Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Paus linkt ongelovigen aan nazi's

• Boris

EDINBURGH - Paus Benedictus XVI heeft tijdens zijn bezoek aan het Verenigd Koninkrijk atheïsme gelinkt aan nazisme. In zijn speech in Edinburgh waarschuwde de heilige vader dat “het uitsluiten van God en van godsdienst en de daaraan verbonden deugden” tot vreselijk dingen leiden.

Als voorbeeld gaf hij de nazi's en omschreef hij Adolf Hitler als de verpersoonlijking van “atheistic evil”. De paus waarschuwde in zijn speech dat Groot-Brittannië ten prooi dreigt te vallen aan wat hij “agressieve vormen van secularisme” noemde.

Om het gevaar te verduidelijken haalde de paus het voorbeeld aan van de nazi's, “tegen wie de Britten zo moedig vochten” en “wier tirannie als doel had god uit de samenleving te bannen en onze sympathie ten opzichte van velen, in het bijzonder de joden, te onderdrukken.”

De uitspraken hebben opnieuw voor ophef gezorgd. “Ons secularisme en ons, respect voor de vrije wil is niet iets om te bekritiseren, maar om te bejubelen”, zei Terry Sanderson, voorzitter van de National Secular Society. Anderen waren minder subtiel: “Het is niet aan een man die miljoenen doden in Afrika op zijn geweten heeft door zijn standpunt ten opzichte van condooms en die homoseksualiteit als een afwijking beschouwt om ons de les te komen lezen over wat we moeten geloven”.

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/512840/2010/09/17/Paus-linkt-ongelovigen-aan-nazi-s.dhtml

• Douce.

Volgens mij begint die boef achteruit te lopen.

Hoe zou hij al de kindermisbruikers noemen in zijn eigen “kerkje”??????

Tjonge jonge, moet toch niet idioter worden met dit machtswellustige instituut dat RK heet.

Douce

• LeSage

Ik klink misschien als een advokaat van de duivel, maar ik wil tochj een positieve opmerking maken over de gedachte dat het uitsluiten van God en van godsdienst en de daaraan verbonden deugden tot vreselijke dingen kunnen leiden. Terecht noemt hij het nazisme als een voorbeeld daarvan, ofschoon ik me afvraag of het nazisme er nu bewust op uit was God te demoniseren.

Dan rijst echter de vraag wat het is, dat zorgt dat met godsdienst ook allerlei andere deugden verdwijnen.

Het lijkt erop alsof wij (uitgezonderd natuurlijk weer een enkeling die vindt dat ik voor mezelf moet spreken) godsdienst onbewust associeren met dwang, een afgedwongen gedragspatroon, en ongewenste verplichtingen. Alleen op die manier valt te verklaren waarom het afscheid nemen van religie voor zowel individuen als hele stammen en volken, leidt tot dramatische uitspattingen.

Toch iets voor de missionarissen op dit prikbord om eens over na te denken.

• Gonnie

Denk jij La Sage dat het geloof in God en mede daardoor bang om na dit leven je moeten verantwoorden voor al je daden die je in je leven gedaan hebt, de mensen niet zullen moorden, en dat ongelovigen daardoor zonder enig gewetensbezwaar wel daar toe in staat zijn.?

• LeSage

Zo zwartwit ligt dat nou ook weer niet, Gonnie. Ook gelovigen kunnen vol overgave aan het moorden slaan. Maar in zijn algemeenheid legt religie een soort van waarden en normen op.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ongelovigen geen waarden en normen hebben.

• Allen

En dat zegt iemand die decennialang kindermisbruik onder de mat wil vegen?, iemand die ten koste van de ontelbare slachtoffers de naam van die kerk zogenaamd rein wil houden?

STELLETJE VUILE SMEERLAPPEN!!!

Allen:)

• Richard II

Veel nazi's waren katholiek en ook hebben zij zich voor de jodenvervolging uitgebreid laten inspireren door het antisemitisme van Luther.

Katholiek geloof, of christelijk geloof in het algemeen is net als nazisme en communisme een totalitair systeem. Zulke systemen eisen onderwerping van hun onderdanen en koesteren een gedachtenpolitie om het denken van hun mensen, en ook van mensen die er niet bij horen, te controleren. Papa Ratzi is dus de pot aan het verwijten dat hij zwart (bruin) ziet

.

• Frederik D

De daders van de aanslagen op de Twin Towers en het Pentagon waren zeer religieus. Religieuze normen en waarden kunnen dus tot moord en doodslag leiden.

• LeSage

Klopt. Ook RK-ordes als Jezuieten en Dominicanen zijn zeer religieus. Maar je wilt niet weten wat er allemaal mis is gegaan.

Dat neemt echter niet weg dat religieuze systemen toch een zeker waarden- en normenstelsel hebben.

• Frederik D

Ook het communisme en het nazisme hadden normen en waarden.