Omdat niemand van de letterlijkbijbelgelovigen een reactie gaf:
En ik hoop dat ik het goed weer kan geven wat ik bedoel.
Een uitspraak van rabbijn Soetendorp ( inderdaad een joods gelovige !!) : Als je niet verder komt dan het letterlijk lezen/interpreteren van de bijbel dan mis je veel, dan mis je de essentie van de bijbel.
Zijdelings: Uitspraak van mij n.a.v. bepaalde opvattingen: Sectes hebben meer leden onder intelectuelen dan onder laaggeschoolden.
——————————–
Adam en Eva: Je bent er wel achter gekomen dat het letterlijk geloven van het bijbelse scheppingsverhaal wringt aan alle kanten.
Nou kun je natuurlijk als nietgelovige denken/zeggen/schrijven dat door het symbolisch te beschouwen je dus de bijbel niet serieus neemt, dat beweren veel gelovigen ook …maar…
Als jij een mooi meisje aan de haak hebt geslagen weet een ieder wat je daarmee bedoelt en iedereen weet ook dat je niet een haak hebt gekocht en een stuk touw om dat meisje letterlijk aan een haak te slaan en je hebt haar willen versieren omdat ze het mooiste meisje van de hele wereld is maar iedereen weet dat je daar geen slingers en bloemen voor hebt gekocht en dat ze echt niet miss wereld was maar voor jou was en is ze wel het mooiste meisje.
Volgende episode: Twee mensen hebben elkaar lief, gaan trouwen en maken een nummertje ( een nummertje???..jawel maar je weet wat ik bedoel !!!) en mevrouw krijgt n.a.v . het nummertje een kindje.
Krijgt??
Nou nee, weeeen en veel pijn vallen haar ten deel.
Dan moet er een geboorte kaartje komen van gelovige ouders : Wij hebben uit Gods hand ontvangen– Ons toevertouwd door God– of teksten van dezelfde strekking.
Is dat kindje nou het resultaat van een bilogische daad of heeft God ons een kindje gegeven??
Allemaal symboliek.
Adam en Eva; Als een gelovige konsekwent is ( en dat istie natuurlijk) … ik mishandel jou omdat je b.v. homo bent of omdat ik teveel heb gezopen of om wat voor duistere reden dan ook en ik moet voor de rechter verschijnen en zeer terecht in onze samenleving:
Mijn verweer: Meneer/mevrouw de rechter(es) : Tsja , ik kan daar natuurlijk niks aan doen omdat Eva ooit lang geleden een verkeerde vrucht heeft gegeten, ZIJ is de schuld van alles en ZIJ heeft de zonde in de wereld gebracht dus mij treft geen enkele schuld noch blaam.
Daar is door de rechter NOCH door de beste en duurste advocaat ter wereld natuurlijk geen speld tussen te krijgen ( alweer zo'n prachtige symbolische uitspraak die nergens op slaat maar die iedereen begrijpt.)
En nou komt mijn punt: Wij zijn allen door God geschapen mensen ( ondanks het nummertje tussen twee geliefden) ..wat geen gelovige kan en zal ontkennen en WIJ hebben allen de keus om van verkeerde vruchten te eten.
Roken, stelen, roddelen, zelfverheffing, moorden, verkrachten, liegen, allemaal verkeerde vruchten en “”plotseling“” is het niet meer de schuld van Adam en Eva maar onze eigen schuld ( lees zonde) ( lees je doel missen) maar van ons mensen zelf !!!
En zo, beste Richard , ZO is het verhaal van Adam en Eva niet “”alleen maar“” een verhaal wat echt letterlijk , historisch heeft plaatsgevonden ca 4000 jaar voor Christus maar zo - ZO- raakt het ons zelf !!
WIJ worden ter verantwoording geroepen ( ver ANTWOORD ing) geven van onze eigen vruchten !!
En ZO is het bijbelse verhaal ZOveel méér dan alleen maar een verhaal wat je vooral letterlijk moet nemen want anders ben je een nepchristen of een naamchristen en vanwege het nietletterlijklezen/nemen kom je in de hel na het aards bestaan want je bent geen juistgelovige en inmiddels schuif je alle verantwoordelijkheid eigenlijk naar Adam en Eva,
WIJ zijn Adam en Eva !!!!
Wel, kom maar op met je vragen en opmerkingen.
theo