Bs'd
“Er is te weinig aandacht voor de Joden”
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=27222
“Als je als christen helemaal niets van Israël weet en wilt weten, doe je jezelf en het volk tekort.” Dat zegt Ruud Koekkoek van stichting Jeruzalem Bijbel Centrum in
gesprek met CIP.
Koekkoek nam het stokje bij de stichting over van zijn moeder: "Ik had haar beloofd dat ik dat zou doen zodra zij het niet meer kon. Ik wist in het begin helemaal niet
waar ik mee bezig was. Pas toen ik een bezoek aan Israël had gebracht, ging alles voor me leven. Ik had gehoord over de Olijfberg maar wist niet eens hoe hij eruit zag. Ik ontmoette daar ook mensen en maakte kennis met rabijnen. Het is net als met een vakantiefilmpje. Degenen die mee zijn geweest op vakantie vinden het filmpje heel leuk, maar degenen die niet mee zijn geweest, vinden het vaak niet zo interessant. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat heel veel van wat er in de Bijbel staat, niet christelijk van oorsprong is maar Joods. Dat vergeten wij nog wel eens. De Heere Jezus zegt echter zelf dat het Oude Testament van Hem getuigt. Het was allemaal heel herkenbaar voor de Joden toen Hij kwam. Ze erkenden het alleen niet. Als we het Oude Testament lezen en vergelijken met het Nieuwe Testament, komen we wel degelijk tot de conclusie dat Hij de aangekondigde messias is."
Volgens Koekkoek is veel te weinig aandacht voor de Joden: “Mensen zijn gewend om te denken dat de Joden in de Tweede Wereldoorlog onze steun en medelijden verdienden, maar dat dat nu niet meer het geval is. Ze zitten immers hoog en droog in Israël en moorden daar de Palestijnen uit. Palestijnen en islamitische Arabieren hebben echter een heel venijnig medianetwerk. Ze gooien ongelooflijk veel leugens de wereld in en iedereen gelooft het nog ook. Het is net als in de Tweede Wereldoorlog: Hoe groter de leugen, hoe eerder men bereid is het te geloven. Als we echter als christen niets van Israël weten of willen weten, doen we onszelf en het volk tekort.”
“We doen onszelf tekort omdat je ontzettend veel zegenrijke inzichten kunt krijgen als we ons verdiepen in het land en volk”, vervolgt Koekkoek. "Daarbij doe je ook
het volk tekort, omdat de Bijbel oproept om wachters van Jeruzalem te zijn. Wie u zegent, zal Ik zegenen, zei God al tegen Abraham. Willen wij die zegen zomaar mislopen? We kunnen Israël zegenen door te bidden voor het behoud van het volk. Dat kan in twee richtingen: Het behoud ten opzichte van de oorlogsdreiging en hun eeuwige behoud. Ze worden zo vaak van alle kanten beschuldigd en wij moeten voor ze opkomen. Laten we ons interesseren in hun politieke situatie. We kunnen meepraten en valse beschuldigingen weerleggen."