Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wim Eijk kardinaal

• Richard II

Wim Eijk is nu kardinaal.

Als kerkbestuurder heeft hij zich in Nederland ontpopt als een echte bloedhond van Rome.

In de NRC zei hij gisteren onder meer:

"God zegent geen weg van compromissen'

“Ik sta voor een traditionele kerk met een onveranderlijke leer. De kerk moet duidelijk zijn.”

“We moeten op de weg van de waarheid blijven. Die moeten we vastberaden gaan.”

“De meest vrijzinnige kerken verliezen het snelst hun leden.”

“Wij wijzen homoseksualiteit en abortus af op bijbelse gronden. Dat zou elke christen moeten uitdragen.”

Overigens staat er in het hele artikel geen woord over het pedopriesterschandaal, laat staan over de morele implicaties daarvan en of de leer misschien toch enige aanpassing behoeft.

En nog blijven er in Nederland nog steeds mensen katholiek.

• theo

Nog duizenden leiders van andere geloofsgroeperingen zijn het hard/tgrondig met hem eens hoewel ze het onderling weer oneens zijn op andere standpunten en ieder hun eigen kerk(je) hebben gesticht.

Denk ook maar aan de verschillende prikkers die deze stellingen van W.E. volmondig onderschrijven en toch niet katholiek zijn.

• Richard II

Nou ja, eigenlijk is het wel goed dat gelovigen zo verdeeld zijn. Ze perken daarmee hun eigen macht enigszins in.

Ik las ook nog ergens dat die Eijk recent een pastoraal werker heeft laten ontslaan, omdat die tijdens een “eucharistieviering” een stukje gebedtekst hardop had meegebeden wat alleen aan priesters is voorbehouden. Zo gaat dat.

En inderdaad, het is geheel in de lijn van God - Saulus werd het koningschap onterfd omdat hij eigenhandig een offer had aangestoken omdat Samuël niet kwam opdagen en Jezus vindt dat je God meer moet dienen dan de mens - maar mijn idee is voor zulke gevallen: laat God maar kletsen.

Daarom zal het met mij en dat geloof dus nooit wat worden. :-)

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Nou ja, eigenlijk is het wel goed dat gelovigen zo

> verdeeld zijn. Ze perken daarmee hun eigen macht

> enigszins in.

Nou zeg, ik leg je net uit dat duizenden leiders zeer positief instemmen met W.E.

>

> Ik las ook nog ergens dat die Eijk recent een

> pastoraal werker heeft laten ontslaan, omdat die

> tijdens een “eucharistieviering” een stukje

> gebedtekst hardop had meegebeden wat alleen aan

> priesters is voorbehouden.

Ordnung , goed zo, regels zijn er om nageleefd te worden.

Weg met zulke pastorale werkers, ze moeten hun plaats weten en als ze die niet weten, weg met hen. Eigenlijk zouden pastoraal werkers helemaal niks mogen doen, ze zouden niet eens moeten bestaan. Alleen eenECHTE pastoor en dominee, die hebben tenminste een universiteit doorgelopen. Pastorale werkers zijn maar wat beunhazen, weg met hen.

> Zo gaat dat.

> En inderdaad, het is geheel in de lijn van God -

> Saulus werd het koningschap onterfd omdat hij

> eigenhandig een offer had aangestoken omdat

> Samuël niet kwam opdagen

Omdat Saulus niet naar de universiteit is geweest, dat is toch duidelijk.

>en Jezus vindt dat je

> God meer moet dienen dan de mens -

En dat DOET meneer Wim Eijk, kijk maar naar de door jouw geciteerde stellingen.

>maar mijn idee

> is voor zulke gevallen: laat God maar kletsen.

> Daarom zal het met mij en dat geloof dus nooit wat

> worden. :-)

Ach, zolang je maar de wil van God doet, op jezelf passen EN op de naaste dan geloof je niet in het bestaan van God maar doe je lekker puhu toch zijn wil.

———————

De '' goede“” lezer begrijpe mijn mengeling van enig sarcasme naast een paar waarheden naast een beetje humor naast mijn geloofsopvattingen.

