Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom de God van de hebreeuwse bijbel genadiger en liefdevoller is dan de christelijke god

• Ellen-Josee

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Waarom wordt zo'n onrechtvaardige tiran als God

> toch altijd voorgesteld als “liefde”?

Dat kan ik jou niet uitleggen. Het komt omdat jij zonder God wilt leven en dan zal je God niet kennen en je moet overal alleen doorheen.

Dat lijkt voor jou onrechtvaardig en tiranniek, maar je kan zelf kiezen een andere weg te bewandelen. Want geloven is zeker wel een keuze.

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Re: De Here Jezus houdt van jou

> Gepost door: Ellen-Josee ()

> Datum: 19 februari 2012 14:36

>

>

> Je kan het ‘voorwaardelijk’ noemen, maar ik heb

> zojuist even een studie bekeken waarin gesteld

> wordt dat je zonden (door de Here Jezus) aan het

> licht worden gesteld zodat jij ze niet meer alleen

> hoeft te dragen.

>

> Ik heb hier ook al eens proberen uit te leggen dat

> het woord hel staat voor vuur en dat vuur vroeger

> voor licht stond, omdat ze toen nog geen

> elektriciteit hadden. Dus dat komt op het zelfde

> neer: je zonden worden in het licht van de Here

> Jezus Christus bekeken.

>

> Maar dat jij God niet kan begrijpen, net zo min

> als ik, maakt de liefde van God voor jou er niet

> minder op.

> God laat zich begrijpen en kennen voor zover jij

> Hem kennen kan en wilt, dat is voor iedereen

> verschillend.

> Wat niet verschillend is, is dat jij in Jezus

> Christus al was bedacht voor de grondlegging van

> de Schepping.

>

> Snapte jij als klein kind jouw ouders en waarom ze

> deden zoals ze deden. Nee dus.

> Hielden jouw ouders daarom minder van je. Ook

> niet.

> Was jij ooit boos op je ouders en trokken ze zich

> dat blijvend aan?

>

> Dus wat ik wil zeggen is dat jij Gods liefde in

> jouw menselijk licht ziet en dat zij je vast

> vergeven

Bs'd

Heel interessant dat jij dat zo ziet, maar in het NT staat natuurlijk wel dat jouw god het merendeel der mensheid voor eeuwig gaat martelen in de hel.

Jij kan dat dan wel weer anders zien, maar dat neemt niet wat dat het er toch echt zo staat in het NT.

Maar daar lees jij dan gewoon overheen dan.

Dat is ook een manier.

• Richard II

> > Waarom wordt zo'n onrechtvaardige tiran als God

> > toch altijd voorgesteld als “liefde”?

>

> Dat kan ik jou niet uitleggen. Het komt omdat jij

> zonder God wilt leven en dan zal je God niet

> kennen en je moet overal alleen doorheen.

> Dat lijkt voor jou onrechtvaardig en tiranniek,

> maar je kan zelf kiezen een andere weg te

> bewandelen. Want geloven is zeker wel een keuze.

Als je met God wilt leven, dan ga je hem vanzelf lief en aardig vinden?

Onzin. Met God willen leven is geen goed uitgangspunt. Je moet eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt en pas daarna kun je beslissen of je er wel of niet wat mee wilt. Bij de christelijke god is overduidelijk dat'ie niet deugt. De vraag of je daar wel of niet mee wilt leven, komt niet eens meer aan de orde.

Wat bedoel je met overal doorheen moeten? Hij pleegt genocide, vermoordt kinderen, plaatst mensen voor onmogelijke dilemma's, gooit mensen in een zwavelpoel om voor eeuwig te branden etc. etc. Hoe zou je daar zelfs maar doorheen kúnnen?

• Ben J.E. van Noort

Dag Richard,

Je schreef:

Christenen geloven in God en Jezus zoals die in de bijbel beschreven staan. Daarom hoort bij christelijk geloof onverbrekelijk het dreigen en chanteren met die eeuwige poel van zwavel en vuur. Jezus heeft het er regelmatig over, al schijnt er ook een buitenste duisternis te zijn met geween en tandengeknars. Volgelingen van Jezus kunnen daar natuurlijk niet omheen.

