Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geloof <=> Religie: Galaten 3:1-14

• perihelium

Amsterdam50 – 26 September 2010, vertaald uit het Engels

Vandaag gaan we door met onze studie van het boek Galaten en onderzoeken we een stukje tekst die wanhopig aandoet (hoofdstuk 3:1-14), uit een brief vol van vertwijfeling!

In de eerste vier verzen van hoofdstuk 3 laat Paulus veel emoties zien. Er was verwarring wanneer er eenvoudige, gezegende duidelijkheid had moeten zijn: “De betekenis van de dood van Jezus Christus was zo helder alsof je een foto hebt gezien van zijn dood aan het kruis.”

Paulus komt naar de Galaten met een simpele en centrale vraag—in vers 2—die we ons vandaag de dag nog moeten afvragen. “Hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren naar de boodschap over Christus en te geloven?”

Denk terug aan je eerste momenten in het geloof, toen het hele Jezus gebeuren duidelijk begon te worden voor je…

Het Christelijke geloof begint met een persoonlijke ontmoeting met Jezus. Deze ontmoeting met Jezus is je referentiepunt voor al het leven en geloof… Als we dat vergeten gaan de zaken fout… We kunnen dan serieus ontsporen (zoals de Galaten).

Wat gebeurde er nu eigenlijk met de Galaten? Hoe vergaten ze deze toch belangrijke zaken? Ze veranderden hun geloof in religie. Het is een taalkundige en gekunstelde onderscheiding—maar ik zie het als een fundamenteel verschil tussen geloof en religie.

Geloof is bewust vertrouwen in een persoon of ding; geloof dat niet is gebaseerd op bewijs (zie Hebreeën 11:1). Het woord “geloof” komt 422 keer voor in de Bijbel.

Religie is een groepering van geloven over de oorzaak, de natuur en het doel van het universum, wat vaak samengaat met aanbidding en rituelen en het bevat vaak een morele gedragscode die de menselijke aangelegenheden regeert… Het is een groepering van tradities die om een geloof heen gebouwd kunnen worden. Het woord religie komt 6 keer voor in de Bijbel (meestal met een negatieve bijbetekenis).

Het zou raar van ons zijn om rechtlijnig en wettisch te worden over mensen die het woord “religieus” gebruiken om ons te beschrijven…

Maar dit verschil tussen geloof en religie schijnt het onderscheid te zijn waar Paulus op doelt in deze brief aan de Galaten.

Mensen hebben altijd al geprobeerd om het geloof in de HEER om te zetten in religie… Omdat het makkelijker is, meer controleerbaar en voorspelbaarder. We houden ervan om te voelen dat we zelf de hand hebben in onze eigen moraliteit. Het Judaisme uit de eerste eeuw stond erom bekend.

Het was van belang voor de Galaten om te weten dat ze onderdeel waren van een groter geheel… Maar de geschiedenis hoort het geloof te versterken, niet religie (Galaten 3:6-10).

Het was goed dat de Joden en de eerste Christenen hun geloof wilde modelleren aan die van Abraham! Hij is een schitterend voorbeeld van de overwinning van geloof op religie. Maar het slaat nergens op dat de Joden en Judeeers in Galatie Abrahams voorbeeld omzetten in een hele groep van religieuze verplichtingen…

Het is waar dat de afstammelingen van Abraham uiteindelijk zich vormde tot de Joden… Maar het was niet hun etniciteit wat ze belangrijk maakte! In de Bijbel staat expliciet dat God Abraham vertelde dat alle naties door hem gezegend zouden worden.

Het is waar dat Abraham de eerste was die de besnijdenis invoerde… Maar besnijdenis was niet een voorwaarde voor Gods zegening op Abrahams leven! De Bijbel laat zien dat de besnijdenis pas minstens 13 jaar later werd ingevoerd nadat God zijn eerste testament maakte met Abraham, gebaseerd op geloof.

Het is waar dat Abraham de HEER aanbidde met offers en gaven en dat hij de grondlegger was voor de Joodse religie dat het raamwerk werd voor de Joden uit de eerste eeuw… Maar het was eeuwen later toen Mozes de Wet werd gegeven. De offers en gaven waren een uiterlijke expressie van Abrahams geloof—niet noodzakelijke wijs religieuze voorwaarden voor Gods aanvaarding.

Het belangrijke van Abraham was zijn geloof! “’Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend. ’ De echte kinderen van Abraham zijn dus zij met geloof in de God van de Bijbel.”

Eenieder die in Christus gelooft deelt in dezelfde zegen die Abraham kreeg voor zijn geloof. Maar deze geloofservaring laat zich niet vangen in een systeem, categorie of code. Het is als liefde. Je kan de meest romantische handelingen verrichten, maar als je het hart erachter verliest heb je het punt gemist.

*

Laten we verder lezen in Galaten 3:10-12…

Deze weg van geloof is nogal verschillend dan het pad van de wet (Galaten 3:10-12).

