Ideeën mogen verworpen worden. Ideeën zijn geen waarheidsfeiten.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsBeter voor hem is te huilie huilie om zichzelf.
Na zijn bekering kan ie niet op zijn schreden terug komen. Want hij moet toch na het bijbellezen tot inzicht zijn gekomen dat de God van het OT beslist geen God van liefde is, en dat Jezus met de introductie van de hel, God nog even overtreft met ellende.
Boris Schreef:
——————————————————-
> Stephen Hawking, een van de beroemdste
> wetenschappers van de wereld heeft het nog maar
> eens gezegd: Er is geen leven na de dood.
Dat weet Hawking helemaal niet en zo ook Swaab. Zo weten ze ook niets over een BDE.
Swaab denkt het een en ander aangetoond te hebben(BDE), maar dat zijn de standaard dingetjes die anderen ook al gezegd hebben. Niet overtuigend en er short nog wel het een en ander aan.
Nu denkt de wetenschap ook dat ze de bijna doodervaring hebben nagebootst. Ze zeggen met een prikkel op een of andere kwab dit nagebootst te hebben. Niets is minder waar. De ervaring van de proefpersonen lijkt in de verste verte niet op wat de mensen met een BDE werkelijk hebben meegemaakt.
Met hallucineren heeft het ook niets te maken. Als mensen hallucineren door bv drugs zijn dat nooit prettige hallucinaties. De meest enge dingen komen op hun af. BDE' ers ervaren meestal alleen maar prettige, liefdevolle dingen.
En als BDE'ers zouden hallucineren is het wel heel toevallig dat ze allemaal hetzelfde hallucineren.
Het zuurstoftekort is ook kul, want mensen die een zware operatie ondergaan en bv een BDE meemaken liggen vaak aan de hart-longmachine.
En zo zijn er nog wel meer dingen.
Ik ben in ieder geval niet overtuigd.
We weten nog niet eens voor de helft hoe onze hersens werken, laat staan dat Hawking en Swaab iets kunnen weten over het leven na de dood.
> Hawking ziet het brein als een computer die stopt
> met werken als de onderdelen het begeven. "En er
> is geen hemel of hiernamaals voor kapotte
> computers.
Heeft hij hier ook bewijzen voor? Als je iets beweert, moet je het ook kunnen onderbouwen.
> Hiermee gaat Hawking nog verder dan hij in 2010 al
> deed in zijn boek The Grand Design. Daarin zegt de
> geleerde dat het helemaal niet nodig is om het
> bestaan van het universum te verklaren vanuit een
> grote schepper.
Dat ben ik wel met hem eens.
> Op de vraag “waarom zijn we hier dan?” antwoord
> Hawking dat we onze mogelijkheden op Aarde ten
> volle moeten benutten. Hawking spreekt maandag op
> de Google Zeitgeist-bijeenkomst in Londen. Daar
> zal hij verder ingaan op deze vraag. In zijn
> lezing zal hij een theorie over het universum
> uiteenzetten. "De wetenschap voorspelt dat
> verschillende soorten universum spontaan geschapen
> kunnen worden uit het niets. In welke wij zijn is
> een kwestie van toeval", aldus Hawking.
Mwah, ik wacht met spanning zijn bewijs inzake dat toeval af.
CU Schreef:
——————————————————-
> Waarom zou hij wel zijn “veronderstelling” moeten
> bewijzen en jij de jouwe niet?
Die blijft altijd leuk
Kijk, ik kan het leven na de dood niet bewijzen. Ik zou jou een kijk in mijzelf moeten geven en dat kan niet.
Hawking beweert “er is geen leven na de dood”, maar hij zal niet zeggen zoals ik “ik kan het alleen niet bewijzen” . En omdat hij dat niet zegt en toch iets beweert, moet hij dat wat hij beweert maar onderbouwen.