• Frederik D

Ik als ongelovige ben het met de kardinaal eens. RK is slechts RK als het RK is. En inderdaad, vrijzinnigheid is vis noch vlees. Een soort geestelijk vasten maar dan zonder vaste grond. En vrijzinnigheid verwatert tot ongeloof.

• Richard II

Verwatert???

Of culmineert?

• Richard II

> Nou zeg, ik leg je net uit dat duizenden leiders

> zeer positief instemmen met W.E.

Je zei ook dat ze allemaal hun eigen kerkjes hebben. Met wat detailverschillen die elk kerkje voor zich enig waar maken, en dus onverenigbaar met de andere. Da's een geluk bij een ongeluk.

> Ordnung , goed zo, regels zijn er om nageleefd te

> worden. Weg met zulke pastorale werkers, ze moeten hun

> plaats weten en als ze die niet weten, weg met

> hen. Eigenlijk zouden pastoraal werkers helemaal

> niks mogen doen, ze zouden niet eens moeten

> bestaan. Alleen eenECHTE pastoor en dominee, die

> hebben tenminste een universiteit doorgelopen.

> Pastorale werkers zijn maar wat beunhazen, weg met hen.

Je hebt eigenlijk wel gelijk, ongelovigen zoals ik hebben wel eens de neiging de voordelen van kleingeestigheid als die van Eijk uit het oog te verliezen. Hij jaagt mensen de kerk uit. Het zijn juist die beunhazen die een rem vormen op secularisatie, atheïsme en ongeloof. Weg met hen!

> Omdat Saulus niet naar de universiteit is geweest, dat is toch duidelijk.

Ja, en dat zal dan voor de toelating tot de hemel in het algemeen ook wel gelden.

> >en Jezus vindt dat je

> > God meer moet dienen dan de mens -

> En dat DOET meneer Wim Eijk, kijk maar naar de

> door jouw geciteerde stellingen.

> Ach, zolang je maar de wil van God doet, op jezelf

> passen EN op de naaste dan geloof je niet in het

> bestaan van God maar doe je lekker puhu toch zijn wil.

Hoezeer wij het verder ook eens blijken, hier verschillen wij dus wel van mening.

Je past op jezelf en op de naaste OF je doet de wil van God.

• theo

theo; > Ach, zolang je maar de wil van God doet, op jezelf

> passen EN op de naaste dan geloof je niet in het

> bestaan van God maar doe je lekker puhu toch zijn wil.

Richard: Hoezeer wij het verder ook eens blijken, hier verschillen wij dus wel van mening.

Je past op jezelf en op de naaste OF je doet de wil van God.

———————————————-

Hoezeer je ook kronkelt om van God een boeman te maken het zal je niet lukken, bij mij niet althans.

Of kronkel IK juist om God als een liefhebbende Vader te (h)erkennen??

• theo

Inderdaad: Ik schreef het wel eerder; vrijzinnigheid heft zichzelf vroeg of laat op.

• Richard II

> Richard: Hoezeer wij het verder ook eens blijken,

> hier verschillen wij dus wel van mening.

> Je past op jezelf en op de naaste OF je doet de

> wil van God.

> ———————————————-

>

> Hoezeer je ook kronkelt om van God een boeman te

> maken het zal je niet lukken, bij mij niet

> althans.

>

> Of kronkel IK juist om God als een liefhebbende

> Vader te (h)erkennen??

Als hij weer eens een volk uitmoordt, dan moet je toch wel kronkelen om daar een uiting van liefde in te zien?

De bijbel is glashelder: de Here is een boeman, een tiran, een sadist, een wreedaard. Het is niet anders, Theo.

Daar is hij ook voor bedoeld. Mensen hebben hem bedacht om er macht mee uit te oefenen over hun medemens. Dat lukte niet door te zeggen: ‘Je moet doet wat ik zeg’, maar het werkte beter door te zeggen: ‘Je moet doen wat ik zeg dat God zegt.’ (meestal ingekort tot: ‘Je moet doen wat God zegt’.)

Dat machtsspelletje is overal in de bijbel herkenbaar (“Je moet God meer gehoorzamen dan mensen”) en ook in de kerk. Zie Eijk.