Je weet het verschil als je het ooit hebt ervaren! Ik weet het verschil omdat ik ben opgegroeid als doopsgezinde. Doopsgezinden in Amerika staan bekend als de meest rechtlijnige Christenen in de wereld—“rechtlijnig” wil dan zeggen dat ze de zaken niet mooier maken dan ze zijn en dat ze de meest fundamentele waarheden van het Christelijke geloof niet vergeten.

Ik denk nog steeds dat doopsgezinden over het algemeen een goede theologie hebben. Maar doopsgezinden staan vandaag de dag bekend voor hun religie (een harde lijn ten opzichte van het drinken van alcohol, dansen, kaartspelen, enz.). Pas toen ik afstand kon nemen van deze opvoeding kreeg ik in het eerste jaar op de universiteit een persoonlijke openbaring van Jezus en begon ik te begrijpen waar het in het geloof echt om gaat.

Dit is waar het allemaal om gaat: Geloof in het offer van Jezus, zodat we kunnen leven in de kracht van de heilige Geest (Galaten 3:13-14).

Ieder van ons moet steeds weer teruggaan naar de vraag van Galaten 3:2, en we moeten ons het voor de hand liggende antwoord blijven herinneren. Het gaat allemaal om geloof!

Als kerk moeten we onszelf ook voor blijven houden dat het allemaal gaat om nieuwe beginpunten. Het zit zelfs in onze naam! 50 is het nummer van een nieuw begin (wat ons herinnert aan het jubeljaar in het Oude Testament en Pinksteren in het Nieuwe Testament). Maar we hebben geloof nodig als we ooit deze identiteit omarmen.

Als we religie meer waarde geven dan geloof dan kunnen we problemen verwachten. Galaten 3:1-14 is een bruikbare steun om dat pad niet te gaan.

Vergeet de centrale vraag niet uit vers 2: “Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven?” Kies je antwoord en leef ermee in overeenstemming.

• theo

Als ik het goed begrijp gaat het om het juiste geloof?

theo

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Als ik het goed begrijp gaat het om het juiste

> geloof?

>

> theo

Juist! Dat klinkt misschien als een vloek voor je, maar in de Bijbel staat ook van Wie dat juiste geloof komt.

• theo

De ouders en eventuele broers en zussen en andere famileleden en vrienden van vroeger tijden , ten tijde van de doopsgezinde periode van de voorganger zijn/ gaan allemaal naar de hel?

theo

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> De ouders en eventuele broers en zussen en andere

> famileleden en vrienden van vroeger tijden , ten

> tijde van de doopsgezinde periode van de

> voorganger zijn/ gaan allemaal naar de hel?

>

> theo

Waar maak je dat uit op?

• theo

Vanwege het nietjuistegeloof van de doopsgezinden volgens de voorganger.

theo

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Vanwege het nietjuistegeloof van de doopsgezinden

> volgens de voorganger.

>

> theo

Dan heb je het dus niet goed gelezen.

• theo

Mijn fout dan dus.

theo

• perihelium

Ja, er staat toch echt dat Eric nog steeds denkt dat doopsgezinden over het algemeen een goede theologie hebben.

Nu ga ik er vandoor om de preek nog aan te horen. De mazzel!

• M*j*r**

Steven Schreef:

——————————————————-

> Als we religie meer waarde geven dan geloof dan

> kunnen we problemen verwachten. Galaten 3:1-14 is

> een bruikbare steun om dat pad niet te gaan.

Waar uit Galaten blijkt dat dan , dat men meer waarde aan religie geeft? Ik kan dat nergens ontdekken. En al zeker niet als je de definitie van religie neemt:

Definities van religie (Wikipedia)

Het begrip religie is moeilijk, zo niet onmogelijk te definiëren. Vele tientallen definities zijn geopperd, maar geen enkele definitie wordt universeel geaccepteerd. Iedereen heeft echter een idee van wat met religie bedoeld wordt. Wanneer men willekeurige mensen vraagt om een definitie van religie te geven dan krijgt men bijvoorbeeld de volgende antwoorden:

Het geloven in een god

Naar de kerk gaan en bidden

Een manier om met de onzekerheid van het bestaan om te gaan

Het geloof in geestelijke wezens (Tylor)

Priesters, bijbels, kerken etcetera

Goed zijn voor anderen

Een manier van leven

Opium van het volk (Karl Marx)

Een illusie (Sigmund Freud)

Het is iets zoals christendom, islam enzovoorts

Het is de diepste behoefte van de mens…

In de theologie, sociologie, filosofie en psychologie zijn vele definities bedacht. Deze definities en beschrijvingen kunnen worden onderverdeeld in verschillende groepen.

Kortom: wat kan ik met deze preek? Wat heeft het voor zin om geloof versus religie te stellen?

Gr. Majorie