Zo simpel is het
Wetenschappelijke visie
Alle deskundigen zijn het erover eens dat de BDE bestaat: de patiënt is immers nog niet feitelijk dood. De meeste wetenschappers gaan er evenmin van uit dat het een bovennatuurlijk verschijnsel is of een bewijs voor het bestaan van iets bovennatuurlijks. Alle verschijnselen die gepaard gaan met een BDE worden dan ook als een product van de nog werkende hersenen beschouwd. De vraag is echter wanneer een zogenaamde ‘spirituele’ ervaring plaatsvindt: bij het verliezen van het bewustzijn of tijdens de reanimatie. De hersenen van iemand met een BDE blijven immers nog minuten lang actief, zij het gestoord. Een EEG vertoont in die fase afnemende activiteit maar is niet meteen vlak. Een van de weinige medici die menen dat de BDE een aanwijzing is voor het bestaan van een bovennatuurlijke wereld is de Nederlandse cardioloog Pim van Lommel, die in de jaren 1988-2002 onderzoekheeft gedaan naar het verschijnsel BDE, in 2001 gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet. In dat artikel stelde hij dat er redenen zijn om aan te nemen dat de BDE optreedt als het EEG al vlak is, zodat die ‘van buiten’ zou moeten komen. Er is veel kritiek op dat artikel gekomen, bijvoorbeeld op zijn prominent naar voren gebrachte maar niet hard gemaakte veronderstelling dat het EEG al heel snel vlak wordt. Volgens zijn collega's heeft hij ook te snel de mogelijkheid van een bovennatuurlijke (in hun ogen dus overbodige) verklaring geaccepteerd.
Voor de verschillende onderdelen van de BDE zijn de volgende verklaringen aangedragen:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met BDE's. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Het fenomeen van uittreding, vaak beschreven door personen die een bijna-doodervaring hebben gehad, kan ook kunstmatig worden opgewekt door het stimuleren van de gyrus angularis. Het kan ook bereikt worden door middel van drugsgebruik. Vooral dissociatieve drugs
Net zoals bij dromen kan de inhoudelijke ervaring van een BDE lang lijken te duren terwijl die zich neurologisch in korte tijd manifesteert.
Mensen die een BDE hebben gemeld bij een levensbedreigende situatie veranderen daarna. Maar dat gebeurt ook bij mensen die met de mogelijkheid van hun eigen dood worden geconfronteerd, zonder dat ze een BDE hebben. Het is daarom waarschijnlijk dat niet de BDE maar de levensbedreigende situatie de verandering oproept. Wanneer een BDE optreedt in een ongevaarlijke situatie of kunstmatig wordt opgewekt treedt er ook geen belangrijke verandering op.
De medisch redacteur van The Arizona Republic schreef: „Wanneer het fysieke activiteitsniveau een heel laag punt bereikt heeft, zoals onder narcose, of ten gevolge van ziekte of verwonding, neemt de automatische beheersing van de lichaamsfuncties dienovereenkomstig af. Aldus komen de neurohormonen en catecholaminen van het zenuwstelsel vrij en worden in ongecontroleerde hoeveelheid uitgestort. Dit resulteert onder andere in de hallucinatie die na terugkeer tot het bewustzijn wordt uitgelegd als was men gestorven en weer tot leven teruggekeerd.”
Bovennatuurlijke visie
De bovennatuurlijke – niet op wetenschap gestoelde – visie, gaat ervan uit dat BDE duiden op leven na de lichamelijke dood. In deze visie wordt erop gewezen dat BDE uit een aantal deelaspecten bestaan, die allen tezamen behoren te worden verklaard. Met name wordt hier gedoeld op uittredingen, waarbij men zaken en gebeurtenissen rondom het eigen lichaam ‘ziet’. In de eigen sfeer ‘ziet’ men, op ’n enkele uitzondering na, alleen personen die reeds zijn overleden. Binnen BDE is er sprake van een moreel oordeel.
http://www.para-media.be/2010/08/bijna-doodervaring/
Zuurstoftekort is één van de oorzaken, er zijn er meerdere.
Hersenonderzoeker Dick Swaab
En hoe zit het met bijna-dood ervaringen. Met de tunnel en het licht en zo?
Ja, de bijna-dood ervaringen worden vaak gebracht als het bewijs dat er meer moest zijn. Dat er iets moet zijn na dit leven en sommigen mensen dat heb ik meegemaakt bij zo’n bijna-dood ervaring. Bijna-dood ervaring kan je krijgen onder alle omstandigheden waarbij de hersenen even slecht functioneren. Kan een hartinfarct zijn, het kan een vergiftiging zijn, het kan ook een piloot zijn in een F16 die de bocht te snel trekt.
Gebrek aan zuurstof.
