Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zijn de Bijbelse verhalen betrouwbaar?

  • perihelium

    Het Nieuwe Testament levert de voornaamste historische bron van informatie over Jezus. Veel critici in de negentiende en twintigste eeuw hebben de betrouwbaarheid van de Bijbelse geschriften aangevallen, maar deze kritiek heeft geen historische grond en is achterhaald door archeologische ontdekkingen en wetenschappelijk onderzoek.

    Veel van deze kritiek heeft zijn oorsprong in de conclusies van de duitse geleerde F.C. Baur. Baur nam aan dat de meeste geschriften van het Nieuwe Testament pas laat in de tweede eeuw zijn geschreven. Hij kwam tot de conclusie dat deze geschriften hun grond vonden in mythen en legenden die ontstaan zijn in de lange periode tussen het leven van Jezus en de tijd dat deze verhalen op schrift werden gesteld.

    Maar in de twintigste eeuw hebben archeologische ontdekkingen de nauwkeurigheid van de handschriften van het Nieuwe Testament bevestigd. De ontdekking van oude papyrus handschriften (het John Ryland handschrift, 130 na Christus; de Chester Beatty papyri, 155 na Christus en de Bodmer papyri, 200 na Christus) overbrugden de kloof tussen de tijd van Christus en de bestaande handschriften van een latere datum.

    Millar Burrows van Yale zegt: Het vergelijken van het Grieks van het Nieuwe Testament met de taal van de papyri heeft geleid tot een groter vertrouwen in de nauwkeurige overlevering van de tekst van het Nieuwe Testament zelf.

    William Albright, de meest vooraanstaande bijbelse archeoloog ter wereld, schrijft: We kunnen nu al met grote stelligheid zeggen dat er geen enkele grond meer bestaat om welk boek dan ook van het Nieuwe Testament na het jaar 80 te dateren.

    Sir William Ramsay wordt beschouwd als een van de grootste archeologen die ooit hebben geleefd. Hij was een leerling van de Duitse historische school die leerde dat het boek Handelingen een voortzetting was van het midden van de tweede eeuw en niet van de eerste eeuw, zoals het beweert. Nadat hij de moderne kritiek over het boek Handelingen had gelezen, kwam hij tot de overtuiging dat het geen betrouwbaar verslag was van de feiten uit die tijd en dat het daarom voor een geschiedkundige niet de moeite waard was. Daarom besteedde Ramsay weinig aandacht aan het Nieuwe Testament in zijn onderzoek naar Klein Azie. Zijn naspeuring bracht hem er echter toe zich bezig te houden met de geschriften van Lukas. Hij zag de angstvallige nauwkeurigheid van de historische details en van lieverlede begon zijn houding tegenover het boek Handelingen te veranderen. Hij kon dan ook niet anders dan tot deze conclusie te komen: “Lukas is een eersteklas geschiedschrijver… deze schrijver verdient een plaats tussen de zeer grote geschiedschrijvers”. Vanwege de nauwkeurige weergave van het geringste detail, gaf Ramsay tenslotte toe dat het boek Handelingen geen geschrift uit de tweede eeuw kon zijn maar veeleer een verslag was uit het midden van de eerste eeuw.

    Vandaag de dag zeggen vrijzinnige theologen dat het materiaal mondeling werd doorgegeven tot het werd opgeschreven in de vorm van de Evangelieen. Zij komen tot de conclusie, zelfs al was het tijdperk veel korter dan eerst werd aangenomen, dat de Evangelie-verhalen de vorm aannamen van volksliteratuur (legenden, sprookjes, mythen en gelijkenissen).

    Een van de voornaamste tegenwerpingen tegen deze gedachte over het verloop van de mondelinge overlevering is dat de periode van mondelinge overlevering (welke door de critici is vastgesteld) niet lang genoeg is geweest om de wijzigingen in de overlevering die deze critici aannemen te verklaren. Uitgaande van de benadering van deze ‘vorm-kritische theologen’ moet de totstandkoming van de afzonderlijke Evangelie-eenheden beschouwd worden als een in versneld tempo in elkaar geschoven ontwerp, binnen een generatie dus zelfs.

    De redenering dat het Christendom er lang over heeft gedaan om haar Paasverhaal te verzinnen of dat de bronnen vele jaren na het voorval werden beschreven, houdt geen rekening met de feiten.

    (uit “More than a Carpenter” van Josh McDowell)

  • Richard II

    Paulus schreef brieven. Hij deelde geen evangeliteksten uit.

    Daaruit kun je voorzichtig opmaken dat er op z'n minst tot begin jaren 60 van de eerste eeuw geen evangeliën bestonden. Dat is dus een hele generatie na Jezus dood.

  • Frederik D

    Het Marcus-evangelie is ht oudste en nog sober. De andere evangelieën leuken de boel op met sprookjes.

    En waarom zwijgt Paulus over de maagdelijke geboorte en dergelijke mythologie?

    Welke brieven zijn er allemaal van Paulus?

  • Frederik D

    En misschien kunnen we ook voorzichtig concluderen dat in het vroege christendom twee stromingen bestonden:

    - de theologische van Paulus (die werd het eerst geschreven)

    - de volksreligie van de evangeliën (werd pas later opgeschreven)

    En misschien zelfs een derde stroming:

    - de pseudo-intellectuele semi-gnostieke mislukt-synthetische stroming van het Johannes-evangelie (en van Openbaring?).

  • perihelium

    Antwoorden op vragen zijn gekleurd door geloof, je vragen trouwens ook. Maar waarom kom je met weer andere argumenten en ga je niet op de weerleggingen van de topic in? Was het Aristoteles niet die zei dat je degene die het verhaal vertelt het voordeel van de twijfel moet geven?