In het algemeen gesproken weet ook jij niet of er goden bestaan en zo ze al bestaan, hoe die goden dan zijn. Dat is iets wat christenen niet graag toegeven.

Reactie

Ik snap niet helemaal waar je naartoe wil, omdat ik betwijfel of je het concept godsdienst hebt begrepen.

Wat is godsdienst niet en wat wel?

Godsdienst is niet zoiets als een politieke partij waarop je kan stemmen omdat je het ermee eens bent en als het je niet belieft, verlaat je die weer. Godsdienst is niet een bedrijf waar je gaat werken en waar gunstige arbeidsvoorwaarden zijn, zijn die ongunstig dan ga je er niet mee in zee. Het concept godsdienst heeft te maken met het idee dat er iets of iemand is die als schepper en onderhouder van de schepping geëerd wordt. Wie er niet in gelooft, doet dat niet. Wie erin gelooft, doet dat om daarmee verenigd te zijn met de bron van alles. Dat is het basisconcept van iedere godsdienst.

Vervolgens komen in elke godsdienst regels voor van wat die hogere macht wil of niet wil. Globaal gesproken is dat “goed leven voor de schepping en de mensen”.

Aan dit laatste zit een staartje. Wat nu als er mensen zijn die “niet goed leven voor de schepping en de mensen”, dus niet alleen die God niet zien zitten, maar ook goede regels die mensen onderling afspreken met voeten treden? Wat zegt zo’n godsdienst daarover? Het gaat in zo’n godsdienst niet om kleinere fouten die we ten opzichte van elkaar maken. Daarvoor heeft elke godsdienst het begrip van vergeving. Dus echt criminele mensen worden afgekeurd, gestraft zo je wil. Dat hoort allemaal in het concept Godsdienst, anders zou die godsdienst betekenisloos worden, als iedereen maar zijn gang kan gaan. Zal die hoger macht dan nooit rechtvaardig ingrijpen? Ook heeft elke godsdienst eigen specifieke regels en leringen erbij.

Vuur en duisternis

Wat gebeurt er dus met de heel slechten? Daarover heb ik eerder gesproken, moet je dus maar even terugkijken naar mijn posts. Ja, er wordt in het Nieuwe Testament gesproken over “zwavel en vuur”, over “een buitenste duisternis”. Er is niemand die dat ontkent. Wat ik wel ontkent heb, is dat dit het einddoel is voor ieder die niet in J. Christus gelooft. Daarom wijs ik chantage zoals jij het stelt met kracht van de hand. Waar dat staat in de posts moet je maar even terugkijken.

Groeten,

Ben

P.S. Over het bestaan van andere godsdiensten waarover je sprak, moet je later maar terugkomen als je dat nodig vindt.

• Richard II

> Ik snap niet helemaal waar je naartoe wil, omdat

> ik betwijfel of je het concept godsdienst hebt begrepen.

>

> Wat is godsdienst niet en wat wel?

> Godsdienst is niet zoiets als een politieke partij

> waarop je kan stemmen omdat je het ermee eens bent

> en als het je niet belieft, verlaat je die weer.

> Godsdienst is niet een bedrijf waar je gaat werken

> en waar gunstige arbeidsvoorwaarden zijn, zijn die

> ongunstig dan ga je er niet mee in zee.

Probleem is natuurlijk wel dat er tal van godsdiensten zijn, nog meer zelfs dan dat er politieke partijen zijn.

En als een godsdienst je niet bevalt, dan probeer je gewoon een ander. Of je wordt atheïst. Precies zoals bij politieke partijen.

