Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Pasen afschaffen

• theo

Nee hoor, als je je er eindelijk eens serieus in zou willen/durven verdiepen dan zou je inmiddels hebben kunnen weten dat alverzoening volkomen bijbels is.

Vanwege nietbehaalde resultaten in het verleden ga ik daarover niet met je in debat, neus maar eens rond op internet.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik geen andere balk(en) in mijn oog zou kunnen hebben.

• Richard II

Als ik deze heel praktische oplossing te berde breng dan zijn er altijd grofweg twee reacties:

Je wilt ons vrije dagen afpakken. - ik denk dat ik nu wel duidelijk heb gemaakt dat dit niet zo is.

Je wilt het christenen onmogelijk maken pasen te vieren - is ook niet zo.

Het gaat hier dus ook niet over de 24-uurs economie. Christenen voelen zich al heel gauw bedreigd als je iets op een andere manier wilt dan zij, dan halen ze er van alles bij wat er niets mee te maken heeft en dan noemen ze je een zeur, of een huichelaar omdat ik wel van dat pasen af wil, maar toch evenveel vrije dagen wil behouden.

Soms duikt er een discussie op om bijvoorbeeld Tweede Pinksterdag in te wisselen voor een Suikerfeestdag. Dat soort gedoe kun je nou perfect ondervangen met mijn voorstel.

En je mag me dan een zeur vinden, welke concrete redenen heb jij om aan de huidige opzet vast te houden? Wat is er nou feitelijk tegen?

Waarom moet ik mij op dinsdag de pleuris werken opdat jij op maandag feest kunt vieren? Vier je eigenlijk wel feest op maandag?

Veel andere deels christelijk bevolkte landen kennen trouwens niet eens een tweede pinkster, paasdag.

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Als ik deze heel praktische oplossing te berde

> breng dan zijn er altijd grofweg twee reacties:

>

> Je wilt ons vrije dagen afpakken. - ik denk dat

> ik nu wel duidelijk heb gemaakt dat dit niet zo

> is.

>

> Je wilt het christenen onmogelijk maken pasen te

> vieren - is ook niet zo.

Dat schreef ik volgens mij ook niet of dan heb ik het niet goed verwoorden waarvoor mijn excuus.

>

> Het gaat hier dus ook niet over de 24-uurs

> economie. Christenen voelen zich al heel gauw

> bedreigd als je iets op een andere manier wilt dan

> zij, dan halen ze er van alles bij wat er niets

> mee te maken heeft en dan noemen ze je een zeur,

> of een huichelaar omdat ik wel van dat pasen af

> wil, maar toch evenveel vrije dagen wil behouden.

> Soms duikt er een discussie op om bijvoorbeeld

> Tweede Pinksterdag in te wisselen voor een

> Suikerfeestdag. Dat soort gedoe kun je nou perfect

> ondervangen met mijn voorstel.

Ik heb er totaal geen bezwaar tegen hoor.

Wat mij aangaat mogen ze de tweede pas/pinkster/kerstdag wel afschaffen.

>

> En je mag me dan een zeur vinden, welke concrete

> redenen heb jij om aan de huidige opzet vast te

> houden? Wat is er nou feitelijk tegen?

> Waarom moet ik mij op dinsdag de pleuris werken

> opdat jij op maandag feest kunt vieren?

Daar begrijp ik werkelijk niks van. Dan heb je dus ook moeite met werkplanning vanwege een weekend of vakantie(tje)

Ik heb daar persoonlijk best wel een beetje problemen mee.

Als ik twee weken weg ben dan moet ik mijn werk in de gemeente toch weer inhalen, althans de bezoekjes.

Heb jij een soortgelijk probleem?

Vier je

> eigenlijk wel feest op maandag?

Des smorgens ga ik inderdaad vaak voor in een eredienst of zit ik in de kerk als luisteraar.

Des smidags moeten we natuurlijk naar een bouwmarkt of een meubelboelevaar.

Nee hoor, des smiddags is een eigentuindag of een pakebeppedag o.i.d.

