Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Benauwende Britse theologie

• Frederik D

Druïdisme erkend als religie in Groot-Brittannië

Gepubliceerd: 4 oktober 2010 11:57 | Gewijzigd: 4 oktober 2010 14:23

AFP, BBC

Londen, 4 okt. De leer van de druïdes is in Groot-Brittannië nu officieel erkend als een religie.

Vier jaar hebben ze de zaak onderzocht, en nu is er een uitspraak. De leer van de druïdes heeft in Groot-Brittannië officieel de status van religie gekregen.

Het besluit – een paar duizend jaar nadat de eerste druïdes hun rituelen uitvoerden – is genomen door de zogeheten Charity Commission, de liefdadigheidscommissie. Die erkende dat het druïdisme „een oude heidense traditie” is en concludeerde dat de druïdes „een samenhangend geheel van religieuze activiteiten” hebben.

Het besluit betekent vooral dat het Netwerk van druïdes, de organisatie die om de erkenning had gevraagd, voortaan bepaalde belastingvoordelen heeft. Maar volgens het Netwerk zullen ze daarvan nauwelijks profiteren, omdat ze te weinig inkomsten hebben.

Het Netwerk van druïdes telt zo’n 350 leden, die ieder tien pond (ruim 11 euro) betalen voor hun lidmaatschap. Volgens een onderzoek van de BBC uit 2003 telt Groot-Brittannië ongeveer 10.000 mensen die zichzelf beschouwen als druïde.

De druïdes zijn blij met de erkenning. Het Netwerk van druïdes streeft naar „een harmonische relatie met goden, voorouders, geesten van het land, dieren, bomen, rotsen, rivieren en de mensheid, zowel via rituele als via alledaagse activiteiten”.

Volgens voorzitter Phil Ryder heeft het lang geduurd voordat de Charity Commission begreep waar hun religie over ging. De commissie zou grote moeite hebben gehad met het heidense en polytheïstische karakter van hun religie.

Het druïdisme vindt zijn oorsprong in de Keltische traditie. In de rituelen spelen de natuur en de cycli van zon en maan een belangrijke rol. Ook planten en vuur hebben voor druïdes een grote symbolische waarde. De opkomst van het christendom betekende een langzaam einde voor het druïdisme. Het werd pas aan het eind van de vorige eeuw herontdekt, eerst door de hippies en later door aanhangers van de New Age.

—————————-

http://www.nrc.nl/buitenland/article2627358.ece/Druiuml_disme_erkend_als_religie_in_Groot-Brittannie?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+NrcHandelsbladVoorpagina+%28NRC+Handelsblad+|+Voorpagina%29

Belachelijk dat een religie erkend moert worden. Zou de triosofie erkend worden? In elk geval niet door mijn spellingscontrole. En wat bedoelen ze met samenhang? Een religie is toch pas een religie als zij een onsamenhangend zooitje uitspraken is? En waarom zou een religie wel belastingvoordelen moeten krijgen en de geitenfokvereniging niet?

• Frederik D

Trouwens, ik mis enkele lieden. Zoals Ferry. Ook zijn correcties. En ik mis Thea. En ik denk aan Ria. Drie maanden geleden overleed ze. Moeilijk leven. En ze was flink.