Je kunt heel gewichtig doen over het fenomeen godsdienst, maar het is niet meer dan een persoonlijke voorkeur voor zaken op het gebied van de levensbeschouwing. De een vindt dit, de ander dat. Als je de voorkeur geeft aan het idee dat er mogelijk goden bestaan, dan kun je die mening natuurlijk net zo ver uitbreiden als je wilt. Je kunt van goden scheppers maken - wat niet per se zo hoeft te zijn - je kunt tot goden gaan bidden, je kunt er offers aan brengen, je kunt je huwelijk laten “inzegenen”. Veel gelovigen denken dat ze buiten de grenzen van die persoonlijke mening te kunnen treden door regels die zji aan hun mening over godsdienst verbinden, ook aan anderen op te leggen. Of anderen met hun persoonlijke voorkeur te indoctrineren. Er is geen enkele gelovige die ook maar iets weet over “hogere machten”, laat staan dat er ook maar één gelovige is die weet wat dergelijke machten willen.

Dat is het basisconcept van godsdienst.

> Vervolgens komen in elke godsdienst regels voor

> van wat die hogere macht wil of niet wil. Globaal

> gesproken is dat “goed leven voor de schepping en de mensen”.

Godsdienst draait uitsluitend om het uitoefenen van macht.

Die macht wordt niet aangewend om criminelen te straffen, maar om andersdenkenden monddood te maken.

• Ellen-Josee

Richard II Schreef:

——————————————————-

> > > Waarom wordt zo'n onrechtvaardige tiran als

> God

> > > toch altijd voorgesteld als “liefde”?

> >

> > Dat kan ik jou niet uitleggen. Het komt omdat

> jij

> > zonder God wilt leven en dan zal je God niet

> > kennen en je moet overal alleen doorheen.

> > Dat lijkt voor jou onrechtvaardig en tiranniek,

> > maar je kan zelf kiezen een andere weg te

> > bewandelen. Want geloven is zeker wel een

> keuze.

>

>

> Als je met God wilt leven, dan ga je hem vanzelf

> lief en aardig vinden?

> Onzin. Met God willen leven is geen goed

> uitgangspunt. Je moet eerst weten wat voor vlees

> je in de kuip hebt en pas daarna kun je beslissen

> of je er wel of niet wat mee wilt. Bij de

> christelijke god is overduidelijk dat'ie niet

> deugt. De vraag of je daar wel of niet mee wilt

> leven, komt niet eens meer aan de orde.

>

> Wat bedoel je met overal doorheen moeten? Hij

> pleegt genocide, vermoordt kinderen, plaatst

> mensen voor onmogelijke dilemma's, gooit mensen in

> een zwavelpoel om voor eeuwig te branden etc. etc.

> Hoe zou je daar zelfs maar doorheen kúnnen?

Dat komt omdat jij alleen naar de negatieve kant kijkt en dan krijg je steeds meer negatiefs.

Het is net zoals in Syrie, wanneer er weer wat mensen afgeschoten worden dan roepen de omstanders ‘Allah akbar’, betekenis: ‘God is groot’.

Daar moeten ze mee ophouden, want anders denkt God dat ze hem erom prijzen.

Het zelfde doe jij met je verhaaltje hierboven, nou dat wil God wel voor je waarmaken hoor, als jij dat nu zo graag wilt.

Ellen

• Ellen-Josee

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Re: De Here Jezus houdt van jou

> > Gepost door: Ellen-Josee ()

> > Datum: 19 februari 2012 14:36

> >

> >

> > Je kan het ‘voorwaardelijk’ noemen, maar ik heb

> > zojuist even een studie bekeken waarin gesteld

> > wordt dat je zonden (door de Here Jezus) aan

> het

> > licht worden gesteld zodat jij ze niet meer

> alleen

> > hoeft te dragen.

> >

> > Ik heb hier ook al eens proberen uit te leggen

> dat

> > het woord hel staat voor vuur en dat vuur

> vroeger

> > voor licht stond, omdat ze toen nog geen

> > elektriciteit hadden. Dus dat komt op het

> zelfde

> > neer: je zonden worden in het licht van de Here

> > Jezus Christus bekeken.

