“Uw Koninkrijk kome” (NBG51) of “laat uw koninkrijk komen” (NBV) uit het “Onze Vader”, duidt erop dat het ‘Koninkrijk van God’ nog niet gekomen is.
Het ‘Koninkrijk van God’ heerst nog niet over deze wereld. Wanneer het ‘Koninkrijk van God’ over deze wereld zou heersen zouden er geen pijn, geen dood, geen ziekte, geen lijden, geen scheiding, geen oorlog en geen tranen meer zijn.
Welk rijk heerst er dan nu wel? Het koninkrijk van de duisternis van de satan, die het overwicht heeft gekregen door de zondeval.
Dus als er nog eens vragen zijn “waarom God al die ellende toestaat” kunnen we zeggen: dat God dit niet toestaat, dat er maatregelen getroffen worden om dat koninkrijk van satan ten onder te laten gaan. Alle ongerechtigheden zullen in het Licht van God openbaar worden.
Allereerst is God Yahweh Zelf in de vorm van Jezus Christus naar deze wereld gekomen om de relatie tussen Hem en de mensen te herstellen. De relatie die kapot was gegaan door de besmetting met het kwaad in de vorm van opstand tegenover God.
Daardoor zijn wij schuldig tegenover God. Christus Jezus heeft deze schuld op zich genomen en afbetaald voor ieder die dat wil.
Wat ik wil zeggen met deze topic is: christenen zijn eigenlijk een groep die tegen de gevestigde orde ingaan of ook wel pioniers die vooruit geschoven worden om de stand op te nemen en alvast te werken aan het Koninkrijk van Yahweh.
Dat heeft natuurlijk allerlei gevolgen voor de christenen; enerzijds zullen ze niet met open armen en vriendelijk ontvangen worden, anderzijds moeten ze zorgen dat er geen vermenging komt met het schijnsel van satan.
Dat is niet altijd makkelijk en daarom plaats ik dit, om mijn broeders en zusters te bemoedigen en te herinneren aan het Koninkrijk van God, dat komen zal.
Ik bid jullie God's nabijheid en zegen toe,
Ellen