> Veel andere deels christelijk bevolkte landen

> kennen trouwens niet eens een tweede pinkster,

> paasdag.

Klopt.

EN ?

Veel andere landen kennen kinderarbeid of despootverering zoals N.Korea, moeten we ons ook daaraan spiegelen?

Maar goed, hier schijnt de zon letterlijk en figuurlijk en hoe is het bij jou daar?

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Nee hoor, als je je er eindelijk eens serieus in

> zou willen/durven verdiepen dan zou je inmiddels

> hebben kunnen weten dat alverzoening volkomen

> bijbels is.

Alverzoening (kom eens met een definitie) staat nergens vast. Het evangelie van onze redding wel.

>

> Vanwege nietbehaalde resultaten in het verleden ga

> ik daarover niet met je in debat, neus maar eens

> rond op internet.

Is een predikant met een (niet universitaire) theologische opleiding bevoegd om op die manier door te verwijzen?

>

> Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ik geen

> andere balk(en) in mijn oog zou kunnen hebben.

Ontkennen dat redding door geloof is heeft niet met een balk te maken maar met ongeloof. De Bijbel en ervaring van gelovigen dmv de heilige Geest is duidelijk; redding komt door geloof in Jezus Christus.

• theo

Okay.

• Gonnie

Ha ha, Perihelium die alverzoening zit jou nogal dwars hé.?

Jij houdt meer ongenade.? En is het onbijbels om in Eeuwige Liefde te geloven voor elk levend wezen in het hiernamaals.???

Gonnie.:)

• Richard II

> Daar begrijp ik werkelijk niks van. Dan heb je dus

> ook moeite met werkplanning vanwege een weekend of

> vakantie(tje)

Het zit in het weekritme waarbij nu eenmaal het meeste werk op maandag en dinsdag verzet moet worden.

En dus heeft met pasen iedereen een dag korter. De meesten zijn parttimer en kunnen het werk minder gemakkelijk over andere dagen uitsmeren dan fulltimers.

Normale weekeinden hebben hier verder niets mee te maken en in vakantietijd is het rustiger en als er dan een of twee mensen weg zijn, dan kunnen de anderen dat wel opvangen. Ook zjin maandag en dinsdag zijn dan beide beschikbaar.

> Veel andere landen kennen kinderarbeid of

> despootverering zoals N.Korea, moeten we ons ook

> daaraan spiegelen?

>

> Maar goed, hier schijnt de zon letterlijk en

> figuurlijk en hoe is het bij jou daar?

Het is hier voornamelijk bewolkt, met af een toe een stukje blauw en een beetje zon. Figuurlijk gaat het best wel goed.

Natuurlijk zijn er grotere problemen in de wereld dan vrije paasdagen. Maar op een theologiebord moet je de gelovigen toch een beetje kunnen prikkelen met dit soort onderwerpen?

• perihelium

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Ha ha, Perihelium die alverzoening zit jou nogal

> dwars hé.?

> Jij houdt meer ongenade.?

“God heeft ons Zijn grote liefde getoond door Christus te sturen en Hem voor ons te laten sterven toen wij nog schuldige zondaars waren.” (Romeinen 5:8)

> En is het onbijbels om

> in Eeuwige Liefde te geloven voor elk levend wezen

> in het hiernamaals.???

“God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.” (Johannes 3:16)

• Theo Logisch

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> En is het onbijbels om in Eeuwige Liefde te geloven voor elk levend wezen in het hiernamaals.???

Nou: ‘geloven’ is een nogal bedenkelijke bezigheid, om te beginnen.

In ‘Eeuwige Liefde’ geloven ook nog? En waarom voor elk levend wezen?

En Gonnie toch, er is toch helemaal geen hiernamaals. Wie heeft je dat wijs proberen maken?

Het is zoiets als Sint-Nicolaas … ;)

Theo

• theo

Theo Logisch Schreef:

>

> En Gonnie toch, er is toch helemaal geen

> hiernamaals. Wie heeft je dat wijs proberen

> maken?

IKKE…

> Het is zoiets als Sint-Nicolaas … ;)

>

> Theo