> >

> > Maar dat jij God niet kan begrijpen, net zo min

> > als ik, maakt de liefde van God voor jou er

> niet

> > minder op.

> > God laat zich begrijpen en kennen voor zover

> jij

> > Hem kennen kan en wilt, dat is voor iedereen

> > verschillend.

> > Wat niet verschillend is, is dat jij in Jezus

> > Christus al was bedacht voor de grondlegging

> van

> > de Schepping.

> >

> > Snapte jij als klein kind jouw ouders en waarom

> ze

> > deden zoals ze deden. Nee dus.

> > Hielden jouw ouders daarom minder van je. Ook

> > niet.

> > Was jij ooit boos op je ouders en trokken ze

> zich

> > dat blijvend aan?

> >

> > Dus wat ik wil zeggen is dat jij Gods liefde in

> > jouw menselijk licht ziet en dat zij je vast

> > vergeven

>

> Bs'd

>

> Heel interessant dat jij dat zo ziet, maar in het

> NT staat natuurlijk wel dat jouw god het merendeel

> der mensheid voor eeuwig gaat martelen in de hel.

>

>

> Jij kan dat dan wel weer anders zien, maar dat

> neemt niet wat dat het er toch echt zo staat in

> het NT.

>

> Maar daar lees jij dan gewoon overheen dan.

>

> Dat is ook een manier.

Nee hoor, het staat er echt alleen moet je begrijpen wat het betekent. Ik heb al uitgelegd dat de hel licht betekend.

Je komt dus met je zonden in het licht van God te staan, daarbij komen je zonden in de openbaarheid.

Dat is niet prettig! Niemand vindt het leuk om met zijn eigen fouten geconfontreerd te worden.

Vooral niet als je zelf inziet dat je fout (dus zondig en schuldig) was.

Ik heb zelf wel geleden onder schuldgevoel, iets wat ik niet meer goed kon maken en mee moest zien te leven.

Ik voelde daar lichamelijk pijn over. Dat is te vergelijken met de hel.

Jij (jullie) zien het alsof een ander(e macht) het je aandoet, maar ik weet dat je het allemaal helemaal zelf zo voor mekaar gekregen hebt.

• theo

Je schreef o.a.;

Godsdienst draait uitsluitend om het uitoefenen van macht.

Die macht wordt niet aangewend om criminelen te straffen, maar om andersdenkenden monddood te maken.

—————————–

In welke tijd leef jij en/of welk kerkgenootschap heb je nu op het oog?

• Richard II

Kijk alleen maar naar de grootste christelijke club, de RK.

Kijk wat daar recent gebeurd is met de San Salvatorparochie, met die bejaarde priester die na 40 jaar ineens geen priester meer mag zijn, het ontslag van een kerkelijk werker die een gebed meeprevelde wat van God niet mag. Lees de recente interviews met de kersverse kardinaal Wim Eijk. Luister naar wat de paus zegt over condooms.

Maar kijk ook eens naar Bible-belt-kerken. Kijk eens naar hun scholen die zich ermee bemoeien of er bij leerlingen thuis een televisie in huis is.

Kijk eens naar de voortdurende pogingen van Amerikaanse christenen om de evolutieleer uit de scholen te krijgen en het creationisme erin.

Bedenk hoeveel invloed dit soort stromingen heeft in vooral de Republikeinse partij. Recent was er nog een presidentskandidaat die kotste van wat Kennedy ooit gezegd had over de scheiding van kerk en staat.

Wat denk je van de islam? Die godsdienst functioneert als één grote machtsmachine om greep te krijgen en te houden op het leven van gelovigen. Een godsdienst die met het uitoefenen van haar macht de hele samenleving “heilzaam” verstikt.

En dat, Theo, gebeurt allemaal in de huidige tijd.

• Frederik D

Of neem het verbod op inenting. Zeer heilzaam, dat verbod. Zeker voor de zwaar invalide poliopatiënten.

Vreselijk als je er echt over nadenkt.