  • perihelium

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    > Paulus schreef brieven. Hij deelde geen

    > evangeliteksten uit.

    Hoe kom je bij die opmerking terwijl Paulus de eerste apostel was die de boodschap van het Evangelie onder de heidenen verspreidde?

    > Daaruit kun je voorzichtig opmaken dat er op z'n

    > minst tot begin jaren 60 van de eerste eeuw geen

    > evangeliën bestonden. Dat is dus een hele

    > generatie na Jezus dood. van Hem hadden gehoord.

    Jezus verkondigde het Evangelie en de uitstorting van de heilige Geest met Pinksteren was het begin van de Christelijke Kerk, niet het tijdstip van schrijven van het Nieuwe Testament. Vaak spreken de schrijvers van het Nieuwe Testament tegen tegenstanders alsof die ook zouden moeten weten hoe de vork in de steel zou moeten zitten omdat die ook hebben gezien en gehoord.

  • Richard II

    Steven Schreef:

    > > Paulus schreef brieven. Hij deelde geen

    > > evangeliteksten uit.

    > Hoe kom je bij die opmerking terwijl Paulus de

    > eerste apostel was die de boodschap van het

    > Evangelie onder de heidenen verspreidde?

    Hij deelde geen exemplaren uit van Marcus, Mattheüs etc zoals een Jehova Wachttorens en Ontwaakts uitdeelt.

    > > Daaruit kun je voorzichtig opmaken dat er op

    > z'n

    > > minst tot begin jaren 60 van de eerste eeuw

    > geen

    > > evangeliën bestonden. Dat is dus een hele

    > > generatie na Jezus dood. van Hem hadden gehoord.

    >

    > Jezus verkondigde het Evangelie en de uitstorting

    > van de heilige Geest met Pinksteren was het begin

    > van de Christelijke Kerk, niet het tijdstip van

    > schrijven van het Nieuwe Testament. Vaak spreken

    > de schrijvers van het Nieuwe Testament tegen

    > tegenstanders alsof die ook zouden moeten weten

    > hoe de vork in de steel zou moeten zitten omdat

    > die ook hebben gezien en gehoord.

    We hebben het hier toch over het moment waarop evangelieteksten geschreven werden?

  • theo

    Natuurlijk zijn bijbelse verhalen betrouwbaar.

    Mits je de bijbel als gezaghebbend wilt beschouwen natuurlijk want anders natuurlijk niet.

    Historisch betrouwbaar zul je wellicht bedoelen.

    Wel, het aloude liedje: Moet een verhaal historisch echt hebben plaatsgevonde nom betrouwbaar te zijn?

    Zo ja.. het aloude verhaal, WELKE versie van de geboorteverhalen en de lijdensverhalen is dan historisch betrouwbaar?

    Maar ga vooral verder met deze materie maar zonder mij, het wellus /nietus programma ben ik al voorbij.

    theo

  • samuel

    Richard II Schreef:

    ——————————————————-

    > Steven Schreef:

    > > > Paulus schreef brieven. Hij deelde geen

    > > > evangeliteksten uit.

    >

    > > Hoe kom je bij die opmerking terwijl Paulus de

    > > eerste apostel was die de boodschap van het

    > > Evangelie onder de heidenen verspreidde?

    >

    > Hij deelde geen exemplaren uit van Marcus,

    > Mattheüs etc zoals een Jehova Wachttorens en

    > Ontwaakts uitdeelt.

    >

    > > > Daaruit kun je voorzichtig opmaken dat er op

    > > z'n

    > > > minst tot begin jaren 60 van de eerste eeuw

    > > geen

    > > > evangeliën bestonden. Dat is dus een hele

    > > > generatie na Jezus dood. van Hem hadden

    > gehoord.

    > >

    > > Jezus verkondigde het Evangelie en de

    > uitstorting

    > > van de heilige Geest met Pinksteren was het

    > begin

    > > van de Christelijke Kerk, niet het tijdstip van

    > > schrijven van het Nieuwe Testament. Vaak

    > spreken

    > > de schrijvers van het Nieuwe Testament tegen

    > > tegenstanders alsof die ook zouden moeten weten

    > > hoe de vork in de steel zou moeten zitten omdat

    > > die ook hebben gezien en gehoord.

    >

    > We hebben het hier toch over het moment waarop

    > evangelieteksten geschreven werden?

    Mattheüs 60 tot 70 jaar na Christus

    Markus 60 tot 65 jaar na Christus

    Lukas 60tot 65 jaar na Christus

    Johannes 90 tot 96 jaar na Christus

    Na Christus betekend, na zijn dood opgeschreven, Hij is immers in het jaar 30 gekruisigd.

    Dat betekend dat de eerste evangelieen 30 jaar later zijn geschreven, een generatie is 40 jaar dat kun je lezen in de boeken van Mozes, de woestijn periode.

    Dus elke generatie heeft van Jezus en het evangelie gehoord, immers de eerste generatie had ook de kruisiging van Jezus Christus meegemaakt, en ook van Zijn wederopstanding gehoord.

    Het jongste evangelie en daarom ook afwijkend van de rest is het van evangelie van Johannes, evangelie betekend ook de goede boodschap.

    En hij Johannes verteld dus zijn goede boodschap over de Heer Jezus Christus.

    Zelfs het boek handelingen is 60 tot 70 na Christus geschreven, een geheel vormend met het evangelie van Lukas.

    Dus de hele periode van 30 jaar na Christus is beschreven.

    En elke generatie van de geboorte van Jezus tot nu toe heeft en kan het nog steeds ontvangen zo als het werkelijk is en beschreven staat.

    grt samuel

  • Frederik D

    Al zou het Aristoteles zijn geweest, wat dan nog? Sommige verhalen verdienen bij voorbaat het nadeel van de twijfel.