Gebrek aan zuurstof voor het brein. Het kunnen ook mensen zijn die een heftige emotionele situatie meemaken; Een ongeluk, bijna verdrinken. Ook dat soort situaties kan aanleiding zijn tot bijna-dood ervaringen. De bijna-dood ervaring is heel stereotiep; ze beschrijven een tunnel en aan het eind van de tunnel is licht en dat zijn altijd hele mooie lichtsituaties, mooie landschappen. Ze zien mensen die al overleden zijn, die zien ze opeens terug en een hele bijzondere ervaring die ze daarbij beschrijven is dat ze uit hun eigen lichaam kunnen treden en gaan zweven en zichzelf kunnen zien van een afstand. En dat uittreden is ook typisch bij een bijna-dood ervaring. Kun je overigens wél opwekken.
Dat is opwekbaar?
Ja, in de eerste plaats zijn er weer mensen die van die epileptische aanvallen hebben, die in dit geval iets hoger plaatsvinden in de hersenen. Gyrus angularis noemen we dat gebiedje en die maken tijdens zo’n epileptische aanvalletje mee dat ze uit hun lichaam treden, telkens weer. Er zijn ook mensen met kleine laesies en migraineaanvallen die in dat gebied verhoogd activiteit hebben en zoiets meemaken. En dan zijn er mensen beschreven die epileptisch waren, maar op zo’n manier dat de epileptische activiteit over de hele hersenen heen ging en de bron moest worden weggenomen door operatief ingrijpen. En voordat dat gebeurde zijn er elektrodes geplaatst op de verschillende delen van de hersenen om te kijken wat je wel of niet zou kunnen missen zonder al te grote schade. En die elektrodes werden gestimuleerd, en er was één elektrode bij die lag op die Gyrus angularis en op het moment dat die gestimuleerd werd zei de vrouw op de tafel; ‘ik voel nu mijn arm korter worden, ik voel mijn benen korter worden, ik ga zweven, ik ga zweven boven mijn eigen lichaam.’ En ze beschreef dus precies die uittreedervaring die mensen ook beschrijven bij de bijna-dood ervaring.
Terwijl doktoren er gewoon omheen stonden?
Ja en als je de knop afzet dan floept ze weer terug in haar eigen lichaam. Dat is te herhalen en er zijn verschillende mensen waarbij dat beschreven is.
Hoe verklaart u dat mensen dat zo ervaren, dat ze zichzelf kunnen zien van afstand?
Nou het is een plaats in de hersenen waar informatie vanuit het lichaam over de stand van het lichaam in de ruimte en vanuit het evenwichtzintuig wordt bijeengebracht en gecombineerd met andere zintuiglijke informatie. En die verwerking van zintuiglijke informatie wordt verstoord op zo’n manier dat het beeld van jezelf gaat draaien in je perceptie. En je dus op een andere plek komt te liggen of te staan.
Voor je gevoel.
Ja. Voor je gevoel, want mensen die er omheen staan zien daar niks van.
Nee, dus veel mensen zien daarin een bewijs van een losse geest zeg maar.
Ja, of van de ziel. Sommige mensen spreken van geesten anderen ziel. Voor mij is de geest het produkt van al onze hersencellen en de ziel is datgene wat volgens sommigen overblijft van ons na ons overlijden, en dus los zou staan van het stoffelijke, van ons lichaam. En volgens mij is dat een vergissing.
http://www.muntzvandewint.com/site/transcriptie_gbn_1.html
Ja, ik ken de argumenten
“Alle deskundigen zijn het erover eens dat de BDE bestaat: de patiënt is immers nog niet feitelijk dood. De meeste wetenschappers gaan er evenmin van uit dat het een bovennatuurlijk verschijnsel is of een bewijs voor het bestaan van iets bovennatuurlijks. Alle verschijnselen die gepaard gaan met een BDE worden dan ook als een product van de nog werkende hersenen beschouwd. ”
Ze kunnen ook niet bewijzen dat BDE een bovennatuurlijk verschijnsel is, dus als ik wetenschapper zou zijn zou ik dat ook zeggen en zou ik ook alles toeschrijven aan de hersenen.
Het hele onderzoek zegt natuurlijk niets over het wel of niet bestaan van een leven na dit (fysieke) leven.
Het blijft verder best interessant. En mocht het ooit zover zijn, dan kom je maar gezellig een borreltje drinken in den hemel. -D
En anders BBQ-en in de hel, want ik meen me te herinneren dat wij daartoe verdoemd waren
(volgens een paar christenen)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?