Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zou Jezus protesteren?

  • Sietse 45

    Zou Jezus protesteren?

    Margriet Westers8 maart, 2012 - 09:00

    Share on facebookShare on twitterShare on linkedinShare on email Time Magazine riep de Demonstrant uit tot Persoon van het Jaar. Een begrijpelijke keuze, want er werd nogal wat gedemonstreerd dit jaar, in de Arabische landen en in de #Occupy-beweging.

    Het was het einde van de politieke loopbaan van Ben-Ali (Tunesië), Mubarak (Egypte) en Qadhdhafi (Libië). Op de vraag “Hoe ga je om met leiders die hun macht misbruiken?” antwoordde het volk met: protesteren. Ash-shacb yurid isqāt an-nitham, “het volk eist de aftreding van het regime,” klonk het veelvuldig in de straten.

    Hoewel de WWJD-vraag (“What Would Jesus Do?”) hypothetisch en afgezaagd is, blijft het een interessant uitgangspunt voor gesprek over hoe het christelijk geloof in zo’n context betekenis kan krijgen. Zou Jezus protesteren? In het kader daarvan werd ik laatst geraakt door deze uitspraak van Jezus:

    “Jullie weten dat heersers hun volken onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken. Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen moeten dienen, en wie van jullie de eerste wil zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – zoals de Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.” (Matteüs 20:25-27)

    Hoewel de politieke situatie in de tijd van Jezus ook verre van om te juichen was (er was immers een Romeinse bezetter die soldaten en nederzettingen bij lieve lust door het toenmalige Israël liet marcheren), profileert Jezus zich niet als de demonstrant bij uitstek. In tegendeel, zijn opmerking is simpel en kort, een constatering: “Jullie weten dat het zo is, dat regeringsleiders misbruik maken van hun macht.” Een beetje zo van, “zo is het, zo was het, zo zal het zijn.” Daarna zegt hij: “Zo zal het bij jullie niet mogen gaan.” Jezus maakt geen gebruik van de gelegenheid om een redevoering tegen het regime te houden, maar maakt gebruik van deze constatering om op zijn volgelingen zelf te wijzen: jij, wees jíj anders. Leef jij zelf maar eerst als een dienaar. De opmerking van Jezus van Nazareth is dus geen politieke redevoering tegen een regime, maar een oproep tot een tegendraadse levensstijl die in zichzelf een groot verzet is.

    Ik denk dat dat de boodschap zou zijn die Jezus zou verkondigen, wandelend door de straatjes van Tahrirplein in Egypte. Want daar zou hij wel zijn.

    Margriet Westers, 22 jaar, heeft een bachelor in theologie en studeert Arabische Taal en Cultuur. Naast een bovengemiddelde interesse in de Arabische wereld, christenen, moslims, uitgeprocedeerde asielzoekers en geweldloosheid, vraagt ze zich af waar het met haar leven naar toe moet: dominee worden in een leeglopende kerk of carrière maken als Arabist?

    http://www.zinweb.nl/zinlog/2012/03/08/zou-jezus-protesteren

  • Richard II

    > “Jullie weten dat heersers hun volken

    > onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken.

    > Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van

    > jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen

    > moeten dienen, en wie van jullie de eerste wil

    > zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – zoals de

    > Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden,

    > maar om te dienen en zijn leven te geven als

    > losgeld voor velen.” (Matteüs 20:25-27)

    De kerken zijn vervolgens toch grote machtsinstituten geworden, ook al mocht het bij zijn volgelingen zo niet gaan.

    >De opmerking van Jezus van Nazareth is dus geen politieke redevoering

    >tegen een regime, maar een oproep tot een tegendraadse levensstijl die in zichzelf een groot verzet is.

    Jezus was wel eens tegendraads, maar gelovigen zijn dat juist helemaal niet. Hoe geloviger, hoe gedweeër.

  • Sietse 45

    Zou dat ook komen omdat je zelf niet nadenkt omdat het uit geschakeld is,

    je wordt gevormd door je omgeving dus bent heel kwetsbaar tot het moment dat je toch zelf begint na te denken en jezelf te ontwikkelen.

  • Richard II

    Doel van het geloof is nu juist om het zelf nadenken uit te schakelen.

    Daar beginnen ze liefst zo jong mogelijk mee.

    Vandaar dat ze zo tuk zijn op de “vrijheid” van onderwijs.

  • Ellen-Josee

    *Sietse 45* Schreef:

    ——————————————————-

    > Zou Jezus protesteren?

