voor het ontstaan van tijd, ruimte of materie. Omdat deze allemaal direct aan elkaar gerelateerd zijn, moet een aannemelijke verklaring voor het ontstaan van het een ook het ontstaan van de andere verklaren.a Naturalistische verklaringen blijven volledig in gebreke.

Nathan R. Wood, The Secret of the Universe, 10th edition (Grand Rapids: Eerdmans Publishing Co., 1936).

Warmte stroomt altijd van een warm gebied naar een koud gebied. Als het heelal bijna oneindig oud zou zijn, dan zou alles nagenoeg dezelfde temperatuur moeten hebben. Omdat de temperaturen sterk variëren is het heelal niet oneindig oud. Het heelal had een begin (en een begin impliceert een Schepper.)

“Dus als het heelal een begin had, dan mogen we veronderstellen dat het een schepper had.” Stephen W. Hawking, A Brief History of Time (New York: Bantam Books, 1988), blz. 140 – 141.

Wel eens nagedacht over de zondvloed?

• perihelium

In de Bijbel kunnen we lezen dat God een volwassen aarde en een volwassen mens schiep. Adam was geen baby, met of zonder navel en de aarde had bij aanvang een schijnbare leeftijd.

• Frederik D

De zondvloedgeologie doet het altijd heel goed op feesten en partijen, evenals de complottheorieën. Zeer vermakelijk.

Maar waarom accepteer je niet de schitterende synthese van Gosse? Of is jouw God niet in staat om een voorgeschiedenis te scheppen?

• Frederik D

Het begint je te dagen? Dus God schiep ook Adams voorgeschiedenis? Zijn ouders, grootouders et ceteri?

Als een begrip als “zonsondergang” en het bijbelse platte-aardeverhaal symbolisch zijn, waarom zou het scheppingsverhaal dan niet symbolisch kunnen zijn? Een verhaal dat op de één of andere manier God alles bestiert en in stand houdt?

En zijn vleermuizen vogels?