Het bezoek van Josef Ratzinger aan Londen, waar Zijne Schijnheiligheid weer fraaie woorden sprak over de pedofiliekwestie, deed me denken aan een artikeltje uit de Huffington Post met de onjuiste titel Italy Grapples With Priest Sex Abuse.
Italië worstelt daar namelijk helemaal niet mee; het verhaal dat nu al een jaar oud is, verscheen in geen enkele krant. En de baas van de katholieke kerk kan nog zo vaak zeggen dat kerken veilige plaatsen moeten zijn voor kinderen; totdat kranten en televisie in dit land het aandurven om over deze zaken te publiceren, is hij een leugenaar. Hij zegt dit soort dingen namelijk alleen in landen waar de verontwaardiging over de problemen verontrustende vormen aanneemt.
In landen waar niemand van enig kwaad weet, blijft alles zoals het was. Zeker wordt er in Italië gepubliceerd over de pedofilieschandalen en de protesten in andere landen, maar dat is allemaal het buitenland, met buitenlandse priesters en bisschoppen; niemand ligt er wakker van. Een schandaal in Italië zelf zou echter verstrekkende gevolgen hebben. Het sociale leven in dit land draait nog altijd om de kerk. Zo gaan bijvoorbeeld tienduizenden kinderen elk weekeinde naar hun katholieke scoutingvereniging. Naast de kerk of achter de kerk maar in ieder geval onder toeziend oog van de priester.
Maar op de een of andere manier heeft de Rattenzinger van Hamelen een stevige vinger in de Italiaanse perspap. Hoe dat kan, weet ik niet; als ik een extreemlinkse krant als Il Manifesto of L’Unità zou leiden, zou ik het artikel uit de Huffington Post – nota bene op basis van een berichtje van ANSA, de Italiaanse ANP – op de voorpagina gezet hebben. Dat de staat invloed op de pers heeft, dat weten we. Het lijkt er dus op dat de kerk door diezelfde staat in bescherming wordt genomen. Dat gaat in één moeite door.
Priesters die worstelen met zondige gedachten, moeten gewoon overplaatsing aanvragen naar Italië. Elk weekeinde komen zorgeloze ouders hun lieve kleine kindertjes bij je afleveren. En de staat? Die staat achter jou en niet achter de burger. Zo gaat dat in een echt katholiek land.
http://www.lucaswashier.nl/?p=18246#more-18246