In Jezus' naam schelden op het web kan de bedoeling toch niet zijn

Kerken die zich druk maken over verruwing en verharding van onze samenleving zouden de hand in eigen boezem kunnen steken, want het kerkvolk kan er soms ook wat van. Op kerkelijke websites laait het vuur niet zelden hoog op. Je zou verwachten dat commentaren en meningen op het web van mensen die zich afficheren als christen vol mededogen en ontferming zijn maar niets is minder waar. De digitale inquisitie neemt geen blad voor de mond.

Ook remonstranten krijgen ervan langs. Ik ben me ervan bewust dat we als remonstranten staan voor een kerkelijk minderheidsstandpunt als het gaat om thema’s als avondmaal (iedereen is welkom), homoseksualiteit (ook homo-doen deugt) of kerkelijk lidmaatschap (niet alleen via doop maar ook via het web heten we je welkom). Maar de reacties op deze standpunten liegen er niet om.

Oude, afgeschreven en bovenal ongelovige lieden zijn die remonstranten volgens sommigen. Zo meldt ene Gardiaan zich op IKON Kerknieuws regelmatig als de remonstranten met een nieuwtje komen. In eigentijds internetproza wordt er, grammaticaal niet geheel foutloos, soep gekookt van remonstranten:

“Remonstrantse Broederschap is geen kerk maar een vereniging die zich broederschap noemen. Een gezelschap van oude dames en heren in goede doen met naambordje op de bank en plaats die ze gehuurd hebben in het clubgebouw waar ze Jezus een goed mens vinden die een voorbeeld is. Van Jezus Christus de Lijdende Knecht des Heren hebben ze een broertje dood. Hen die echt het eeuwige leven zoeken kunnen beter niet lid worden van deze club.”

'Verbeter de wereld, begin bij jezelf', leerde ik van mijn grootouders. Zou hier geen schone taak liggen voor kerken? Kerkmensen mogen heus van mening verschillen maar zou er niet een internetcode kunnen komen voor kerkelijke (nieuws)sites? Zodat er argumenten klinken en kerkelijke groepen elkaar niet op z’n middeleeuws verketteren en beschimpen?

Of moeten we het zo laten? Is de openheid van het internet een gegeven waar we niet achter terug kunnen? Toont het web ook de eeuwenoude krochten van de gelovige ziel? Ik ben er nog niet uit. Maar ik zou wel eens willen weten hoe anderen hierover denken. Laat je reactie hier gerust achter op protestant.nl

En als je nu toch de behoefte voelt om een scheldcanonade in te zetten, zou ik zeggen: Neem zoals je vroeger deed papier en pen. Schrijf het van je af en als je er morgen nog achter staat en het je een postzegel waard is en een wandeling naar de brievenbus, stuur me dan vooral een old school briefje met naam en toenaam. Dan neem ik zeker de moeite om te reageren!

ds Tom Mikkers - algemeen secretaris Remonstrantse Broederschap - voor Protestant.nl

Bron: www.protestant.nl dd. 8 sept. 2010

http://www.zinprofiel.nl/In-Jezus-naam-schelden-op-het-web-kan-de-bedoeling-toch-niet-zijn/zinweb–ezine-8607—lIntNavId=40