Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een brandende kwestie

• Frederik D

Volgens Daan en volgens het WTG is het NT polytheïstsch. God en Jezus zijn niet één en dezelfde persoon maar zij zijn twee verschillende personages zodat er dus sprake is van polytheïsme.

Volgens anderen hier is het NT monotheïstisch. God en Jezus zijn één en niet twee. Maar hoe kan Jezus, dus God, dan tot zichzelf zeggen “Mijn God, waarom heb je mij verlaten, mijn ik, waarom heb ik mezelf verlaten?”?

Wellicht kan Daan in deze draad haar keur van bijbelteksten plaatsen die aantonen of lijken aan te tonen dat God de Vader en zijn Zoon twee verschillende goden zijn en niet één en dezelfde god.

• perihelium

In Matteüs 27:46 gaat Psalm 22:2 in vervulling en voor een duidelijk beeld zie Galaten 3:13 en Hebreeën 5:7

• Frederik D

Plaats de teksten en leg ze uit. Nu heeft niemand iets aan jouw bericht.

• perihelium

Matteüs 27:46

Aan het einde daarvan, in het negende uur, gaf Jezus een schreeuw en riep luid: ‘Eli, Eli, lema sabachtani?’ Dat wil zeggen: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’

Psalmen 22:2

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

Galaten 3:13

Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’

Hebreeën 5:7

Christus heeft tijdens zijn leven op aarde onder tranen en met luide stem gesmeekt en gebeden tot hem die hem kon redden van de dood, en werd verhoord vanwege zijn diep ontzag voor God.

• theo

Brandend?

Dit is toch al zo'n drieduizend keer langsgekomen?

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Volgens Daan en volgens het WTG is het NT

> polytheïstsch. God en Jezus zijn niet één en

> dezelfde persoon maar zij zijn twee verschillende

> personages zodat er dus sprake is van

> polytheïsme.

>

Volgens WTG is Jezus niet God en is er dus geen sprake van enig polytheistische vizie.

> Volgens anderen hier is het NT monotheïstisch.

> God en Jezus zijn één en niet twee. Maar hoe kan

> Jezus, dus God, dan tot zichzelf zeggen "Mijn God,

> waarom heb je mij verlaten, mijn ik, waarom heb ik

> mezelf verlaten?"?

Het problem van de direenheid is door “”de kerk“” verwoord met een theologische “oplossing” - God laat zich in drie gedaanten ( of gedaantes?) zien.

Jezus alleen als mens doet Hem tekort en alleen als God kan ook niet.

Die constructie van “'de kerk” DAAR is nog wel een boom over op te zetten.

>

> Wellicht kan Daan in deze draad haar keur van

> bijbelteksten plaatsen die aantonen of lijken aan

> te tonen dat God de Vader en zijn Zoon twee

> verschillende goden zijn en niet één en dezelfde

> god.

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Brandend?

>

> Dit is toch al zo'n drieduizend keer

> langsgekomen?

>

> Frederik D Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Volgens Daan en volgens het WTG is het NT

> > polytheïstsch. God en Jezus zijn niet één en

> > dezelfde persoon maar zij zijn twee

> verschillende

> > personages zodat er dus sprake is van

> > polytheïsme.

> >

> Volgens WTG is Jezus niet God en is er dus geen

> sprake van enig polytheistische vizie.

>

>

> > Volgens anderen hier is het NT monotheïstisch.

> > God en Jezus zijn één en niet twee. Maar hoe

> kan

> > Jezus, dus God, dan tot zichzelf zeggen "Mijn

> God,

> > waarom heb je mij verlaten, mijn ik, waarom heb

> ik

> > mezelf verlaten?"?

>

> Het problem van de direenheid is door “”de kerk“”

> verwoord met een theologische “oplossing” - God

> laat zich in drie gedaanten ( of gedaantes?)

> zien.

>

> Jezus alleen als mens doet Hem tekort en alleen

> als God kan ook niet.

>

> Die constructie van “'de kerk” DAAR is nog wel een

> boom over op te zetten.

Waarom begin jij daar dan geen topic over?

Dan kan jij ons gelijk even uitleggen wat het verschil is tussen een God met een hoofdletter en een god zonder hoofdletter.

Boaz.

>

>

> >

> > Wellicht kan Daan in deze draad haar keur van

> > bijbelteksten plaatsen die aantonen of lijken

> aan

> > te tonen dat God de Vader en zijn Zoon twee

> > verschillende goden zijn en niet één en

> dezelfde

> > god.

• Frederik D

Ja, daarover valt nog een boom op te zetten.

Volgens mij zie je in het NT Jezus langzaam vergoddelijken. In de zogeheten synoptische evangeliën is ie nog niet zo goddelijk. Bij Paulus is de vergoddelijking al veel groter.

Maar het blijft wringen. Zowel de polytheïstische oplossing als de monotheïstische oplossing voldoet niet.

• Frederik D

God met een hoofdletter is een naam en wel de naam van de christelijke god. Net zoals je Allah met een hoofdletter schrijft, schrijf je God met een hoofdletter als het gaat om de naam van de christelijk god (nu kleine letter).

Volgens het WTG dus is Jezus wel een god maar geen God. Vergelijk: volgens mij is Boaz wel een christen maar geen Christus.

Als het moet, schrijf ik God met een hoofdletter, niet uit eerbied voor God of zoiets raars maar gewoon uit respect voor mijn eigen Nederlandse taal, die mijn vroede voorvaderen hebben ontworsteld uit de wurgende klauwen van de sadistische Spanjolen, onze vrouwen verkrachtende Fransozen, de mesjogge moffen en bovenal de Friezen, die uit pure frustratie een eigen taoltsie (taaltje) hebben verzonnen, de mohammedanen die hier al drie generaties wonen maar nog steeds geen fatsoenlijk Nederlands kennen, en bovenal onze eigen overheid, die wel schreeuwt dat de immigranten Nederlands moeten spreken maar zelf Engels brabbelt en propageert. Own language first, c'est le motto de notre gouvernement, ach so.

• Richard II

Het christendom is een zeer polytheïstische godsdienst.

Je hebt God, Jezus, Satan, de Heilige Geest en als halfgod Maria.

Dat is dus viereneenhalf.

Gemakshalve neem ik dan nog aan dat God en Jahweh dezelfde zijn.

Daarnaast maakt de bijbel gewag van vele andere goden en godinnen, zoals Baäl, Asjëra en nog een reeks andere.

Nergens staat dat die niet bestaan, alleen dat ze om onduidelijke redenen niet vereerd heten te mogen worden.

Omdat veel Israëlieten God geen aantrekkelijke of interessante god vinden, vereren ze die andere goden.

In de bijbel worden de goden van Kanaän afgedaan als van steen en hout, maar God is niet meer dan een lege hap lucht in de tempel. Nog minderwaardiger dus dan goden van steen en hout.

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ja, daarover valt nog een boom op te zetten.

>

> Volgens mij zie je in het NT Jezus langzaam

> vergoddelijken. In de zogeheten synoptische

> evangeliën is ie nog niet zo goddelijk. Bij

> Paulus is de vergoddelijking al veel groter.

Dat is dan wel vreemd want de brieven schijnen jonger te zijn dan de synoptische evangelien.

> Maar het blijft wringen. Zowel de polytheïstische

> oplossing als de monotheïstische oplossing

> voldoet niet.

Mjoh, eeuwenlang hebben ze beide wel degelijk voldaan en tot nu toe voldoen ze nog voor masas theologen en miljoenen gelovigen.

theo