Florin Schreef:
——————————————————-
> Eliyahu Schreef:
> ————————————————–
> —–
>
> > Bs'd
> >
> > Ja. Zijn voeten waren een keer gezalfd met
> mirre
> > door een publieke vrouw, maar dat betekent
> > natuurlijk niks. Een joodse koning werd door
> > een profeet en/of priester gezalfd tot koning,
> en
> > niet door een zondige vrouw die mirre op zijn
> > voeten smeerde.
> >
> > En zoals hij zelf zegd: "Met olie hebt gij
> mijn
> > hoofd niet gezalfd" Luk 7:46, dus hij was geen
> > gezalfde, hij was geen messias.
>
> Ik dacht al wel dat jij geloofde dat iemand pas
> een gezalfde is als hij door een priester en/of
> profeet met olie wordt overgoten. Maar aan jouw
> verhaal hapert er heel veel en ik zal je vertellen
> waarom.
>
> De patriarchen worden in Psalm 105:15 ‘gezalfden’
> genoemd, in ‘t Hebreeuws staat er ’אל־תגעו
> במשיחי' . Waar staat in de Tora dat zij met
> olie zijn gezalfd door een profeet en/of door een
> priester ?
Bs'd
Op dat bijbelprikbord is niet meer te discuseren, dus laten we hier maar verder gaan.
Over de zalving van de aartsvaders, dat staat niet in de Torah. Maar dan, er staat heel veel niet in de Torah. Als alle details van een ieder zijn leven in de Torah vermeld zouden moeten worden, dan zou je, als je je Torah met je mee wilt nemen, koffers nodig hebben ter grote van enkele forse gebouwen.
Alleen de hoofdzaken worden vermeld in de Torah. De zalving van de aartsvaders was van ondergeschikt beland, en is niet vermeld in de Torah.
Ook van de joodse koningen, de messiassen, zijn alleen van de eerste/belangrijkste de details van hun zalving vermeld, bv van Saul, David, en Salomo.
Van de andere koningen wordt dat niet vermeld.
Maar het is natuurlijk wel heel vreemd als van de christelijke messias, wiens enige claim to fame is dat hij de gezalfde des HEREN is, dat zijn zalving niet vermeld zou worden.
Het hele christendom heet “gezalfde”, en dan wordt er met geen woord gerept over de zalving van hun gezalfde??
En dat terwijl er legio onbelangrijke details uit zijn leven vermeld worden?
De enige verklaring daarvoor is dat hun gezalfde geen gezalfde was, oftewel, dat de christelijke messias gaan messias was.