    > Margriet Westers8 maart, 2012 - 09:00

    > Share on facebookShare on twitterShare on

    > linkedinShare on email Time Magazine riep de

    > Demonstrant uit tot Persoon van het Jaar. Een

    > begrijpelijke keuze, want er werd nogal wat

    > gedemonstreerd dit jaar, in de Arabische landen en

    > in de #Occupy-beweging.

    >

    > Het was het einde van de politieke loopbaan van

    > Ben-Ali (Tunesië), Mubarak (Egypte) en Qadhdhafi

    > (Libië). Op de vraag “Hoe ga je om met leiders

    > die hun macht misbruiken?” antwoordde het volk

    > met: protesteren. Ash-shacb yurid isqāt

    > an-nitham, “het volk eist de aftreding van het

    > regime,” klonk het veelvuldig in de straten.

    >

    > Hoewel de WWJD-vraag (“What Would Jesus Do?”)

    > hypothetisch en afgezaagd is, blijft het een

    > interessant uitgangspunt voor gesprek over hoe het

    > christelijk geloof in zo’n context betekenis kan

    > krijgen. Zou Jezus protesteren? In het kader

    > daarvan werd ik laatst geraakt door deze uitspraak

    > van Jezus:

    >

    > “Jullie weten dat heersers hun volken

    > onderdrukken en dat leiders hun macht misbruiken.

    > Zo zal het bij jullie niet mogen gaan. Wie van

    > jullie de belangrijkste wil zijn, zal de anderen

    > moeten dienen, en wie van jullie de eerste wil

    > zijn, zal jullie dienaar moeten zijn – zoals de

    > Mensenzoon niet gekomen is om gediend te worden,

    > maar om te dienen en zijn leven te geven als

    > losgeld voor velen.” (Matteüs 20:25-27)

    Amen!

    >

    > Hoewel de politieke situatie in de tijd van Jezus

    > ook verre van om te juichen was (er was immers een

    > Romeinse bezetter die soldaten en nederzettingen

    > bij lieve lust door het toenmalige Israël liet

    > marcheren), profileert Jezus zich niet als de

    > demonstrant bij uitstek. In tegendeel, zijn

    > opmerking is simpel en kort, een constatering:

    > “Jullie weten dat het zo is, dat

    > regeringsleiders misbruik maken van hun macht.”

    > Een beetje zo van, “zo is het, zo was het, zo

    > zal het zijn.”

    Oftewel: ‘het is gewoon zo’.

    > Daarna zegt hij: “Zo zal het

    > bij jullie niet mogen gaan.” Jezus maakt geen

    > gebruik van de gelegenheid om een redevoering

    > tegen het regime te houden,

    Dat heeft geen zin, overheden zijn zo bezig met hun eigen regime en hun eigen gelijk, die nemen dat toch niet op.

    >maar maakt gebruik van

    > deze constatering om op zijn volgelingen zelf te

    > wijzen: jij, wees jíj anders. Leef jij zelf maar

    > eerst als een dienaar. De opmerking van Jezus van

    > Nazareth is dus geen politieke redevoering tegen

    > een regime, maar een oproep tot een tegendraadse

    > levensstijl die in zichzelf een groot verzet is.

    >

    > Ik denk dat dat de boodschap zou zijn die Jezus

    > zou verkondigen, wandelend door de straatjes van

    > Tahrirplein in Egypte. Want daar zou hij wel

    > zijn.

    Eigenlijk denk ik dat niet, maar ik kan het natuurlijk niet voor Jezus invullen. Hoewel God is overal, ziet alles, dus ook dat.

    Maar om nu speciaal op het Tahirplein te wandelen?

    Buiten dat vraag ik mezelf af wat voor goeds die demonstratie voor Egypte heeft gedaan.

    >

    >

    >

    > Margriet Westers, 22 jaar, heeft een bachelor in

    > theologie en studeert Arabische Taal en Cultuur.

    > Naast een bovengemiddelde interesse in de

    > Arabische wereld, christenen, moslims,

    > uitgeprocedeerde asielzoekers en geweldloosheid,

    > vraagt ze zich af waar het met haar leven naar toe

    > moet: dominee worden in een leeglopende kerk of

    > carrière maken als Arabist?

    Nou wat mij betreft nog veel te jong en onervaren om een weloverwogen en vooral dienende keuze te kunnen maken.

    >

    > http://www.zinweb.nl/zinlog/2012/03/08/zou-jezus-p

    > rotesteren

  • theo

    Als een christen “”alleen maar“” bezig is om het enige juiste (zijn/haar eigen) geloof te verkondigen en/of verdedigen en geen klokkenluider wil of durft te zijn, niet opkomt voor kwetsbaren en rechtelozen dan is dat niet geloofWAARDIG.

    Waard(ig) om gelovig te zijn.