Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

handelen en geloven hoe zat het ook alweer?

• LeSage

Wie brengt onderstaande teksten met elkaar in harmonie?

Romeinen 10

9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Matth 7

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

• samuel

Matteus 21

De gelijkenis van de twee zonen

28 Wat dunkt u? Iemand had twee kinderen. Hij ging naar de eerste en zeide: Kind, ga en werk vandaag in de wijngaard. 29 En hij antwoordde en zeide: Ja, heer, maar hij ging niet. 30 Hij ging naar de tweede en sprak evenzo. En deze antwoordde en zeide: Ik wil niet, maar later kreeg hij berouw en ging toch. 31 Wie van de twee heeft de wil van zijn vader gedaan? Zij zeiden: De laatste. Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, de tollenaars en de hoeren gaan u voor in het Koninkrijk Gods. 32 Want Johannes heeft u de weg der gerechtigheid gewezen en gij hebt hem niet geloofd. De tollenaars en de hoeren echter hebben hem geloofd, doch hoewel gij dat zaagt, hebt gij later geen berouw gekregen en ook in hem geloofd

• LeSage

Mee eens.

Zou Paulus dit verhaal ook gekend hebben?

• Ellen-Josee

De beide teksten gaan over het aanroepen van de Heer.

De tekst uit Mattheus gaat over mensen die zich beroepen op de goede werken die zij hebben gedaan, om het Koninkrijk der hemelen in te gaan.

Dat is iets heel anders dan de tekst uit Romeinen 10, deze gaat over redding door geloof en belijdenis. Bovendien staat daar ook nog dat degene die de Heer bij Zijn NAAM aangeroept, gered zal worden.

Ellen

• samuel

Handelingen 26

12 En toen ik onder die omstandigheden naar Damascus reisde met volmacht en opdracht der overpriesters, 13 zag ik, o koning, midden op de dag onderweg een licht, schitterender dan de glans der zon, van de hemel mij en hen, die met mij reisden, omstralen; 14 en toen wij allen ter aarde vielen, hoorde ik een stem tot mij spreken in de Hebreeuwse taal: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? Het valt u zwaar tegen de prikkels achteruit te slaan. 15 En ik zeide: Wie zijt Gij, Here? En de Here zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. 16 Maar richt u op en sta op uw voeten; want hiertoe ben Ik u verschenen om u aan te wijzen als dienaar en getuige daarvan, dat gij Mij gezien hebt en dat Ik aan u verschijnen zal, 17 u verkiezende uit dit volk en de heidenen, waarheen Ik u zend, 18 om hun ogen te openen ter bekering uit de duisternis tot het licht en van de macht van de satan tot God, opdat zij vergeving van zonden en een erfdeel onder de geheiligden zouden ontvangen door het geloof in Mij.

19 Daarom, koning Agrippa, ben ik dat hemelse gezicht niet ongehoorzaam geweest, 20 maar ik heb eerst hun, die te Damascus waren, en te Jeruzalem en in het gehele Joodse land en de heidenen verkondigd, dat zij met berouw zich zouden bekeren tot God en werken doen, met hun berouw in overeenstemming.

• LeSage

Okay - dat is eruit.

maar nu het antwoord op mijn vraag?

• LeSage

En daarvan zegt Jezus dus dat een flink aantal van hen zal worden afgewezen, “wetsverkrachters” als zij zijn.

Je wordt dus bepaald NIET gered als je denkt daartoe de naam van de Heer aan te kunnen roepen.

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Wie brengt onderstaande teksten met elkaar in

> harmonie?

>

> Romeinen 10

> 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw

> hart gelooft dat God hem uit de dood heeft

> opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart

> gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als

> uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de

> Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet

> bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid

> tussen Joden en andere volken, want ze hebben

> allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven

> aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat:

> ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal

> worden gered.’

Wat bedoelt de schrijver met gered denk/vind jij?

> Matth 7

> 21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij

> zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan,

> alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse

> Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij

> zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam

> geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen

> uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen

> verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun

> rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend.

> Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Wat bedoelt Jezus ( of zo je wilt de bijbelschrijver)met het koninkrijk van de hemel denk/vind jij?

Misschien word het antwoord op je vraag wel iets gemakkelijker als daar enige duidelijkheid over zou zijn?

Of werpt het meer vragen op ?

theo

• samuel

Staat er lees de laatste regels, daaruit kan je eruit halen dat Paulus wist waar Jezus het over had.

• samuel

Hoe zie jij deze tekst als je hem naar deze tijd en naar onze huidige kerkleiders (of gemeente leiders of theologen) zou vertalen Le Sage?

Rede tegen de schriftgeleerden en Farizeeën

Matteus 23

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, 2 zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. 3 Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet. 4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren. 5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot, 6 zij houden van de eerste plaats bij de maaltijden en van de erezetels in de synagogen, 7 en van de begroetingen op de markten en om door de mensen rabbi genoemd te worden.